Основната роля на хидравличната система е подпомагане и улесняване на завъртането на волана, допринасяйки за по-удобно управление на автомобила в завоите. Съвременните автомобили се отличават съществено от по-старите модели поради факта, че имат серво усилвател.
Първо е била създадена хидравличната система, но в началото на автомобилите са били поставени електрически усилватели.
Може би вече знаете, че в България преди години са преобладавали изключително много модели на марките Moskvich, Volga и Lada, включително и в днешни дни има голям брой запазени екземпляри.
Те са типичен пример как с времето до днес управлението на колите в завоите се е подобрило изключително много благодарение на съвременните технологии.
Именно благодарение на сервоуправлението днешните автомобили могат да се маневрират лесно дори с една ръка.
Серво усилвателят на волана е важна част от кормилното управление. През 2018 г. вече са се обособили три вида серво усилватели- електрохидравличен серво усилвател, хидравличен серво усилвател и електрически серво усилвател.
Първият серво усилвател е бил патентован през 1876 г. По-късно през 1902 г. той бива подобрен и през 1926 г. Франсис Дейвис поставя за първи път хидравличен механизъм за серво управление в автомобил.
През 1951 г. известната и просперираща компания за производство на американските автомобили Chrysler се възползва от този технически напредък в автомобилната индустрия, монтирайки серво усилвател в свой модел кола.
Chrysler Imperial става първият автомобил с хидравличен серво усилвател на пазара.
Много скоро след това и други марки като известните японски автомобилни производители Toyota и Honda и американската марка General Motors започват да монтират серво усилватели автомобилите си.
През 80-те години се появява електрическият усилвател на волана, който се използва по целия свят. Тогава и електрическият серво усилвател измества по популярност хидравличния серво усилвател.
Но в периода след появата им, нито хидравличнсите, нито електрическите серво усилватели са масово признати в сферата на автомобилното производство.
Главното предимство на хидравличните серво усилватели е, че те осигуряват една естествена връзка между волана и пътя. От друга страна едно от главните предимства на електрическия серво усилвател е,че не се нуждае от течност, която изисква наливане, доливане и редовна проверка. Също така системата на електрическия серво усилвател не изисква специално обслужване, което я прави предпочитан избор.
Модерните електрически серво усилватели предлагат надеждност и предлагат лесно настройване.Те също така са икономични по отношение на използваната енергия, тъй като изразходват енергия само за завъртане на волана.Тоест когато автомобилът се движи направо, системата не използва толкова много енергия.
Също така при електрическите серво усилватели има възможност за използване на нови технологии, една от които е например е използването на асистент на водача.
С помощта на електро усилватели можем да се възползваме от системи за автоматично паркиране, автопилот, както и следване на лентата за движение.
От друга страна хидравличните серво усилватели през цялото време използват енергия- както по време на завиване, така и при движение направо.Това съответно води по-голям разход и производство на повече вредни емисии.
Електрическите серво усилватели също имат своите недостатъци:
Осъзнавайки недостатъците на електрическите сервоусилватели, производителите на автомобили се стараят да създадат автомобили, които да са едновременно икономични и екологични.
Дори някои марки като например Porsche и BMW,които са привърженици на хидравличните серво усилватели, са принудени да въведат електрически серво усилватели в своите модели автомобили.
Основната съставна част на хидравличното серво управление (наречено още хидравлично усилване на волана) е хидравличната течност, чиято мощност осигурява едно по-безопасно, улеснено и прецизно маневриране на автомобила.
Хидравличното управление на волана се състои от:
Особеното при хидравличният серво усилвател е, че изисква редовно следене нивото на хидравличната течност, както и проверяване на състоянието на маркучите и кабелите.
Ако искате да предотвратите появата на повреди, хубаво е да обръщате внимание и на състоянието на помпата, която придвижва хидравличната течност при завиване на волана.
Хидравличната течност, с която работи даден серво усилвател е необходимо също да се сменя редовно.
Характерно за хидравличната течност е, че с времето качествата й се изменят и се замърсява. Затова и е необходимо да се подменя редовно, както и да се следи нейното ниво.
Ако карате автомобила си с под минималното количество хидравлична течност или пък нямате възможност да я смените, помпата на автомобила може да се повреди и да се наложи да се смени с нова.
Когато хидравличната течност е замърсена, има риск от запушване на помпата. Характерният признак за повреждане на помпата е издаването на специфичен шум при завиване на колелата.
Експертите съветват да се сменя хидравличната течност на всеки 60 000 км. или средно на две години.Смяната на хидравлична течност е сравнително евтин ремонт.
При смяна на хидравличната течност е препоръчително да се следват инструкциите в ръководството за автомобила дадени от производителя.
Препоръчва да избирате винаги хидравлични течности от един и същи клас. В случай, че чуете специфичен звук от двигателя в момента, в който завъртите волана, това е признак, че има повреда в помпата.
Хидравличното серво управление се състои от няколко допълнителни части, които осигуряват допълнителна мощност- кормилна помпа, ротационен клапан и хидравлична камера.
Серво усилвателят за съединител представлява пневматично-подпомагано устройство за задействане на съединителя. То спомага за постигането на чувствителна и прецизна употреба на съединителя.
Ролята на серво усилвателят е да понижи значително усилието, което се изисква от водача при натискане на педала на съединителя.