Не е задължително да сме запознати в детайли, за да знаем, че това име е синоним на лукс, супер класа и високи скорости.
Но не всичко в интересната история на марката Бентли е само блясък и зашеметяващ бързина.
Неведнъж компанията е била поставена на ръба на оцеляването, като все пак остава на пазара и продължава да предлага някои от най-пленяващите модели автомобили.
Източник на изображение: Canva
Повече от век измина, откакто Уолтър Оуен Бентли посвети името си и таланта си за създаването на една от най-емблематичните коли - истинска британска легенда, която обаче все още е в играта благодарение на германския мега концерн Volkswagen AG.
Но всеки ценител в света на автомобилната индустрия би се съгласил, че Бентли не може просто така да изчезне в забвение.
Има ли нужда да казваме, че те са едни от най-скъпите автомобили в света? А това има своето логично обяснение. Бентли създава изключително мощни и бързи коли, като в началото акцентът на компанията пада върху потенциала им да бъдат победители в състезания.
Но освен спортния профил, моделите на Bentley предлагат и невероятен лукс с изключителната си изработка и внимание към детайла.
И не трябва да си мислим, че притежаването на Бентли се превърна в демонстрация на заможност в последните години. Този производител винаги е бил насочен към платежоспособни клиенти, които не щадят средства, за да получат възможно най-високото качество.
Официалната история на марката Бентли започва през 1919 г., и то буквално в същия ден, в който е открита Парижката мирна конференция след края на Първата световна война.
Източник на изображение: Canva
И преди избухването на най-големия конфликт в историята дотогава, Уолтър Оуен Бентли вече част от автомобилния бизнес заедно с брат си Хоръс.
Най-малък от девет деца, W.O., както е известен още, от млада възраст проявява инженерна мисъл, като не само се включва в различни екипи за дизайн и конструиране на двигатели, но и участва в състезания с моторни превозни средства (двуколесни и четириколесни).
По това време в главата на Уолтър се ражда идеята да създаде спортен автомобил, който да бие всяка конкуренция.
Компанията е основана от W.O.Bentley през 1919 г., но отнема известно време, докато бъде изработена първата версия автомобили, именувана по параметрите на мотора. Bentley 3 Litre се появява през септември 1921, а новата марка почти незабавно е приета с одобрение.
Онова, което носи планетарна популярност на британския производител, са почти незабавните успехи в някои от най-големите автомобилни състезания. През 1922 г. Бентли участва в 500-те мили на Индианаполис, като успява да завърши на 13-о място.
През 1924 г. 3-литровият автомобил се превръща в сензация, като печели 24-те часа на Льо Ман.
Това вдъхновява Уулф Барнато, който освен финансист е и състезател. Първоначално той помага със сериозни средства на компанията да се закрепи и да продължи своите разработки.
Впоследствие Барнато сам сяда зад волана на Bentley (вече модел Speed Six), за да триумфира в легендарната френска надпревара в три поредни години от 1928 до 1930 г.
Но през цялото време компанията продължава да изпитва финансови затруднения, засилващи се още повече от Голямата депресия.
През 1931 г. практически е фалирала въпреки постоянните парични „инжекции” на Барнато. Така се стига до моментът, в който Бентли става част от Rolls-Royce, но минаването под шапката на доскорошния конкурент не унищожава марката.
Bentley продължава да създава автомобилни шедьоври и като дъщерно дружество.
Но в началото на 70-те години и Ролс-Ройс изпада в немилост и се налага основната компания да бъде национализирана.
Източник на изображение: Canva
През 1980 активите на Bentley Motors са купени от Vickers, която спасява марката от тотален колапс, след като продажбите са паднали драстично в предишните години.
Британската легенда остава на пазара, а през 1998 г. идва време за нова смяна на собствеността. Така Бентли става част от Volkswagen AG и далеч не е единствената марка луксозни возила, „осиновена” от немския концерн на „народните коли”.
Производството и асемблирането на вече се извършва както в старата база в Крю, така и в Германия.
Още с първите си модели Уолтър Оуен Бентли прави значителни стъпки в развитие на автомобилната индустрия като цяло. Първият модел 3 Litre например е с двоен карбуратор, което по това време е забележително.
От началото на компанията високата скорост е основна цел, но освен това тя е съчетана и със сравнително тиха работа на двигателя за размера и разполагаемата мощност.
Вече в модерната епоха голяма част от иновациите идват от Volkswagen AG, макар че Бентли като бранд запазва някаква степен на автономност.
Най-впечатляващите съвременни характеристики откриваме при колите с 12-цилиндров W-образен двигател и с 8-степенна скоростна кутия.
Всяко Бентли е легенда само по себе си, но има модели, превърнали се в класика още със стъпването си на шосето.
Ето и някои от тях, осъзнавайки, че не посочваме изчерпателно всички великолепни варианти, които заслужават внимание.
Това е колата, с която Уулф Барнато печели три поредни издания на 24-те часа на Льо Ман и до голяма степен създава легендата за Бентли.
Speed Six се превръща в истинска сензация с 6-литровия си двигател (от него идва и името) и макар че производството на модела продължава само 4 години, този вариант на Bentley си остава истински култ за ценителите.
Говорим за кола, която още в края на 20-те години на миналия век е развивала над 150 км/ч.
Няма как да не включим този модел, при положение, че това е първата кола, която Бентли пуска на пазара след Втората световна война.
Това е и първият автомобил, изцяло създаден в периода след придобиването на компанията от страна на Ролс-Ройс, като приликите с модела Silver Wraith на основния бранд не са случайни.
Mark VI започва да се произвежда през 1946-а, като продължава 6 години, а по това време е най-бързата кола, която може да събере четирима или дори петима пътници.
Източник на изображение: Google
Тук говорим не за една, а за две различни генерации, вървящи под това име. Производството на първото поколение на Mulsanne стартира през 1980 г. (след придобиването от Vickers) и приключва 12 години по-късно.
След като Volkswagen AG купува Бентли, постепенно започва да „съживява” и някои модели и концепции от миналото на компанията.
Така през 2010 г. отново се появява луксозната кола, която дължи името си на 24-те часа на Льо Ман (и по-точно на едно селце в района и правата отсечка от трасето към него). Първият екземпляр от възобновената линия се продава за повече от половин милион долара.
Това е първият модел, който Бентли вади на пазара, след като компанията е придобита от Фолксваген. Всъщност, няколко генерации в различни периоди вървят с това допълнение, включително и Continental T, която стартира в средата на 90-те и се произвежда и в първите години под шапката на немския концерн.
Но Continental GT е първото Бентли, което излиза изцяло като разработка от периода във Volkswagen AG. Това е и един от моделите, пуснати в масово производство, макар и сглобяването до голяма степен да се прави все така ръчно. А с мощност от над 550 конски сили и ускорение от 0 до 100 км/ч под 4 секунди говорим за истински звяр на пътя.
„Летящата шпора” е още една жива класика и все още се движи по пътищата. Също като Continental GT, това е едно съвременно Бентли, стъпило на пазара през 2005 г., и е един от най-бързите автомобили в историята на марката.
Източник на изображение:Google
При вариациите с мощност от 530 конски сили скоростта може да достигне почти до изумителните 333 км/ч. А все пак говорим за двутонно „чудовище”, което освен бързината предлага и изключителен комфорт и невъобразим лукс.
Няма как да сбъркаме емблемата - буквата B на латински, понесена с висока скорост от две изящни крила. Това е символът на Bentley, който няма как да сбъркаме.
Друга неизменна черта на марката е изключително луксозното обзавеждане - голяма част от интериора е изработена от висококачествена дървесина. Наскоро от компанията обявиха, че се насочват към по-природосъобразни опции, надяваме се това да не повлияе на качеството.
А за да сме наясно колко висока класа предполага самото име на автомобилния производител, е достатъчно да кажем, че покойната вече кралица Елизабет II си поръчва специално бронирано Бентли.
За мнозина е мечта да се качат в Бентли поне веднъж в живота си. Повече от век британската легенда продължава да живее и да омайва ценителите. Разцветът, който изживява в последните десетилетие ни подсказва, че богатата история на марката Бентли ще се пише още дълги години.