Това е един от най-масовите компактни автомобили, които можем да видим в днешно време. Mazda 3 определено е сред най-предпочитаните коли заради универсалните си характеристики за градско каране, но също така и заради адекватното си поведение и на дълъг път.
Източник на изображение: Unsplash
Качествата на модела се потвърждават от това, че той е на пазара вече 20 години. Обективно погледнато, различните поколения показват и слабости, затова ще разгледаме някои често срещани проблеми при Мазда 3.
Безспорно говорим за челните позиции сред най-успешните модели на японския производител.
Елегантните и бързи коли със спортен профил печелят на марката Mazda има множество почитатели, но този компактен автомобил не отстъпва по популярност.
От една страна, „тройката” също се нрави със своя външен вид и пъргавина, явявайки се осезаемо по-достъпен вариант от мощните варианти на компанията от префектура Хирошима.
Производството на Mazda 3 стартира през 2003 г., като този модел наследява една от успешните концепции на бранда от края на миналия век - Мазда 323.
Така японският концерн прави сполучлив преход в новия милениум с кола в С - сегмента, която още от самото начало получава високи оценки. На японския пазар този автомобил се маркетира като Mazda Axela.
Моделът продължава да се развива успешно и продукцията му продължава до момента.
Намираме се в четвъртата генерация на Мазда 3, по-известна като BP, стартираща през 2019 г.
Първото поколение (BK) се произвежда от 2003 до 2008 г., следващата линия, записана в номенклатурата като BL, се простира в следващите 5 години, а от 2013 до 2019 е периодът на производство на третата генерация (BP).
Цялостната концепция на Mazda 3 е базирана на платформата на Ford Focus, като от модела на европейската компактна марка са взаимствани и двигателят, и компоненти по окачването, и други елементи.
Както е известно, Форд държи дял от японската компания в продължение на 40 години и Мазда 3 се появява именно в този период.
Източник на изображение: Unsplash
Дизайнът на азиатския С -автомобил определено е по-елегантен и аеродинамичен в сравнение с прототипа. Основният вариант, в който се предлага „тройката”, е хечбек с 5 врати, но има и други версии.
Нито една от модификациите не надвишава 4,65 м на дължина, което превръща този автомобил в предпочитан вариант за градско шофиране.
Компактната кола се предлага както с бензинови, така и дизелови двигатели. Любителите на марката с гордост биха казали, че е трудно да се намери „малолитражка”, която да се представя толкова добре на пътя.
Най-малкият обем на двигателя във всички генерации е 1,4-1,5 л при бензиновите версии или 1,6 л при дизеловите.
Mazda 3 обаче се помества в сравнително широк спектър от разновидности на въпросния сегмент и най-големите мотори на модела достигат до 2,5 л.
По мощност се откроява Mazdaspeed3 от второ поколение със своите 256 конски сили. Но доста по-масово се използват варианти около 105 - 110 конски сили и именно тях ще следим на фокус при обзора на често срещани проблеми при Mазда 3.
Автомобилите на Мазда като цяло се славят с високо ниво на технологическото си оборудване. Все пак трябва да отбележим, че при стандартния вариант на модела то е доста базово. Има и версии с по-високо равнище на апаратурата, но и цената им е осезаемо по-висока.
Говорейки за сигнализация при неизправности, то нивото на оборудване и при стандартните версии е достатъчно адекватно, за да алармира навреме. Разбира се, има и фалшиви тревоги, но като цяло светлинна индикация на таблото не бива да се подминава с лека ръка.
В интерес на истината, Мазда 3 се смята за модел, който не създава много главоболия. С правилна поддръжка проблемите са по-скоро изключение, но пък ако положението стане сериозно, означава, че трябва да похарчат доста средства за резервни части.
Въпреки безспорните позитиви на модела, не можем да отречем, че той няколко минуса.
Ще разгледаме слабостите на Мазда 3. Някои от тях са отстранявани през годините, други се срещат при повече от едно поколение, а има и такива, които се проявяват при по-модерните версии.
Като цяло, японските автомобили от първото десетилетие на този век са пословични с този дефект. Проблем с прояви на корозия имат както Мазда 3, така и по-големият брат от периода - Мазда 6.
Източник на изображение: Unsplash
Поне първоначално обаче ръждата излиза на не толкова критични места и има възможност да се стопира при праговете или калниците. При по-новите генерации подобни неприятности стават факт значително по-рядко.
За разлика от съвременника Мазда 6, при компактния модел загубата на масло обикновено не е толкова често главоболие.
Има обаче с други течове при някои модификации - случват се при антифриза или при хидравличната система.
Улавянето на проблема не е трудно, ако се следят нивата на различните флуиди в устройството на автомобила.
Това е един особено неприятен и скъп проблем с Мазда 3. Може да се получи от некачествено масло и запушване на тръбата. Повредата се усеща като свирене от неизправен лагер и се налага проверка на доста елементи от системата, а подмяната с нови със сигурност не е евтина.
Говорим за най-масовото главоболие по повод дизеловите варианти на Mazda 3. Има различни варианти за почистване DPF филтъра и регенерацията му при такава нередност.
Падането на мощността е симптом, показващ, че трябва да се провери или филтърът за твърди частици, или EGR клапанът.
Окачването и цялостната конструкция на шасито и връзките в него при Мазда 3 в общи линии са здрави и издръжливи. Но появата на неизправности при лагер на главина на някое от колелата също е един от списъка с често срещани проблеми при Мазда 3.
Когато се усеща „виене” от съответната гума или „хрущене” при завъртане на волана в крайна позиция, може да става дума за такава повреда. А тя изисква задължителен и по възможност – скорошен ремонт.
За да се избегнат скъпи и ненужни ремонти, трябва да се полагат превантивни грижи за машината. Мазда 3 може да бъде почти безпроблемен автомобил, ако се хванат ранните симптоми на повреди или износване.
Ръждата се забелязва лесно на някои места, но има нужда от време на време колата да се оглежда и отдолу, за да не се разпростре корозия по шасито.
Проверка на маслото и течностите в системата следва да се извършва редовно от всеки притежател на автомобил така или иначе.
Източник на изображение: Unsplash
Ако имате Мазда 3 с дизелов двигател, то знаете, че трябва да се следи каква е ситуацията с DPF филтъра. Има техники за неговото почистване с препарати и маниер на каране, но в някои случаи е необходима намесата на специалисти.
Винаги вземайте под внимание появата на различни шумове и съмнителни вибрации и търсете своевременно мнението на специалист. За да се спестят излишни разходи за скъпи резервни части, подобни нередности трябва да се отстраняват във възможно най-ранна фаза.
Изтъквайки някои често срещани проблеми при Мазда 3, знаем, че се срещат и други оплаквания, свързани със съединителя, стабилизиращата щанга и т.н.
Въпреки това моделът на японския производител е един от най-надеждните в сегмента на компактните градски автомобили.
А правилна поддръжка, внимателното и навременно отношение при появата на негативни симптоми, ще ви гарантира дълъг и задоволителен живот на Mazda 3.