Как да предпазим автомобила от ръжда?

  • Sep 19, 2023

Колкото и бързо да карате вашата кола, тя не може да избяга от ръждата. Това е много популярен виц, който е адресиран към конкретна марка автомобили, но всъщност проблемът далеч не засяга само един бранд или модел.

А щом са налице признаци на корозия при собственото ни МПС, тогава спира да ни е забавно.

Затова е добре да знаем как да предпазим автомобила от ръжда и как да действаме, ако забележим точки, петънца или по-големи зони, поразени от процеса на оксидация.

Ръжда около гумата на кола

Източник на изображение: Canva

 

Какво представлява ръждата?

Железен оксид е научното наименование на веществото с червеникаво - кафява окраска, каращо металните части да деградират и дори да бъдат разрушени с времето.

Корозия има тогава, когато се стига до химическа реакция между желязо или стомана (желязо, подсилено с въглерод) и кислород.

Получава се оксидация - желязото влиза във взаимодействие с кислорода, но не толкова този от атмосферния въздух, колкото онзи от вода и влага, попадащи и се задържащи се върху металните части.

Появата на ръжда по тях не бива да се подценява. Процесът е „заразен”  и ако корозионните точки или петна не се третират своевременно, те започват да се разпространяват и по повърхността, и в дълбочина.

Постепенно процесът води не само до чисто козметични и естетически проблеми, но може да застраши здравината на носещите части и вашата безопасност на пътя.

Това обаче не се случва мигновено, а следствие от продължителен процес и от проява на невнимание или немарливост.

Когато е засегната не само каросерията на автомобила, но и елементи от окачването като греди, носачи, полуоски и т.н., то трябва да се реагира своевременно и адекватно.

Нека разберем как да предпазим автомобила от ръжда, за да не се стига до дълбоки структурни проблеми, които пък ще изискват и доста по-сериозни средства за тяхното отстраняване.

 

Как се появява и разпространява?

Вече го казахме - стоманата влиза в контакт с вода или влажен въздух, а при взаимодействие с кислорода от тях се получава оксидация.

До поява на ръжда по вратите, капака или „веждите” все пак не се стига след един дъжд.

Ръжда по кола

Източник на изображение: Canva

Още при производство върху каросерията на автомобила и върху носещите части се полага антикорозионно покритие. Външните части са със специална боя, а между нея и стоманата е нанесен и слой грунд.

Така че от компанията, която създава колата, са се погрижили за първоначалната антикорозионна защита на метала с поцинковане, вакса и лак.

Само че тази защита не е вечна и според специалистите реално издържа до 5 години, евентуално - малко повече.

Влагата е основна причина за появата на ръжда по металните части на превозното средство.

Въпросът е как тя достига до повърхността на метала през слоевете, намиращи се над стоманата.

Лесно е да отговорим. Корозията тръгва именно тогава, когато се наруши защитното покритие.

Автомобилната боя поначало е доста издръжлива, но при интензивно излагане на вода и на слънце постепенно започва да деградира, което е предпоставка за оксидация.

А такава може да бъде форсирана при удар - при МПС, претърпяло макар и леко транспортно произшествие, белезите на железния оксид се появяват първо там, където е имало деформация на метала.

Дори и дребните камъчета, отскачащи по корпуса и каросерията на автомобила, могат да създадат проблем - поражението почти не се вижда с просто око, но след време се забелязва появата на ръжда по повърхността под формата на точка.

Корозионен процес върви и там, където се задържа вода:

  • в кухини на моторния отсек;
  • около калниците (т.нар. вежди над колелата);
  • по дренажите и каналите на автомобила, които могат да се окажат задръстени от натрупана шума или друга мръсотия.

А ръждата дълго остава невидима, тъй като често се образува по долната част на шасито, разположено най-близо до пътната настилка.

Процесът се ускорява през зимата, когато влагата по частите на колата може да се задържи дни и седмици наред - да замръзне, да кондензира, да замръзне отново и т.н.

От друга страна, асфалтът се обработва с химически средства срещу заледяване, а тези вещества също засилват корозията.

 

Кои елементи на автомобила най-често ръждясват?

Всички метални части в една или друга степен са изложени на риск от потенциална оксидация.

Но най-висока е вероятността от проблеми при следните автомобилни елементи:

  • Канали, дренажи и кухини, в които има опасност да се задържи влага;
  • Ударени или изкривени елементи - корозията възниква вследствие на нарушените слоеве над стоманата;
  • Вратите на колата;
  • Капак на колата - преден и заден;
  • Елементи от спирачната система - апарати, дискове, барабани;
  • Елементи от шасито на автомобила, които са най-близо до пътната настилка;

Едно от основните действия да предотвратите процеса е редовно да преглеждате колата за подозрителни симптоми.

Това е по-трудно, когато става дума за корпуса, така че е добре периодично да водите превозното средство на канал или да го качвате на подемник, за да се погледне в какво състояние е отдолу.

 

Методи за предпазване на автомобила

Редовната инспекция е от ключово значение, но тя не е достатъчна. Трябва да се вземат мерки дори при минимални признаци за появата на ръжда по металните части.

Регулярното измиване и подсушаване на МПС - то е добра превенция, която всеки може да извърши сам.

Дори и в автомивките на самообслужване се предлага третиране на повърхността с вакса - тя също помага да предотвратите корозионния процес.

Двигател на кола

Източник на изображение: Canva

Споменахме вече, че самите производители полагат покритие, защитаващо от оксидация, но то се износва.

Такова може да се нанесе наново, след като всички метални елементи се почистват обстойно. Третирането на носещите елементи с грес или друг вид смазка също предпазва автомобила от ръжда.

Но често е късно за превенция - вече сме установили появата на ръжда по капака, калника или вратата.

Какво да правим при това положение?

Ако става дума за начална фаза на корозионния процес, то бихме могли да го стопираме и консервираме с помощта на преобразувател на ръжда.

Преди това мястото трябва да се почисти и да се уверим, че не остават никакви следи от железния оксид.

За премахване на корозия се използва шкурка, като следва да преценим дали става дума за повърхностен процес, или за по-дълбоки поражения.

Когато ръждата е стигнала до метала, трябва да се действа по-решително. Налага се да се отстранят всички пластове, за да се открие повърхността на метала.

Ако в нея вече има дупка, се полага специален кит за запълване. След това върху съответния елемент се нанася грунд, боядисва се наново и се третира с вакса.

Как да разберем колко сериозни са пораженията?

Наличието на „мехурчета” по каросерията на автомобила означава, че корозията вече се развива активно под боята на превозното средство и трябва да се помисли за премахване на всички слоеве, докато се стигне до зоната, повредена от оксидация.

Почистването се извършва с шкурка, пясъкоструене или със сух лед, но последните два метода са по-скъпи. В някои случаи обаче трябва да се прибегне и до тях, ако процесът е твърде напреднал.

Ръждата може да се бори и с помощта на т.нар. „жертвени протектори”, каквито се използват и в морските съдове, а те са изложени на влага в много по-голяма степен.

По най-уязвимите места на превозното средство с епоксидно лепило се прикрепят специални пластини, изработени от цинк, алуминий или мед, които се интегрират в бордовата мрежа на автомобила с помощта на проводници.

Когато се подава ток, тези протектори се окисляват за сметка на стоманата.

Такъв метод обаче се използва сравнително по-рядко при стандартните МПС, понеже описаните мерки за превенция и за премахване на корозия стандартно вършат работа.

кола на пътя

Източник на изображение:freepik

 

Заключение

Корозията е проблем, който рано или късно може да засегне всеки автомобил. Но противно на вицовете по темата, това е процес, за който съществуват редица надеждни начини да бъде стопиран, за да не доведе до деградация на металните части и до евентуални конструктивни проблеми.

Не е достатъчно само да знаем как да предпазим автомобила от ръжда и какви действия за превенция трябва да се предприемат.

Важно е често да преглеждаме обстойно колата и да реагираме бързо при първите признаци за появата на петна от железен оксид.

А колкото повече отлагаме или омаловажаваме процеса, толкова по-дълбоки и скъпи за преодоляване могат да бъдат последствията.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация