Антифризът е специална охлаждаща течност, която понижава точката на замръзване на водата до около - 40 градуса по Целзий, но в същото време повишава точката на кипене до 110 градуса и повече.
Казано накратко, този флуид е част от охладителната система на автомобила. Тази система се състои от радиатор, вентилатор и маркучи, които минават около блока на ДВГ, позволявайки на охлаждащата течност или т. нар. “антифриз”, да циркулира и да абсорбира топлината от мотора на автомобила.
Тази топлина се разсейва в радиатора, благодарение на обема студен въздух, който навлиза през предната решетка и вентилатора, а течността продължава да циркулира, за да абсорбира повече топлина. Тъй като процесът е непрекъснат, може да се гарантира, че двигателя работи винаги при правилната температура.
Снимка:unsplash.com
Задачата на антифриза през зимата е двойна: Когато двигателят не работи да го предпазва от студа, а когато той работи ефективно да управлява работните му температури и ги поддържа постоянни.
Ето защо е изключително важно особено през зимата да проверявате редовно нивото на охладителната течност и ако се налага да доливате необходимото количество.
Проверката на флуида е много лесен процес, с който можете да се справите отлично дори и досега никога да не ви се е налагало сами да проверявате нивото му.
Това, което най-напред трябва да сторите е да паркирате МПС - то си на равно място и да оставите двигателя му да се охлади добре.
Казваме да оставите двигателя да се охлади, тъй като ако се опитате да отворите капачката на резервоара на флуида, докато той е горещ, антифризът също ще е горещ, ще излезе под налягане и със сигурност ще ви изгори. А това може да ви докара сериозни наранявания.
Щом се уверите, че мотора на превозното си средство е хладен, вдигнете капака и открийте резервоара за охладителната течност. Едва ли ще ви отнеме много време да го откриете, тъй като той представлява полупрозрачна пластмасова туба с капачка, върху която обикновено има някакво предупреждение (“Внимание”, “Горещо” или нещо подобно).
Отстрани на резервоара ще видите скала “Min” и “Max”, по която можете да се ориентирате какво е нивото на антифриза и дали трябва да долеете. Ако нивото на течността е спаднало, просто отвийте капачката и допълнете с необходимото количество антифриз.
Когато отворите резервоара за течността обърнете внимание и на консистенцията и цвета на антифриза, който се намира там. Ако течността изглежда безцветна, ръждива или виждате из нея да плуват метални отломки, е добре да отложите доливането и да се заемете с почистването на охладителната система.
За целта трябва да източите цялото количество охладителна течност и след това да напълните резервоара с нов антифриз.
Обикновено експертите съветват пълна смяна на охладителната течност да се извършва на всеки 4 или 6 години. Но истината е, че единствено производителя на вашия автомобил може да ви каже на колко време е добре да сменяте охладителния флуид.
За да сте сигурни кой е точният период трябва да потърсите информация в книжката за поддръжка на вашия модел и марка автомобил. Там ще откриете както на колко изминати километра е добре да смените течността, така и какъв цвят течност е препоръчително да използвате.
Цветовете дават информация както за основните характеристики на флуида, така и какви добавки присъстват в него. Затова е важно, когато дойде време за доливане на антифриз да знаете какъв е цветът на този, който в момента е в охладителната система на колата ви, за да закупите флуид със същия цвят.
Никога не смесвайте охладителни течности с различни цветове.
Въведен е през 1996 година и към момента това е най- разпространената и купувана течност против замръзване. Използва се при всички съвременни двигатели и съдържа само органични добавки (без силикати и фосфати). Идентифицира се с абревиатурата ОАТ (Organic Additive Technology) - или казано иначе “Технология с органични добавки”.
Лилавият антифриз пред последните години започна да измества червения, тъй като е съвместим с всички останалите видове охладителни течности. Освен това в лилавия флуид етилен гликолът е заменен с глицерин, който има по-малко вредно въздействие върху околната среда.
Тази течност комбинира основа от органични добавки с неорганични добавки като силикати и фосфати. Идентифицира се с абревиатурата HOAT (Hybrid Organic Additive Technology) - Технология с хибридни органични добавки.
И двата вида охладителни течности са разработени на базата на етилен гликола и съдържат неорганични антикорозионни добавки като фосфатни соли, борат, силициев оксид и други, които са много токсични.
Поради това течностите с тези два цвята почти не се използват при съвременните двигатели. Обикновено син или зелен антифриз се използват за доливане и подмяна на течността на стари автомобили (произведени преди 1990 - та година).
Снимка:unsplash.com
Краткият отговор е “Не”. Дори и някой от приятелите ви да ви “съветват” да пробвате с вода, за да си спестите някой лев в никакъв случай не го правете.
Обикновената вода от чешмата замръзва при минусови температури, което означава, че щом температурите навън паднат под нулата водата ще замръзне в тръбите на охладителната система и ще ги спука.
В магазините се предлагат както разредени и напълно готови за употреба охладителни течности, така и концентрати, които сами трябва да разредите в точното съотношение.
Нашият съвет е да закупите готов за употреба флуид, за да си спестите притесненията дали ще успеете да направите правилно разреждането.
Ако все пак решите да закупите концентрат, трябва да прочетете внимателно упътването на производителя и да следвате стриктно указанията му. Стандартно, концентратът се разрежда 50:50 антифриз и дестилирана вода. Много важно е да използвате дестилирана вода, тъй като тя е пречистена от всякакви замърсители.
Ако в момента не разполагате с дестилирана вода можете да преварите чешмяна, да я оставите да изстине, да я прецедите и едва тогава да я добавите към концентрата.
Снимка:unsplash.com
И преди да се разделим, нека отново припомним няколко ключови неща :