Видове диференциали

  • Mar 1, 2023

Видове диференциали 2Диференциал се нарича един от компонентите на трансмисията. Този механизъм свързва двигателя с колелата, предавайки им въртящи сили (въртящ момент). Казано по друг начин, това е вид механично устройство, което позволява на колелата на задвижващата ос да се въртят с различни скорости във въртящия момент, който им се подава от двигателя.

 

Видове диференциали

Като повечето системи и елементи в автомобилите и този механизъм постоянно се усъвършенства и модернизира. Затова към момента можем да разграничим няколко основни вида, всеки от които има както своите предимства, така и минуси.

 

Отворен тип

Нарича се още “класически”. Този вид е най-разпространен и най-евтин като цена. Отвореният диференциал равномерно разделя въртящата сила от двигателя между двете колела, позволявайки им да бъдат задвижвани с различна скорост.

Предимства

Плюсовете на класическия диференциал се ограничават най-вече до основната функция на този механизъм, която позволява при завой колелото от външната страна да се върти по-бързо от колелото от вътрешната страна.

Видове диференциали 3

Недостатъци

Отвореният тип има един съществен минус и той е, че е разпределя между двете колела равномерно количество мощност (50/50). Така, ако едно от колелата изгуби сцепление, той автоматично прехвърля мощността към него.

Да го кажем така: Ако имате превозно средство с отворен диференциал и докато го карате колелата имат различно сцепление (едното е върху суха настилка, а другото на хлъзгава), той ще предаде въртящата сила (момент) към колелото с по-малко сцепление, а другото ще спре да се върти. А това означава, че автомобилът ви няма да продължи да се движи, а ще започне да буксува.

С “класическия” тип са оборудвани почти всички модели и марки семейни автомобили (седани, миниванове, икономични автомобили и други).

 

Заключващ тип

Той е вариант да отворения диференциал, като разликата между двата вида е, че при заключващият има възможност да се “заключи” едната ос така, че да се създаде неподвижна вместо независима ос. Заключването може да е ръчно или автоматично в зависимост от това какъв модел и марка  превозното средство.

Предимства

Един от плюсовете на заключващия вид е, че задвижва двете колела с еднаква мощност, така че при загуба на сцепление на едното колело, мощността към него няма да се увеличи (както става при класическия тип), а двете колела ще продължат да се въртят, независимо от разликите в сцеплението.

Недостатъци

Шофирането със заключен диференциал по повърхности, които са с високо сцепление е трудно, тъй като колелата се въртят с еднаква скорост. Това прави шофирането не особено лесно, а при завой със заключен диференциал контролът над превозното средство е не само още по-труден, но и износването на гумите ви е гарантирано.

Диференциали от заключващ вид не се препоръчват за шофиране в градски условия. По-подходящи са за шофиране извън пътя и по неравни терени. Затова и с подобен тип механизми за задвижване на колелата са оборудвани високопроходими автомобили за офроуд шофиране като Jeep Wranglers, Ram 2500 Power Wagon, Mercedes - Benz G - class. С такъв тип диференциали са оборудвани и немалко модели камиони.

Видове диференциали 4

Механичен диференциал с ограничено приплъзване

Работейки като класически (отворен), когато колелата са с еднакво сцепление и като заключващ, когато едното от колелата е с различно сцепление, диференциалът с ограничено приплъзване (LSD) комбинира много успешно отворения и заключващия тип механизми. “Заключването” (блокирането) при  LSD се извършва по няколко възможни начина:

  • С вискозна течност
  • С “пакет” съединител
  • Чрез винтови зъбни предавки

Предимства

Основният плюс на този тип механизъм за предаване на въртящ момент е, че когато не се налага, той работи като Open тип и разпределя мощността между двете колела. Когато обаче едното колело е с различно сцепление, диференциалът с ограничено приплъзване автоматично отнема мощност от това колело, не позволявайки колата да започне да буксува.

Недостатъци

Един от минусите на този тип механичен диференциал е, че блокирането се задейства едва след като буксуването (превъртането) на колелото вече е започнало. Освен това, LSD увеличават разходите, тъй като са скъпи за проектиране и производство, което се отразява на крайната им цена. Този тип механизми за задвижване на колелата изискват и регулярна поддръжка и честа смяна на масло, съединителни пакети и т. н., което допълнително оскъпява продукта.

С LSD диференциали са оборудвани някой модели на BMW, Audi, Lexus, Dodge, Cadillac. С ограничено приплъзване са и Subaru - BR - Z, Ford Mustang, Nissan 370Z, Scion FR - S, Mazda MX - 5  Miata и други.

Видове диференциали 5

Електронно управляем диференциал с ограничено приплъзване

Електронно контролирания диференциал функционира точно като механичния тип с ограничено приплъзване. Разликата между двата вида е в това, че при електронно контролирания промяната в мощността на колелата се следи от компютър, който в случай на необходимост може да променя поведението на диференциала (от отворено на заключено и обратно).

Основният му недостатък е идентичен с минуса на механичния LSD, а именно, че насочва въртящия момент към колелото по-бавно (след като плъзгането е започнало).

С електронно контролирани диференциали с ограничено приплъзване са оборудвани GTB Ferrari 488, Chevrolet Corvette Z51, Cadillac  CTS - V и ATS - V, BMW M3 и M4, Porsche 928, SAAB XWD, GM Epsilon и други.

 

Диференциал с векторна система за разпределение на въртящия момент

Той е най-сложният и най-усъвършенстван тип диференциал. Особеното при него е, че използва колекция от сензори и електроника, за да получи всички нужни му данни  от пътната настилка, положението на дросела и кормилната система и други.

След като получи всички данни и след тяхната обработка, той “преценява” кой е най-подходящия въртящ момент и го прилага върху колелата с помощта. Активирането на промяната в скоростта на колелата се извършва чрез съединители с електронно задействане и контролер.

Видове диференциали 6

Диференциалите за векторизиране на въртящия момент (TVD) се наричат още “активни”, тъй като работят по възможно най-ефективния начин, който води до наистина динамично шофиране и висока производителност.

Въпреки много си плюсове и голямата си надеждност, този тип диференциали нямат широко приложение. Това се дължи както на високата им цена, така и на факта, че са с голямо тегло, сложни са като изработка и не са икономични на гориво.

С TVD са оборудвани луксозни спортни седани и кросоувъри от висок клас като BMW X5 M, Lexus RS F, Audi S4, S5, S6.

Това са петте основни типа диференциали, но освен тях има още няколко, които намират приложение при съвременните превозни средства и това са: вискозния диференциал с ограничено приплъзване и Torsen.

 

Вискозен диференциал с ограничено приплъзване

Този диференциал работи по идентичен начин като механичния и електронно контролирания вид с тази разлика, че използва гъста течност, за да създаде съпротивлението, нужно за промяна на поведението на колелата (отворено/ заключено).

Предимства

Работи по-плавно в сравнение с LSD, тъй като съпротивлението се изгражда в унисон със скоростта, в която се движат колелата и така се гарантира постепенно увеличение на въртящия момент. Освен това, VLSD също могат да насочват по-ефективно въртящия момент към колелото, което има по-добро сцепление.

Минуси

Вискозните диференциали губят ефективността при продължителна работа. Това се дължи на факта, че работят с течност, а когато тя се загрее става по-малко вискозна и осигурява по-малка устойчивост. Освен това, VLSD не може да “заключи” така плътно, както може да го направи диференциала с ограничено приплъзване (LSD).

С този тип диференциал работят автомобили като Infiniti J30, Q 45, Nissan Skyline R32 и други.

Видове диференциали 7

Торсен (Torsen & Helical Differentials)

Torsen е тип диференциал с ограничено приплъзване, който използва интелигентни приставки, за да постигне същия ефект на контрол върху въртящия момент на колелата както механичния LSD.

Това става възможно чрез комплект червячни предавки, които действат върху всяка ос, осигурявайки необходимото съпротивление за предаване на въртящ момент. Тъй като червячните предавки са свързани помежду си със зъбни предавки, това им позволява да предадат незабавно въртящия момент.

Предимства

Торсен комбинира всички плюсове на останалите видове механизми за предаване на въртящ момент. Освен това не се нуждае от специална поддръжка.

Torsen диференциали се използват в много автомобили като Audi Quattro (без А3, TT и S3), Toyota 86, Ford Mustang Boss 302, Lexus IS 2000, Nissan Maxima SE 6 и много други.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация