Видове акумулатори

    Авточасти / Блог / Видове акумулатори

    Батерията, която се намира във вашия автомобил е от съществено значение за неговото безпроблемно стартиране. Безупречната ѝ работа гарантира също така, че светлините на колата ще светят, прозорците ще се отварят и затварят, чистачките ще чистят, а музиката ще свири.

     

    ВИДОВЕ АКУМУЛАТОРИ

     

    Акумулаторната батерия в автомобила ви се зарежда винаги, когато той работи и това е добре. Но както всички останали автомобилни части, компоненти и аксесоари, и батерията има експлоатационен живот и идва време, в което трябва да бъде сменена.

    Ако ви предстои смяна на автомобилния акумулатор и се питате кои са основните видове, надяваме се с този материал да ви бъдем от полза.

    Видове акумулатори за автомобил - плюсове и минуси

    Мокри (наводнени)

    Стандартните мокри акумулатори са проектирани да:

    • захранват стартера
    • осигурят безпроблемното запалване на двигателя
    • гарантират захранването на електрическите компоненти, когато превозното средство не работи

    Наричат се мокри или наводнени, тъй като електролитът, който се намира в тях залива оловните плочи свободно. Мокрите батерии се делят на два основни вида: SLI (батерии за стартиране) и с дълбок цикъл.

    SLI

    Батерията за стартиране (SLI) е типичната автомобилна батерия. Тя осигурява кратки, бързи изблици на мощна енергия, за да накара двигателят на автомобила да заработи и системите да стартират.

    Плюсовете на SLI батерията са:

    • Ниската цена
    • Надеждна стартова мощност
    • Сравнително дълъг живот

     

    Минуси:

    • По-голямо тегло
    • Чувствителност към студ и ниски температури
    • Не са подходящи за други превозни средства освен за автомобили

     

    Акумулатори с дълбок цикъл

    Батериите за стартиране с дълбок цикъл са проектирани да осигуряват постоянно количество енергия за по-дълъг период от време. Акумулаторите могат да бъдат многократно зареждани и разреждани, без това да им причини щети или да съкрати живота им. Подходящи са за захранване на електроника, моторни лодки, колички за голф и други. Не са много подходящи за захранване на леки автомобили.

    Оловно - киселинни батерии, регулирани с клапан (VRLA)

    VRLA акумулаторите са проектирани така, че да не се нуждаят от поддръжка и съответно да не изискват редовно добавяне на вода към батерийните клетки. Тъй като не се нуждаят от поддръжка са фабрично запечатани, което на практика значи, че не могат да се разлеят, ако случайно се преобърнат. Фабричното запечатване обаче също така означава, че не могат да бъдат обслужвани и след като приключи животът им се налага бъдат сменени с нови.

    VRLA акумулаторите се делят на два основни вида:

    • Absorption Glass Mat (AGM)
    • Gel Cell батерии

    Absorption Glass Mat (AGM)

    AGM акумулаторите стават все по-популярни при съвременните превозни средства, тъй като търсенето на акумулатори с по-висок стартов ток и резервен капацитет се увеличава.

    Този вид акумулатори като съдържание приличат много на мокрите оловно - киселинни батерии, с изключение на това, че техният електролит се абсорбира и задържа от стъклени подложки, а не наводнява свободно плочите. В AGM няма излишен електролит, което означава, че батериите могат да работят без никакъв проблем поставени дори и наобратно.

    Този тип акумулатори са:

    • много по-толерантни към грешки при работа
    • по-малко податливи на течове
    • нивото на емисии на водород е по-малко от 4%.

    За разлика от стандартните видове батерии за захранване на автомобила, AGM могат да бъдат разредени почти напълно, без това да причини повреди.

    Плюсове на AGM акумулаторите са:

    • Повишен капацитет
    • По-голяма устойчивост на студ
    • Без загуба на вода
    • По-ниска скорост на разряд
    • Без риск от отделяне на вредни газове
    • Възможност за работа във всякакво положение
    • Без риск от разливане
    • Дълъг  живот

    Минуси:

    • По-висока цена
    • Не понасят по-високите температури

    Gel Cell

    Гел акумулаторите също са еволюирали от стандартните оловно - киселинни батерии. Съставени се от оловни плочи и електролит, образуван от сярна киселина и дестилирана вода, подобно на стандартните акумулатори.

    Единствената разлика е, че при Gel батериите се добавя силициев диоксид към електролита и по този начин се образува гъста, гелоподобна паста.

    Животът на Gel батериите е много по-дълъг в сравнение със стандартните и AGM акумулаторите, а саморазрядът им е много по-нисък.

    Плюсовете на Gel акумулаторните батерии са:

    • Дълъг  живот
    • Устойчивост на удар и вибрации
    • Без загуба на електролит
    • Не се нуждаят от поддръжка

    Минуси:

    • Висока цена
    • Не поддържат висока скорост на зареждане
    • Не се справят добре при много ниски или много високи температури

     

    ВИДОВЕ БАТЕРИИ

     

    EFB акумулатори

    EFB са комбинация между обикновените акумулатори и AGM. Разликата между AGM и EFB се състои в това, че докато при AGM подложките от фибростъкло са импрегнирани с електролит, при батериите EFB това не е така. При EFB течният електролит, заедно с плочите е затворен в специални пликове (индивидуални контейнери), а не е импрегниран в подложки от фибростъкло.

    Първоначално този вид акумулатори са разработени специално за автомобили със система “старт - стоп”, при която двигателят се стартира автоматично. Днес този вид батерии набират все по-голяма популярност, заради добрите си свойства.

    Плюсове на EFB батериите са:

    • Устойчивост на дълбоки разряди
    • Способност за работа в широк температурен диапазон (-50 до + 60 градуса по Целзий)
    • Подобрени индикатори за стартов ток
    • По-ниска цена в сравнение с AGM

    Минуси:

    • По-ниска мощност

    Литиево - йонни (Li - lon) батерии за автомобил

    Към момента с подобни акумулатори работят хибридните и електрическите превозни средства, но не и в стандартните автомобили. Този вид акумулаторни батерии могат да съхраняват големи количества енергия и са изключително леки.

    За съжаление имат два съществени недостатъка, които не позволяват да бъдат използвани при масовите автомобили:

    •  Доста по-скъпи са в сравнение с всички останали видове батерии
    •  Животът им е не по-голям от 3 години.

    Колко дълго издържат автомобилните акумулатори?

    В зависимост от вида, продължителността на живота на акумулатора може да варира много. Мокрите, оловно - киселинни акумулатори например са доста чувствителни като претоварвания, дълбоки заряди, бързо зареждане, температури под 0 и над 20 градуса по С. Това оказва влияние и върху техния живот, който обикновено е между 2 и 3 години.

    EFB батериите са доста по-издръжливи от конвенционалните и техният живот е между 3 и 6 години. На върха на класацията за най-голяма издръжливост се нареждат AGM и  Gel акумулаторните батерии. Техният живот е над 6 години.

    Как да изберете правилния вид акумулатор?

    Според марката, модела и възрастта на автомобила

    Сигурни сме, че сте напълно наясно, че покупката на акумулатор зависи от модела и марката на автомобила, който карате. Сигурни сме също така, че знаете как да получите информация какъв модел, размер и вид батерия препоръчват производителите.

    Що се касае до възрастта на автомобила обаче, може би не знаете, че и тя оказва голямо значение при избора на акумулатор. Ако например колата ви е вече на достолепна възраст, то двигателя ѝ ще има нужда от повече енергия, за да стартира. В този случай експертите препоръчват да закупите малко по-мощен акумулатор от оригиналния.

     

    АКУМУЛАТОРИ

     

    Според климата, в който живеете

    Знаете, че някои видове батерии са по-устойчиви на студ, докато други са по-издръжливи на високи температури. Ако например живеете в Канада или Аляска, обикновените оловно - киселинни акумулатори няма да ви свършат голяма работа, просто, защото няма да се справят с ниските температури в тези райони. Казано иначе, ако живеете в райони, в които температурите падат доста под нулата, AGM и  Gel са по-добрите варианти за вас.

    И обратното. Ако живеете в район, в който през лятото температурите достигат до 40 - 50 градуса по С, AGM и Gel акумулаторите не са добър вариант, защото не се справят с високите температури. В този случай конвенционалните акумулаторни батерии ще са ви от голяма полза.

    Според това колко време планирате да използвате автомобила

    Ако не смятате да продавате колата си поне още няколко години, по-добрият вариант е да инвестирате в малко по-скъпите, но по-надеждни видове акумулатори като AGM и  Gel. Но ако плановете ви са да я продадете - тогава по-изгодният избор са стандартните мокри акумулатори.