Какво е шоков датчик?

    Авточасти / Блог / Какво е шоков датчик?

    Шоковият датчик, наричан още „сензор за удар” е един от основните елементи на алармената система. Благодарение на този датчик, ние, като собственици на автомобили можем да ги предпазим от евентуални посегателства или кражба.

    ШОКОВ ДАТЧИК

    Шоковите сензори намират приложение не само в алармените системи на автомобилите, но и за охрана на частни домове, търговски обекти, пренасяне на ценни предмети и т. н.

    Какво е шоков датчик?

    Сензорът за удар представлява малко, компактно и незабележимо устройство, което се инсталира върху повърхност, която може да бъде ударена.

    В случай на удар или друго внезапно движение, датчикът подава сигнал до компютъра на алармата и тя се задейства. Реакцията е мигновена и стряскаща и тъй като сигналът е силен звук, това кара нарушителите бързо да се откажат от намеренията си и да избягат.

    Как работи шоковият датчик - устройство, видове и основни принципи на действие

    Шоковият сензор работи в два режима. Първият режим е режим предупреждение и този режим се активира, когато автомобилът или обектът е ударен леко или директно в областта, в която е монтиран датчика. В този случай сензора реагира, като издава няколко кратки звукови сигнала, които могат да бъдат комбинирани с премигване на фарове (ако става дума за автомобил).

    Предимството на този режим е, че автомобила не издава продължителни сигнали, когато например котка скочи върху капака на колата или ако деца ударят с топка по стъклото.

    Вторият режим на работа е режим на аларма и се активизира само, ако към обекта или автомобила се приложи голяма сила, като чупене на прозорец или опит за взлом. При такива ситуации шоковият датчик подава мигновен сигнал към алармата и тя издава силен, продължителен звуков сигнал.

    За да може шоковият датчик да разграничи истинското въздействие от неволни удари и случайни смущения има двузонов контрол или казано иначе, в него има вградена система, която може да разграничава ударите (разпознаване в две зони).

    Самите сензори се делят основно на вида в зависимост от физичния им принцип им на действие: пиезоелектрични и магнито - динамични.

    Пиезоелектричните шокови датчици използват способността на пиезо пластината да създава напрежение при огъване. Този вид шокови сензори са евтини, монтират се лесно, но имат един немалък недостатък - много са чувствителни към високочестотни трептения и реагират при най-малките трептения или странични шумове като звук от друга аларма, гръмотевица, страничен шум и други.

    Освен това са податливи на термични влияния и чувствителността на датчика се увеличава или намалява в зависимост от температурата навън.

    Магнито - динамичните шокови датчици работят на принципа на разклащането на магнит близо до бобина. Как става това?

     Този вид сензор се състои от контролен магнит, който е закрепен върху желязна пружина. В момента на удара върху автомобила, колебанието в пружината се задейства. Поради тези колебания се появява електрически сигнал в многоточковата бобина, а от силата на удара зависи колко силен ще е сигналът.

    Предимството на магнито - динамичните шокови датчици се състои в това, че магнитът се разклаща само при нискочестотни удари върху обекта или автомобила. Освен това този вид сензори не се влияят от температурните разлики.

    шоков датчик 2

    Монтаж и ефективност на шоковите датчици

    Относно монтажа на сензорите за удар се водят немалко спорове сред професионалистите. Една част от тях считат, че шоковите датчици трябва да бъдат монтирани върху железните части на колата и да бъдат закрепени здраво, за да не са податливи на външни вибрации.

    Според други експерти обаче, монтажът на датчиците върху желязо е голяма грешка, тъй като по-голяма част от амплитудата се поема от желязото и датчикът не може да отчете правилно данните и често реагира на слаби влияния.

    През годините са проведени много експерименти в опит да се даде отговор на въпроса кое място е най-подходящо за монтаж на шоков датчик и като че ли през последните години най-сетне беше постигнато някакво разбирателство по въпроса за монтажа - под панела на автомобила.

    Как се настройва шоков датчик?

    Ако не сме специалисти, най-доброто решение в случая е да посетим специализиран сервиз, където да направят настройките на сензора. Ако обаче решим да опитаме да настроим датчика сами, тогава трябва да направим следното…

    Първо разбира се, трябва да открием къде е монтиран датчика. Както споменахме преди малко, обикновено сензора за удар се монтира или под панела или на пода, точно под панела. Ако автомобилът е с вградена аларма, тогава мястото на шоковия датчик обикновено е отбелязано в инструкциите на автомобила като valet.

    Когато датчикът бъде открит ни е необходима подходяща отвертка, с помощта на която да завъртаме винта, откривайки оптималната чувствителност на шоковия датчик. На самото устройство има указания, според които можем да се ориентираме на къде да завъртаме така, че силата на звука от устройството да намалее или да се увеличи.

    Как да проверим силата на звука на шоковия датчик?

    След като настроим датчика, трябва да поставим колата в защита и да изчакаме няколко минути. След това трябва да ударим стъклото на автомобила точно в средата.

    Ако датчика се включи дори и при леко натискане или удар, това означава, че не е настроен добре и трябва да продължим с настройките. Ако пък не се включва дори и след няколко удара, тогава трябва да увеличим чувствителността.

    Плюсове и минуси на шоковите датчици

    шоков датчик 3

    Сензорите за удар (шокови датчици) се предпочитат от голяма част от шофьорите поради няколко основни причини:

    • изгодната цена;
    • компактността;
    • възможността да работят в няколко режима;
    • голям избор на модели - от най-опростените до най-функционалните;
    • голям радиус на покритие на корпуса;
    • висока чувствителност;
    • възможност за оборудване с допълнителна функционалност.

    Разбира се, и шоковите датчици имат както своите предимства, така и минуси, като:

    • Някой датчици са прекалено чувствителни и податливи на външни влияния и работят само на режим „аларма”. Това означава, че се включват и при най-малките трептения и вибрации и могат да доведат до лудост и нас, като собственици на автомобила, и съседите, които живеят около нас.
    • Има и модели, за монтажа на които се изисква професионална инсталация. Тези модели не могат да се монтират в домашни условия или ако закараме автомобила в близкия сервиз, а изискват монтаж в специализиран сервиз и съответно заплащане за услугите на професионалист.

    И така… Какво е шоков датчик?

     

    Стана ясно, че това е сензор, който е изключително полезен, когато искаме да защитим собствеността си от кражби, взлом или други посегателства.

    Датчиците са сравнително евтини, монтажът им може да бъде извършен (в повечето случаи) дори в домашния гараж, а спокойствието, което ни осигуряват е безценно.