Какво е спортно окачване?

    Авточасти / Блог / Какво е спортно окачване?

    Напоследък все по-често се замисляте дали да замените стандартното окачване на автомобила си със спортно? Питате се каква е разликата между двете окачвания и има ли смисъл да правите тази промяна? 

    СПОРТНО ОКАЧВАНЕ

    Има ли разлика между стандартното и спортното окачване?

    Като шофьори и собственици на автомобили сте напълно наясно, че задачата на окачването е да ви осигури по-голям комфорт и безопасност при пътуване, като създаде възможно най-добра връзка между колелата на превозното средство и пътната настилка, абсорбирайки всички вибрации, които биха ви създали дискомфорт по време на движение.

    Конвенционалното окачване, което и в момента имате в автомобила си ви осигурява плавно, удобно и много комфортно шофиране, без значение дали се шофирате в градска среда, по магистралата или по по-нисък клас пътища.

    Спортното окачване от своя страна не е проектирано да се справя с всички неравности по пътя и не е толкова удобно и комфортно като стандартното, но и целта му не е да направи пътуването ви комфортно. Това окачване е предназначено за тези от вас, които искат да „почувстват” пътя малко по-добре.

    Този вид окачване е разработено така, че да осигури по-добро управление и да даде на водача по-добро усещане за пътя с по-нисък център на тежестта за по-вълнуващо шофиране.

    Или да го кажем малко по-ясно… Разлика между двата вида окачване има и тя се състои в това, че при стандартното окачване получавате отличен комфорт при пътуване, докато при спортното окачване стабилността на управление и възможността да развивате по-висока скорост са за сметка на по-малкия комфорт по време на шофиране.

    Елементи на спортното окачване

    Това, което отличава спортното от конвенционалното окачване е по-малкия пътен просвет и специалните настройки на пружините и амортисьорите или иначе казано, голямата разлика се крие в пружините и амортисьорите.

    За разлика от стандартното окачване, при спортното пружините са модифицирани и са по-къси и съответно с по-малък ход, за да могат да отговорят на понижаването на височината на колата. За сметка на по-малкия ход, пружините на спортното окачване са по-дебели, което ги прави по-твърди от конвенционалните.

    Амортисьорите при това окачване също са по-къси, което гарантира, че имат по-ниска демпферираща пътека. Комбинацията между пружините и амортисьорите при спортното окачване е много важна, поради това при този вид окачване обикновено се използват регулируеми амортисьори (Coilover).

    Какво е Coilover?

    Така се нарича регулируемата амортисьорна стойка, която ви позволява да променяте твърдостта на амортисьорите и височината на пътния просвет. В действителност, койловърът изпълнява функциите на регулируемо окачване и при него амортисьорът и пружината са еднокомпонентно устройство, което се монтира като заместител на стандартните компоненти.

    Към момента в спортното окачване се използват два вида Coilover - частични и еднокомпонентни комплекти.

    Първият вид включва модифициране на стандартните амортисьори чрез инсталиране на винтова резба с пружина върху тях. Недостатъкът на този вид е, че невинаги стандартните амортисьори могат да понесат натоварването от спортното окачване и вместо да тунинговате колата си и да я направите по-спортна и съответно по-бърза, рискувате да повредите амортисьорите и да направите управлението на автомобила си по-лошо и нестабилно.

    Вторият вид представлява пълен комплект койловъри напълно готови за монтаж. Напълно готовите койловъри са не само много по-надеждни, но и за да бъдат поставени се изисква единствено от автомобила да бъдат отстранени старите елементи и Coilover да бъдат монтирани на тяхно място.

    В зависимост от възможностите за настройка, Coilover се делят на няколко вида:

    Амортисьори с резба

    Този вид койловъри са най-търсени, но не заради спецификациите или качествата им, а заради ниската им цена. Истината е, че от техническа гледна точка, че този вид не са подходящи за нищо друго, освен за промяна на просвета.

    Опростени койловъри с функция за промяна на твърдостта

    Този вид са малко по-скъпи от първия, и дават възможност да се регулира твърдостта, но само и единствено в зависимост от настройката на клирънса. Предимството на този вид Coilover е, че могат да се монтират на доста модели автомобили.

    DGR

    Този вид регулират пътния просвет, твърдостта на окачването и пружинното натягане. Това е възможно най-гъвкавото спортно окачване, но за съжаление цените му са доста високи.

    Професионални Coilover

    Притежават изключително технически характеристики, но цената им е толкова висока, че се използват единствено при състезателните автомобили.

    Освен пружини и амортисьори, към компонентите на спортното окачване се включват още: полиуретанови вложки, стабилизатор, комплекти за увеличаване на клирънса, устройства за контрол на твърдостта и други.

    COILOVER

    Като си говорим какво е спортно окачване трябва да отбележим, че това окачване не е еднакво за различните стилове на шофиране.

    В зависимост от стила на шофиране, можете да се спрете на спортно окачване за дрифт, за рали, за автомобилни кратки или кръгови състезания и други.

    При дрифт например, за да влезете в завой и да излезете от него, без да губите от скоростта си, спортното окачване, което ви е необходимо трябва да се характеризира с повишена твърдост, с възможност за регулиране на хлабината и с възможност за регулиране на демпфериращата твърдост.

    Спортното окачване за рали по неравна повърхност пък трябва да е оборудвано с амортисьори в стоманен калъф с удължен ствол. Амортисьорите позволяват да се регулира степента на затихване, а пътния просвет може да бъде увеличен със 70 мм. или да бъде намален с 20 мм.

    За състезания на писта (кръгови състезания) обикновено се монтират регулируеми амортисьори с до 36 степени на твърдост. Регулирането на просвета се извършва с помощта на койловерите.

    Позитиви и негативи на спортното окачване

    Не можем да не отбележим, че този вид окачване има редица плюсове, някой от които са:

    • преместването на тежестта на автомобила надолу, което увеличава стабилността му;
    • възможност за автоматично регулиране на височината на колата, разстоянието между колелата и твърдостта на амортисьорите;
    • подобрена управляемост на автомобила;
    • възможност за повишаване на скоростта при шофиране;
    • гарантирана стабилност при завой.

    Разбира се, това окачване има и немалко негативи като:

    • високи разходи при покупка, монтаж и сервиз;
    • необходимост от професионален тунинг сервиз, където спортното окачване да бъде монтирано;
    • намален комфорт при шофиране;
    • кратък експлоатационен живот;
    • чести повреди и съответно наложителни ремонти, които са свързани с немалки допълнителни разходи.

    На всички модели и марки автомобили ли може да се монтира спортно окачване?

    Ако сте решили да тунинговате колата си е добре, преди да започнете търсенето на спортно окачване да потърсите информация дали вашият модел и марка автомобил е подходящ за подобно окачване.

    Това окачване е подходящо за спортните модели автомобили, които излизат от завода с фабрични настройки на спортно окачване, но ако не разполагате с подобен модел, попитайте в тунинг сервиза и оттам ще ви дадат най-изчерпателната информация както за това дали могат да сменят окачването със спортно, така и от какъв комплект окачване се нуждае вашият автомобил.

    Спортно окачване на автомобил

    Обикновено този вид окачване е неподходящо за семейни автомобили, тъй като се предполага, че в подобни автомобили ще се вози цялото семейство, а спортното окачване не може да осигури необходимия комфорт на пътниците.

    В заключение…

    Спортното окачване се предпочита от една немалка част от водачите, тъй като им гарантира по-добро управление, по-високи скорости и по-силни усещания.

    Ако и вие искате да промените драстично поведението на автомобила си на пътя, да осигурите безопасността си, да имате контрол във всички ситуации и едновременно с това усетите по-силно пътя пред себе си, тогава спортното окачване е много добро решение. Защото съвременното спортно окачване е връзката, която прави съвършена комбинация между носещата конструкция, колелата и мостовете в автомобила.

    Една от основните цели на спортното окачване е правилното разпределение на всички въздействия върху носещата конструкция на автомобила. Тунинг спортното окачване ви позволява значително да увеличите експлоатационният живот на автомобила си, да подобрите аеродинамичните му характеристики, да увеличите стабилността на колата при шофиране с висока скорост и при завой.

    Спортното окачване от най-ново поколение съчетава производителност, издръжливост и голяма надеждност. Веднага, след като тунинговате колата си ще забележите значително подобрение в поведението на автомобила си, ще можете да го контролирате по-добре при завоите и ще се почувствате по-уверени и като истински състезатели зад волана. Единственото, което не бива да забравяте е, че все пак шофирате по пътя, а не на пистата и трябва да се съобразявате с това.

    Няколко практични съвета

    Ако решите да монтирате спортно окачване на автомобила си, избирайте окачване от производители, за които сте сигурни, че предлагат висококачествено окачване. Такива производители са Reiger, Ohlins,EXE-TC, KW, AST, KONI, TEIN, Proflex и други.

    Преди да решите да промените окачването направете внимателно избора си, тъй като както споменахме има спортно окачване предназначено за градско каране, за рали, дрифт, за състезания и т. н.

    Не забравяйте за настройките, които задължително трябва да бъдат направени на окачването. От правилните настройки зависи ефективността на спортното окачване.

    Не се опитвайте да тунинговате автомобила си сами, тъй като вероятността да не се справите или да сгрешите при монтажа е доста голяма. Вместо да се мъчите сами или с приятели, изберете си тунинг компания, на която да се доверите, за да си спестите не само време, но и много нерви.

    Не прекалявайте с тунинга. Дори и най-малките промени по окачването ще имат положително въздействие върху управлението на автомобила ви и ще ви донесат удовлетворението, което очаквате от едно спортно окачване.

    Дали си струва да смените конвенционалното окачване със спортно?

    Отговор на този въпрос можете да дадете само вие. И сами виждате, че и двата вида окачване имат както своите предимства, така и своите минуси и са подходящи за различни стилове на шофиране.

    Ако обичате ниските, спортни машини и мечтаете да развивате по-високи скорости, спортното окачване ще ви дойде добре, но ако имате семейство и карате семеен автомобил, тогава стандартното окачване ще ви предостави комфорта и стабилността, от която имате нужда.