Какво е активно окачване?

    Авточасти / Блог / Какво е активно окачване?

    Активно окачване се нарича окачване, чиито параметри могат да се променят по време на работа. Казано по друг начин, активното окачване може да контролира (хидравлично или електромагнитно) вертикалното движение на колелата на автомобила. Това става с помощта на бордова система, която анализира пътя, наклона, скоростта и общото натоварване на превозното средство.

    Какво е активно окачване

    Този вид окачване може да бъде разделено на два основни класа: чисто активно окачване и полуактивно окачване. Разликата между двата класа се състои в това, че докато активното окачване може да въздейства както върху амортисьорите, така и върху всеки останал елемент на шасито, то адаптивното окачване може да оказва влияние единствено върху амортисьорите.

    Активното окачване е създадено да повиши нивото на безопасност на автомобила и да гарантира още по-голям комфорт на пътниците, а това се постига чрез промяна на конфигурацията на окачването.

    Този вид окачване, както и всяка друга система за окачване, представлява комбинация от компоненти и механизми, които осигуряват комфорта и безопасността на водача и пътниците в превозното средство.

    Управляемостта и стабилността на автомобила до много голяма степен зависят от качеството на окачването. Ето защо все повече производители и собственици на автомобили се насочват към регулируемо окачване, което може да се адаптира към всякакъв вид настилка.

    Устройство и принцип на действие на активното окачване

    Като устройство, активното окачване не се различава съществено от стандартното окачване, с което са оборудвани по-голямата част от съвременните автомобили. Това, което при останалите видове окачване липсва е бордовото управление на елементите на окачването, но за това, малко по-нататък…

    В началото споменахме, че активното окачване може автоматично да променя характеристиките си (да се адаптира) в движение.

    За да го направи обаче, първо трябва да събере необходимата информация за текущите условия на движение на превозното средство. Това става с помощта на различни сензори, които събират данни за вида и гладкост на пътната настилка, по която се движи превозното средство, положението на тялото на автомобила, параметрите на шофиране, стила на шофиране и други данни (в зависимост от типа на адаптивното шаси).

    Събраните от сензорите данни постъпват в електронния контролен блок на автомобила, където се обработват и се подават към амортисьорите и останалите елементи на окачването. Веднъж подадена командата за промяна на параметрите, системата започва да се адаптира според подадения ѝ режим на окачване: нормален, удобен или спортен.

    Елементи на активното окачване

    • електронно управление;
    • регулируем прът;
    • активни амортисьори;
    • сензори.

    Електронният блок на адаптивната система контролира режимите на работа на окачването. Този елемент анализира информацията, доставена му от сензорите и подава сигнал към устройството за ръчно управление, контролирано от водача.

    Регулируемият прът променя степента на своята твърдост в зависимост от сигнала, подаден му от електронния блок. Модерните адаптивни системи за контрол на окачването получават и обработват сигналите изключително бързо, което позволява на водача да промени настройките на окачването почти незабавно.

    Регулируеми амортисьори

    Този елемент може да реагира бързо на вида на пътната настилка и начина на движение на автомобила, променяйки степента на твърдост на окачващата система. Амортисьорите, които се използват при активното окачване са активни амортисьори с електромагнитен клапан и амортисьори с магнитно - реологична течност.

    Първият тип амортисьори променят твърдостта на окачването с помощта на електромагнитен клапан, а втория тип се запълват със специална течност, която променя вискозитета си под влиянието на магнитно поле.

    Сензори

    Това са устройства, предназначени за измерване и събиране на данни, които са необходими на бордния компютър да променя настройките и параметрите на окачването, когато това се налага.

    Надяваме се, че успяхме да внесем малко повече яснота по въпроса какво е активно окачване, но нека разберем как в най-общи линии работи това окачване.

    Представете си, че шофирате по магистрала и пътуването ви е сравнително гладко (колкото гладко може да бъде по родните магистрали). В един определен момент обаче решавате да слезете от магистралата и да тръгнете по третокласен път, който е осеян с дупки.

    Ако сте със стандартно окачване, не ви остава нищо друго, освен да се примирите, че вибрациите в купето се увеличават и колата ви ще подскача по-често и неприятно. Трябва също така да внимавате в управлението и да карате по-бавно и внимателно, тъй като при всяка неравност има опасност да изгубите контрол над автомобила си.

    Ако обаче сте с активно окачване, тази смяна на вида на пътната настилка, по която шофирате няма да ви се отрази по никакъв начин, защото в момента, в който слезете от магистралата можете просто да пренастроите амортисьорите и те да станат „по-твърди” или обратното - ако от неравен път се качите на магистралата можете да пренастроите окачването така, че то да стане „по-меко”.

    Всичко това е възможно благодарение на активното окачване, което може автоматично да се адаптира към пътя и стила ви на шофиране.

    Разбира се, както споменахме и в началото, доколко ще може окачването да се адаптира зависи от това дали е чисто активно или адаптивно. В първия случай ще можете да настройвате цялото окачване, а във втория единствено амортисьорите.

    активно окачване

    Основни разлики между стандартното и активното окачване

    Стандартното окачване, което е монтирано при всички автомобили от по-нисък и среден клас може да осигурява стабилност на автомобила и комфорт по време на пътуване, но има един съществен недостатък. Тъй като няма адаптивни функции, в зависимост от вида амортисьори, с които е оборудван автомобила може да осигурява или добра управляемост и комфорт по магистрали и пътища в добро състояние, или да осигурява комфорт при шофиране по неравни пътища.

    За разлика от него, активното окачване може да осигури пълен комфорт и добра управляемост, без значение от нивото на пътната настилка, начина на шофиране или вида на автомобила.

    От където и да се погледне, системата за активно окачване е изключително иновативна и може да осигури изключително голям комфорт и пълна безопасност при пътуване.

    Единствените недостатъци на този вид окачване, които можем да споменем са високата му цена, която значително може да увеличи първоначалната цена на автомобила и солидните суми по поддръжката, които всеки собственик на автомобил с активно окачване трябва да предвиди, че ще му се наложи да заплати в бъдеще.

    Приложение на активното окачване

    Тъй като цената на активното окачване е доста висока, към днешна дата с подобно окачване могат да се похвалят основно луксозните модели автомобили от марки като Mercedes - Benz, BMW, Opel, Toyota, Volkswagen, Citroen и други.

    В зависимост от конструкцията на отделните марки автомобили, всеки производител прилага в своите модели автомобили активно окачване собствена разработка.

    Така например системата AVS се използва основно от Toyota и Lexus, BMW използват система за активно окачване Adaptive Drive, Porsche използват Porsche Active Susprension Management (PASM), OPEL използват Continuous Damping Control (DSS), Mercedes - Benz - Adaptive Dampring System (ADS) и т. н., и т. н.

    Всяка една от тези активни системи е създадена за нуждите на конкретната марка автомобили и може да изпълнява различни функции.

    Адаптивното окачване на BMW например регулира твърдостта на амортисьорите и осигурява комфорт по време на шофиране. Adaptive Drive разполага с електронна система и чрез превключвателите шофьорът може да изберете опцията на шофиране, която му допада най-много: нормална, удобна или спортна.

    Окачването на Опел - Continuous Damping Control (DSS) пък предоставя възможност да бъдат регулирани настройките на амортисьорите отделно един от друг. Опел подготвят ново поколение активно окачване - FlexRide, при което само с натискането на един бутон може да бъде избран режим на окачването.

    Системата PASM на Porsche може да комуникира с всички колела на превозното средство и да регулира както степента на твърдост на амортисьорите, така и размера на пътния просвет.

    Адаптивно окачване

    В активното окачване ADS на Мерцедес твърдостта на пружината се променя от хидравлично задвижване, което осигурява налягане на маслото в амортисьорите под високо налягане. Пружината, инсталирана коаксиално на амортисьора се влияе от хидравличната течност на хидравличния цилиндър.

    Хидравличните цилиндри на амортисьорите се управляват от електронна система, която включва 13 сензора (за положение на тялото, надлъжно, напречно, вертикално ускорение, налагане и т. н.). Системата ADS напълно изключва ролката на каросерията при различни условия на шофиране (завъртане, ускорение, спиране), а също така регулира позицията на височината на тялото (понижава колата с 11 мм. при скорост над 60 км./ч.)

    Един от най-интересните проекти за система за активно окачване предлагат от Hyundai в своите автомобили. Системата за окачване на активната геометрия AGCS позволява на шофьора да променя дължината на рамената на окачването, като по този начин се променя разстоянието на задните колела. За да се промени дължината на рамената се използва електрическо задвижване.

    В случай на движение по права линия и при маневриране на ниска скорост, системата установява минимална конвергенция. Когато обаче скоростта се увеличи системата се адаптира като намалява разстоянието на задните колела, като по този начин получава допълнителна стабилност.

    Кратка история на активното окачване

    Историята на този вид окачване започва преди повече от две десетилетия, когато инженерите на Lotus оборудват своите състезателни автомобили от Ф1 с активно окачване. За съжаление, първите опити не били много успешни, тъй като окачването се оказало не само много шумно и имало проблем с вибрациите, но и консумирало прекалено много енергия. Като прибавим и изключително високите производствени разходи, става ясно защо този вид окачване не станало широко приложимо.

    С усъвършенстването на технологиите и благодарение на непрестанните разработки на инженерните отдели на големите автомобилни гиганти обаче, първоначалните дефекти на адаптивното окачване били преодолени и то започнало да се монтира и в някой от луксозните модели автомобили. Първи монтирали активно окачване от Ситроен, след тях се наредили Мерцедес, БМВ, Toyota, Nisan, Volkswagen и т. н., и т. н.

    Днес с адаптивно окачване се оборудват все повече марки луксозни автомобили. За съжаление цената на този вид окачване все още е прекалено висока за средния потребител, но се надяваме в близко бъдеще и ние, хората от средната класа да можем да си позволим да си закупим автомобил с активно окачване.