Ходовата част в устройството на автомобила

    Авточасти / Блог / Ходовата част в устройството на автомобила

    Ходова част наричаме съвкупност от множество елементи, които са натоварени с основната задача да осигуряват удобството и комфорта на водача и пътниците в автомобила, като регулират силите, които действат върху машината по време на движение.

    ХОДОВА ЧАСТ

    Компоненти на ходовата част

    Както споменахме в началото, ходовата част се състои от немалко елементи и ние няма как да ги изброим абсолютно всички за малкото време, с което разполагаме. Затова ще ви запознаем с някой от най-важните компоненти на ходовата част на автомобила, без които би било невъзможно да пътуваме удобно и комфортно в превозното средство.

    Рама

    Рамата или шасито е скелетът на автомобила. Най-общо казано рамата представлява конструкция от няколко надлъжни и напречни метални греди, върху които са закрепени всички основни елементи на ходовата част.

    • При леките автомобили и микробуси всички агрегати са прикрепени към каросерията, която изпълнява ролята на носеща рама
    • При камионите и автобусите елементите са прикрепени към отделна рама

    Окачване

    Окачването осъществява еластичната връзка между рамата (носещото тяло), осите и колелата на машината. Основната задача, която изпълнява този елемент, е да преобразува, абсорбира и омекотява въздействията, които могат да бъдат предадени от пътното платно към тялото на автомобила.

    Да го кажем по друг начин… с помощта на окачването се прехвърлят силите, действащи върху колелата и рамата (тялото) и динамичните натоварвания се омекотяват, вибрациите се обират, и всичко това осигурява нужната стабилност и плавност на МПС - то по време на движение.

    Окачването от своя страна може да бъде зависимо или независимо, като…

    • Зависимо се нарича това окачване, при което двете колела на една и съща ос на превозното средство са свързани посредством твърда греда. Този вид окачване не се използва в съвременните леки автомобили. Зависимо окачване днес се използва основно при автобусите и тежкотоварните превозни средства
    • Независимо се нарича онова окачване, при което колелата на една ос не са свързани помежду си с твърда греда. Така, когато едното колело попадне на неравна повърхност, може лесно да измени своята позиция, без да променя позицията на второто колело.

    Амортисьори

    При съвременното независимо окачване се добавят еластични елементи, които да поглъщат по-голямата част от механичната вибрационна енергия. Тези компоненти от ходовата част на колата се наричат амортисьори. Те са много важна част от окачването и тяхната основна задача е не само да осигуряват добро сцепление на гумите на превозното средство с пътната настилка, но и да поемат кинетичната енергия на окачването, за да намалят колебанията в купето. Амортисьорите са основно два вида:

    • еднотръбни
    • двутръбни - те се делят на газови и маслени

    Пружини

    Пружините са друг вид еластични елементи, чиято задача е да поддържат каросерията на определено ниво, осигурявайки добро взаимодействие между автомобила и пътната настилка. Противно на мнението на голяма част от водачите, че амортисьорите поддържат тежестта на машината истината е, че тази задача се пада на пружините. Затова и при дълготрайна употреба пружините се износват, автомобила „увисва” и комфортът в купето се влошава.

    окачване и ходова част

    Водещи възли

    Тези елементи включват пръти, пружини, системи за свързване и други, които осигуряват кинематиката на взаимодействието между каросерията на автомобила и колелата. Основната функция на т. нар. „възли” е да поддържат колелото, за да може то да се движи нагоре - надолу в една и съща равнина на въртене. Ако по някакъв начин се наруши геометрията на възлите:

    • превозното средство става непредсказуемо на пътя
    • протекторите на гумите се износват бързо
    • амортисьорите и другите елементи по ходовата част намаляват ефективността си

    Спомагателни еластични възли

    Спомагателните възли се наричат още компресионни буфери и включват гумени уплътнения, метални панти и други. Тяхната задача е потискат вибрациите, произтичащи от взаимодействието на металните елементи на шасито. Без спомагателните възли експлоатационният живот на отделните елементи на ходовата част рязко намалява.

    Стабилизираща щанга (SPU)

    Ролята на тази т. нар. „щанга” като елемент от ходовата част е да подобри управлението и да се погрижи автомобила да „влезе” правилно в завой. По време на извършване на маневра при завой, едната страна на автомобила се притиска към повърхността на пътя, докато друга се „отлепя” от него.

    Задачата на щангата е да гарантира, че страната, която се отделя от пътя няма да се отдели прекалено много и автомобилът да се обърне. Освен това, в случай, че гумата на автомобила срещне препятствие, SPU щангата се завърта, като така гарантира бързо връщане на колелото в първоначалното му положение.

    Колела и гуми

    Повечето автомобили използват дискови колела, които се състоят от диск, който е прикрепен към главина, джанта и безкамерна, пневматична гума.

    Гумите пък са първите елементи от автомобила, които се докосват до пътната настилка, възприемат неравностите по нея и доколкото е възможно омекотяват вибрациите.

    Освен тези елементи, към ходовата част влизат още:

    • спирачни дискове и накладки
    • преден и заден мост
    • втулки
    • шенкелни болтове
    • носачи
    • тампони
    • карета
    • шарнирни болтове и т. н., т. н.

    Цялата съвкупност от всички тези елементи съставлява ходовата част на автомобила, която пък (както вече споменахме) е свързана с рамата на превозното средство.

    Проблеми и изменения на ходовата част

    Всички елементи на ходовата част са разположени под автомобила и са най-близо до пътната настилка. Това ги прави доста уязвими не само на различни механични повреди като ръжда, корозия и други, но податливи под въздействието на климатичните условия.

    Освен това, ролята, която изпълняват за ефективната работа на автомобила е много голяма, а това от своя страна означава, че са подложени на много големи натоварвания. Разбира се, компонентите на ходовата част се произвеждат така, че да могат да устоят както на високите натоварвания, така и на механични повреди и корозия. Те не са неразрушими и идва време, в което един или друг елемент излиза от строя и трябва да бъде подменен своевременно.

    Как да разберем, че по ходовата част на машината има проблем?

    • Ако започнем да усещаме, че когато завиваме при по-висока скорост ни е трудно да направим маневрата или ако за да задържим автомобила на пътното платно се налага да полагаме усилия, това е ясна индикация, че ходовата част се нуждае от ремонт
    • Ако купето на превозното средство започне да се колебае и люлее при спиране или завиване, това най-вероятно означава, че имаме проблем с износени амортисьори, счупени пружини или проблем с окачването
    • Ако автомобила вибрира по-силно при движение. Силната вибрация обикновено възниква поради износване на задните амортисьори, при повредени пружини или поради това, че налягането на гумите не е достатъчно или че лагерите на колелата са износени
    • Ако при движение на превозното средство долавяме странно чукане в областта на окачването. Това също е индикация за проблем в ходовата част на автомобила
    • Почукване и скърцане на амортисьорите. Това се получава, когато амортисьорите са износени или от буталото изтича течност
    • Изтичане на течност от амортисьорите. Течовете се получават, когато са унищожени уплътненията на стеблото или ако чужди механични частици са попаднали в уплътнението

    hodova chast i okachvane

    Кои са най-големите врагове на ходовата част на всяко превозно средство?

    Дупките по пътя

    Най-честите виновници за повреда на елементите от ходовата част са неравностите по пътната настилка. Всяко едно попадане в дупка може да причини немалка щета, затова е добре да шофираме много внимателно, особено по второкласни или третокласни пътища.

    Калта

    Калта не само е доста неприятна, но и ако след като минем през нея и не я измием навреме, тя се натрупва по ходовата част и причинява корозия на металните елементи.

    Солта

    Всички знаем, че през зимата по пътищата се насипва сол, за да се предотврати натрупването на лед по пътната настилка. За съжаление солта има корозионни свойства и когато полепне по ходовата част причинява корозия и ръжда на компонентите на ходовата част на превозното средство.