Когато седнете в автомобила си и завъртите ключа или натиснете бутона за запалване, горивото “потегля” към двигателя, за да се смеси с точното количество въздух и да се преобразува в енергия, която да задвижи превозното ви средство.
Но двигателят се намира в предната част на автомобила, а резервоара за горивото е в задната част. Тогава как горивото успява да достигне до двигателя, така че да можете да потеглите без проблем?
Отговорът е лесен. Това става възможно благодарение на горивната помпа, която се намира и във вашето превозно средство.
Най-общо казано, бензиновата горивна помпа е не много голям, но основен елемент от горивната система на всички съвременни автомобили. На практика основната функция, която ѝ е поверена е да доставя гориво от резервоара към двигателя.
Ако тя не функционира правилно и не подава при подходящото налягане точното количество гориво, автомобилът просто няма да може да се задвижи, тъй като няма да има “енергията”, за да го направи.
Според това какво е превозното средство (дали е с карбуратор или инжекцион) помпите са основно два вида - механични и електрически. Първите се използват само при автомобили с карбуратори или като усилващи помпи в дизелови двигатели, а вторите се ползват както за бензинови, така и за дизелови автомобили с инжекцион.
Както вече споменахме, този вид помпи са предназначени за автомобили, които имат карбуратор. Обикновено се намират извън двигателя и се задвижват или от разпределителния му вал, или посредством специален ексцентрик, който от своя страна задвижва коляновия вал.
В корпуса си механичните горивни помпи имат пружинна мембрана, в центъра на която има закрепен прът (лостче). От двете страни на корпуса (тялото на помпата) са разположени два клапана - входящ и изходящ.
Когато се завърти ключа за запалване на автомобила, ексцентрикът на разпределителния вал задвижва тласкача, който с помощта на лостчето променя позицията на мембраната. Тя слиза надолу, в резервоара на помпата се създава вакуум, входящия клапан се активизира и горивото навлиза в камерата.
При следващото си движение ексцентрикът връща мембраната на мястото ѝ, при което в камерата се създава налягане и горивото преминава през изпускателния клапан към карбуратора.
Електрическите горивни помпи са предназначени за МПС с инжекционно впръскване на гориво. И тъй като съвременните превозни средства (по-новите модели) са инжекционни, този вид горивна помпа най-вероятно се намира и във вашия автомобил.
За разлика от механичните, електрическите горивни помпи се намират директно в резервоара за гориво, което ги предпазва от замърсяване, нагряване и дори от корозия.
Като конструкция, този вид помпи имат допирни точки с механичните, тъй като и те имат мембрана, но вместо от разпределителен вал, мембраната се задвижва от соленоид (електромагнитен превключвател). Това е много по-усъвършенствана система за подаване на горивото, която се управлява от ECU на автомобила.
Средно, експлоатационният живот на горивната помпа е около 200 000 км, което не е никак малко. За съжаление, животът на всяка една помпа, без значение дали е механична или електрическа зависи до голяма степен от качеството на горивото.
А това означава, че първите проблеми е възможно да започнат да се появяват, след като изминете 100 000 км.
Помпата няма да откаже изведнъж и напълно. Дори и да има проблем, тя ще продължи да работи и е много възможно да не забележите неефективността на работата ѝ, докато не стане наистина късно.
Затова е добре да можете да разпознавате основните симптоми за неизправност, за да се справите на време с проблема. А те (признаците), са следните.
Ако помпата не подава достатъчно бензин към двигателя, автомобилът няма да стартира или ако го направи, то ще е след няколко опита. Обикновено появата на този симптом се дължи на износена помпа или на запушен горивен филтър.
Започнете ли да чувате силни шумове идващи откъм резервоара, това означава, че имате проблем с помпата или с някой от нейните елементи. Напълно възможно е горивната помпа да има износен елемент или да е със запушен филтър.
Ако все по-често се налага да пълните резервоара с гориво, възможно е да имате проблем с помпата за гориво. Обикновено този симптом показва, че клапата на помпата не се отваря правилно и е необходимо повече гориво, което да се впръсква в двигателя.
Един от първите симптоми, които показват, че нещо не е наред с този компонент от горивната система на колата е намалената мощност на двигателя. Ако докато шофирате и натиснете педала на газта, но колата не реагира, да си знаете, че помпата най-вероятно не подава достатъчно налягане.
Ако усещате по-силни и непрекъснати вибрации в двигателя, една от най-вероятните причини за това са износени компоненти на помпата, поради което тя не подава достатъчно бензин и оборотите на колата стават нестабилни.
Забележите ли някой от горе изброените симптоми е препоръчително да се уверите, че наистина проблемът е в горивната помпа. Проверката можете я направите и сами или да се обърнете към механик. Ако решите да извършите теста сами, трябва да вземете под внимание дали помпата е механична или електрическа.
Ако е механична, отстранете горния ѝ капак и разгледайте внимателно мембраната. След това откачете маркуча от карбуратора и стартирайте двигателя. Ако бензинът излиза под налягане и с добра струя, помпата е наред.
Ако горивната помпа е електрическа, просто завъртете ключа за запалване и се ослушайте. Ако помпата е наред, трябва да чуете съвсем леко бръмчене за около 1 - 1,5 секунди. Не го ли чуете, добре е потърсите специализиран сервиз за смяна на помпата.
Ако имате добри технически познания и сте наясно с устройството на автомобила, тогава може би ще се справите със смяната и сами. Нашият съвет обаче е да се обърнете към механик, който е наясно точно какво прави и ще го направи без забележки.
Не забравяйте, че макар и малка, тази част от горивната система е много важна за безпроблемната работа на автомобила ви. Затова при смяната ѝ трябва да се действа прецизно и много внимателно.