Имате ли автомобил, то със сигурност не го държите в гаража “за нов”, а го карате. А щом го карате, след време (искате или не) по боята на каросерията се появяват драскотини.
Причините за появата на тези драскотини са изключително много. От одрасквания от клони, отхвръкнали камъчета, пръст, пясък и използване на мръсни кърпи при почистване, до драскотини, причинени от леки инциденти, вандализъм, лошо паркиране и т. н., и т. н.
Снимка:nasauto.bg
Казано по друг начин, колкото и да се стараете, няма как да предпазите автомобила си от драскотини, тъй като появата им просто няма как да бъде предотвратена.
За щастие, има доста начини за премахването им и с някой от тях ще ви запознаем точно сега.
За да сте наясно дали можете да отстраните драскотините сами или се налага да посетите сервиз, най-важното е да можете да класифицирате правилно надраскванията според техния вид. Казваме това, тъй като от вида им се определя и технологията за тяхното отстраняване.
В този ред на мисли, класификацията на надраскванията се извършва на база степента и дълбочината им. Въз основа на тези критерии те се делят на няколко основни вида.
Този вид надрасквания са по най-горния, повърхностен слой на боята. Те са и най-често срещаният вид. Сред основните причини за появата им са пътните отломки (отхвръкнали камъчета, пръст и други), почистването на автомобила с мръсни кърпи, топлината от слънчевите лъчи през лятото, киселинни дъждове и т. н., и т. н.
Обикновено малките драскотини приличат на много фина паяжина и се забелязват или при внимателно вглеждане, или след като измиете и подсушите колата. Отстраняването им е сравнително лесно и можете да се справите и сами.
Средните надрасквания преминават през най-горния слой и достигат до базовото покритие (основния слой боя) на автомобила. Обикновено се причиняват при леки пътни инциденти, при преминаване в близост до някоя колона, висок бордюр, неправилно паркиране, вандалски прояви или друго. Те са по-дълбоки, по-видими и се отстраняват доста по-трудно от малките надрасквания.
С подходящите препарати обаче можете да се справите и сами. Ще ви отнеме повече време, ще се наложи да вложите малко повече усилия и труд, но имате ли желание ще успеете.
Те достигат до метала на превозното средство. Доста дълбоки са и изискват както познания, така и малко по-специални техники и инструментариум, за да можете да ги отстраните. Най-често причината за появата им са по-сериозни пътни инциденти.
Дълбоките надрасквания не само се виждат с просто око, но и ако не бъдат отстранени своевременно, след време на мястото около драскотината ще се появи ръжда и метала лека - полека ще започне да гние.
Както вече споменахме, малките драскотини са сравнително лесни за премахване и можете да се справите напълно сами.
Но преди да започнете работа, трябва да се уверите, че наистина става въпрос за повърхностни надрасквания. За целта трябва да измиете и подсушите автомобила добре и да направите “теста с нокътя”.
Той се извършва като прокарате нокътя си по драскотината. Ако под нокътя ви не влезе боя, това означава, че драскотината е повърхностна и можете да я отстраните лесно.
Това е един от най-лесните и ефективни начини за премахване на повърхностни драскотини. За да ги отстраните ще ви е необходима абразивна паста, микрофибърна кърпа и време.
Ето как да го направите :
Можете да отстраните повърхностните драскотини и като използвате полираща машина, ако имате такава под ръка. При този вариант намазвате абразивната паста върху микрофибърния тампон на машината и започвате да търкате с кръгообразни движения, докато пастата се разпредели и покрие драскотината.
С коректор можете да отстраните както малки, така и средни драскотини по автомобила. Основните предимства на този инструмент са ниската му цена, удобната му и лесна употреба и добрата му устойчивост на влиянието на външната среда.
Стандартно, коректорите се предлагат като комплекти за премахване на драскотини, които включват:
Ето как да работите с коректора (писалката) :
Ако драскотините по автомобила са по-дълбоки и по-големи, абразивната паста и коректора няма да ви свършат работа. В този случай е добре да се обърнете към специалист, тъй като премахването на дълбоки надрасквания е доста сложен процес, при който се изискват както познания, така и специални инструменти.
Отстраняването на дълбоки драскотини се извършва в няколко последователни етапа.
При този етап драскотината и зоната около нея се почистват и обезмасляват добре, след което надраскания слой боя се отстранява чрез шлайфане с подходящ инструмент.
Върху добре почистената, обезмаслена и прецизно шлайфана зона се нанася грунд, който да запълни дълбоката драскотина. След като грундът изсъхне напълно, зоната на драскотината се шлайфа отново. Тук се внимава цветът на грунда да е еднакъв или силно да се доближава до цвета на боята на МПС - то.
Нанасянето на новия слой боя се извършва със специален пулверизатор. При този етап трябва да се внимава много, тъй като новия цвят на боята трябва да е идентичен с цвета на колата.
Нанасянето на лака се извършва на няколко слоя.
При този етап се използват полиращи препарати или восък, които се нанасят върху драскотината с помощта на микрофибърна кърпа.
Най-вероятно сте чували, че малки и средни надрасквания могат да бъдат отстранени и с някой подръчни средства като паста за зъби, лак за нокти, спрейове за кола и какво ли още не.
Но ако трябва да бъдем напълно откровени трябва да кажем, че нито един от тези подръчни материали не е толкова ефективен и дълготраен, колкото наистина би ви се искало.
Пастата за зъби например наистина може да запълни повърхностните драскотини, но ако в нея се съдържат кристали от едра сол, вместо да запълните драскотините можете да ги направите по-дълбоки и по-големи.
Спрейовете за кола са малко по-ефективно решение, но само малко. Наистина, в момента в магазинната мрежа можете да откриете широка гама от цветни спрейове за кола, които да използвате, за да премахнете повърхностните драскотини по автомобила, но много трудно ще откриете точно същия цвят като този на колата ви.
В крайна сметка дори и да успеете да премахнете драскотините, цветът на третираната зона ще се различава от цвета на останалата част на колата, което със сигурност след време ще започне да ви дразни много.
Да използвате лак за нокти пък е меко казано доста несериозно отношение към драскотините по автомобила. Защото лакът за нокти никога не е точно в този цвят, който ви е нужен и второ - ще се отлепи само след няколко дни.
Казано иначе, да третирате драскотини по кола с лак за нокти е все едно да се опитате да залепите спукана гума с обикновено лепило.
Ако предното стъкло на автомобила ви е леко надраскано, не се налага да го сменяте, тъй като можете да отстраните драскотините и сами.
За да го направите първо почистете и подсушете стъклото много добре. След това нанесете паста на основата на периев оксид върху драскотината. Вземете чиста микрофибърна кърпа и разнесете пастата равномерно върху зоната, която третирате. Използвайте кръгови движения при нанасянето. Щом приключите почистете добре стъклото от всякакви остатъци от полиращата паста.
Ако драскотините не са изчезнали можете да повторите процедурата.
Първото нещо, което трябва да направите, за да премахнете драскотини по фаровете е да ги измиете и подсушите. Можете да използвате разтвор от топла вода и обикновен шампоан за кола (специален почистващ препарат не ви е необходим, тъй като почти всички съвременни фарове са пластмасови).
Щом ги подсушите, локализирайте драскотините и преди да започнете работа покрийте с тиксо мястото между фаровете и каросерията на МПС, за да го предпазите от нараняване.
За да премахнете драскотините използвайте няколко вида шкурка, постепенно намаляваща от по-едра към фина и винаги, преди да започнете полирането на фаровете ги намокрите.
Не забравяйте да го направите, защото ако се опитате да шкурите върху сухи фарове рискувате да ги надраскате повече, отколкото са били надраскани в началото. След като приключите измийте фаровете под течаща вода, подсушете внимателно и нанесете един или няколко слоя UV лак.