Една от основните системи на автомобила е изпускателната система, чиято задача е да отстранява отпадъчните продукти от изгарянето на горивната смес от горивната камера на двигателя.
Тази система се намира под автомобила и се състои от няколко елемента :
Източник снимка: en.wikipedia.org
Тъкмо с гърнето искаме да ви запознаем малко по-детайлно в този материал, тъй като то не само изпълнява няколко основни функции, но е и един от най-важните компоненти на изпускателната система на автомобила.
Без да навлизаме в големи детайли можем да кажем, че гърнето е най-крайният елемент от изпускателната система или т. нар. “крайно гърне”.
Като устройство представлява метален резервоар, вътрешността на който е разделена с няколко прегради или от перфорирани тръби.
Благодарение на простичкото, но изключително гениално устройство на вътрешността на гърнето, когато в него навлязат отработените от двигателя газове, те не преминават направо, а преминават през няколко прегради.
По този начин силата на звука от изгорелните газове се минимализира преди те да излязат през ауспуха навън.
В някой от по-новите модели гърнета има допълнително монтирани звукопоглъщатели, които са изработени от специални влакна, благодарение на които се намалява още повече скоростта на потока на отработените газове, което има положителен ефект върху поглъщането на шума.
Източник снимка: pixabay.com
Освен, че намалява силата на звука от отработените газове, гърнето изпълнява и още няколко функции като:
Въпреки, че е изработено от здрави и много издръжливи метали, гърнето от изпускателната система на автомобила е подложено на много високи натоварвания.
През него преминават огромни количества горещи отработени газове, които малко по-малко оставят своя отпечатък върху него и прегарят вътрешните му елементи.
Освен това, този компонент, както и цялата изпускателна система, както споменахме се намират под автомобила, което на практика означава, че гърнето е подложено на различни атмосферни влияния.
А това от своя страна след време води до поява на ръжда и корозия, които да нанесат щети върху външната цялост на компонента.
Източник снимка: pixabay.com
Една от най-ярките индикации, които показват, че най-вероятно имате проблем с този компонент е драстичното увеличение на шума, който излиза от ауспуха, докато шофирате колата си.
Ако забележите около гърнето и по тръбите течове, най-вероятно имате изгорели уплътнения.
В този случай можете да отстраните повредите с конвенционално заваряване, но за да направите заварките трябва да свалите гърнето.
Ако шума се е увеличил и едновременно с това от ауспуха излиза гъст дум, а мизирмата, която долавяте не само не е от най-приятните, но и я усещате при затворени прозорци в купето, това идва да ви покаже, че имате проблем с изпускателната система на автомобила.
Източник снимка: pixabay.com
Възможно е гърнето да се е пробило, по изпускателния колектор, фланците или по тръбите да са се появили пукнатини или катализатора да е дефектирал и да не може да преработи ефективно изгорелите газове.
Предполагаме си задавате въпроса дали можете сами да смените гърнето, ако някога ви се наложи.
Истината е, че самата смяна не е толкова сложна, но все пак трябва да имате някакви познания или да сте извършвали някакви ремонтни дейности по автомобила си.
Затова и нашият съвет е, ако никога досега не сте сменяли сами компоненти от изпускателната система на автомобила да оставите смяната на професионалистите.
Но тъй като също така знаем, че голяма част от вас имат афинитет към ремонта със собствени сили, ето какви са основните стъпки по демонтаж и монтаж на гърне (ако решите да се пробвате сами).
Източник снимка: pixabay.com
Стъпка 1 - Паркирайте колата си на равно място и я вдигнете на стойка. Ако нямате такава в гаража си, по-добрият вариант е потърсите канал.
Съветваме ви това, тъй като, за да можете да работите спокойно, трябва да имате удобен достъп до долната част на колата.
Стъпка 2 - С помощта на тръбен и гаечен ключ отвийте крепежните елементи, които придържат гърнето.
Стъпка 3 - Отстранете старото гърне и го оставете на страна. След това с помощта на телена четка или специален препарат почистете мястото, на което ще поставите новия заглушител.
Стъпка 4 - Преди да поставите новото гърне се уверете, че сте подравнили краищата на изпускателната тръба, които са били на старото устройство.
Ако се налага направете малък разрез в тръбата, за да можете по-лесно да вкарате новата тръба на гърнето.
Стъпка 5 - Монтирайте новия заглушител като следвате стъпките по обратния ред на демонтажа.
Щом поставите гърнето на мястото му, сложете нови крепежни елементи и ги затегнете добре.
Стъпка 6 - Преди да се поздравите, че сте сменили заглушителя на изпускателната система сами, запалете колата и направете кратка тестова обиколка из квартала.
Докато обикаляте се ослушвайте за странни шумове или тракане, които идват изпод колата ви. Ако доловите подобни звуци, може да се наложи да стегнете допълнително скобките и болтовете.
Добре е също така да проверите за възможни течове около тръбите или гърнето и ако откриете такива да ги отстраните бързо сами.
Ако не можете или не знаете какво да направите е препоръчително да потърсите сервиз.
Обърнете внимание на следните неща :
Експертите твърдят, че това предпазва резбовите връзки от ръжда и корозия, което значително улеснява отвиването им, ако след време се наложи нова смяна на гърне.
Източник снимка: pixabay.com
За да не изпадате в ситуация, в която да се налага бързо да сменяте гърнето на колата си е препоръчително поне два пъти в годината да посещавате сервиз, където на изпускателната система да бъде извършена диагностика.
Ако по време на прегледа механиците установят, че по тръбите, гърнето или по някой от другите компоненти на системата се е появила ръжда или се забелязват пукнатини, не чакайте положението съвсем да се влоши, а предприемете действия по смяна на повредения елемент.