Смяна на накладки - нужен ли е автомонтьор?

    Авточасти / Блог / Смяна на накладки - нужен ли е автомонтьор?

    Почти няма  шофьор , който да не си задава въпроса на колко време се сменят накладките, зависи ли тяхното качество от марката и добра идея ли е сами да си сменим накладките. Спирачните накладки са такива автомобилни части, чиято важност не бива да се подценява.

     

    Кога знаем, че е време да сменим накладките?

    Издръжливостта на спирачните накладки зависи от доста фактори, като например тип и тегло на автомобила, материали на изработка, експлоатация, условия на каране, стил на каране.

    Типът и марката на накладките също оказва влияние. По-меките накладки позволяват по-кратък спирачен път и повече спирачна сила. За разлика от тях твърдите накладки се износват по-бавно, но пък имат по-дълъг спирачен път. Камионите например са изложени на по-големи натоварвания от обикновените пътнически автомобили.

    Например спирачната система на един автомобил, който се движи по претъпкани улици се износва по различен начин от тази автовмобил, изминаващ на по-дълги разстояния. Когато накладките ни са по-тънки от 3мм., това значи, че е време за нови.

    Феродото, което покрива спирачките, има канал, който може да се види след като се махнат колелата. Ако канала не се вижда добре, това значи също, че накладките трябва да се сменят.

    Неравномерното износване на накладките може да повлияе на тяхната спирачна способност. Спирачните накладки водят и до по-бързото захабяване на спирачните дискове. На спирачната система трябва да се гледа като на единна система, а не да се имат предвид само отделните ѝ части.

    Поставянето на висок клас спирачни дискове няма да компенсира захабените износени дискове. Ако пък уплътненията са повредени, слагането на чисто нови спирачни дискове и накладки се обезсмисля. Ако има теч в спирачната течност, това ще повреди буталата и сътветно ще наруши работата на всички елементи на  спирачната система.

    Не допускайте ситуацията да чувате стържещ звук от колелата, когато натиснете спирачките. Това е знак, че захабените накладки са повредили спирачните дискове и ремонтирането ще е скъпо.

    Има обаче една особеност, не всички накладки издават стържещ звук. Съвременните автомобили са с подобрена шумоизолация и са обоурдвани с предупредителни системи като например сензори за износване на накладки, които като се задействат, сигналната лампа на таблото светва в оранжево или червено.

    Ако не вземем под внимание навреме признаците за износване на накладките, то в последствие ще се наложи да сменяме заедно с тях и спирачните дискове, тъй като след като се изхабят единственото, което се трие в спирачния диск са стоманените плочки на накладките, които го повреждат.

    При процеса на изхабяване на спирачните накладки, спирачната течност избутва буталото на спирачния апарат около сантиметър по-напред. Това означава, че нивото на течността в казанчето спада. В него се намира датчик, определящ нивото на спирачната течност, който може да накара лампата на таблото отново да светне в знак, че накладките са износени.

    Колко ще издържат дадени накладки се определя и от стила на каране на шофьора. Рязкото ускорение и внезапно спиране износва по-бързо спирачките . Обикновено при нормално градско шофиране накладките издържат до 35-40 хиляди километра. Следете редовно състоянието на накладките на вашия автомобил. Спирачните дискове на предните колела се сменят на 80-100 xиляди километра.

    Инвестицията в добри спирачни накладки никога не е излишна, тъй като така инвестираме в собствената си безопасност. Добрият клас накладки осигуряват кратък спирачен път на автомобила като скоростта има решаващ фактор за бързината на тяхното износване.

    Също така без значение дали е студено или топло, коефициентът на триене на накладките трябва да остане непроменен дори при екстремни условия. Надеждните спирачни накладки са изработени по такава технология, която ги прави ефективни при високи и ниски температури и имат способността да въстановяват първоначалните си качества и температура след спиране на автомобила. Също така друг показател за високо качество на спирачните накладки е липсата на шум и силни вибрации.

    Правила при избор и смяна на спирачни накладки:

    Когато автомобила ни е с нови накладки, при първите 100 километра не е препоръчително рязкото спиране . Добре е спирачните дискове да се оставят да слегнат. Изборът на висок клас спирачни накладки  със сигурност е гаранция за  дългия живот на спирачните дискове.

    Когато избирате спирачни накладки, вземете такива, които имат сензори за износване, тъй като голяма част от модерните автомобили имат такива. Също така трябва да вземем под внимание и климатичните условия, при които ще караме, както и от какъв тип е нашия автомобил и неговата спирачна система. При градско шофиране например има повече спирания и спирачките могат да се нагреят до 200 градуса.

    Не забравяйте да проверявате редовно състоянието на вашите накладки. Подходящ момент за такава проверка е смяната на гумите. Ако имаме предимно градско каране, препоръчва се смяна на накладките на всеки  20 000 - 25 000 км., а при извънградско каране – на всеки 40 000км. Нивото на спирачната течност е също важно да се проверява и е добре да се сменя веднъж на 2 години. Смяната на спирачната течност е също толкова важна, колкото и смяната на спирачните накладки.

     

    Смяна на накладки – сами или в автосервиз?

    Смяна на накладки в сервиз

    Средната сума за подмяна на спирачки е обикновено е 45-60 лв. за предни накладки  цената е 25-60лв., задни накладки 35-40лв., смяната на  предните и задните спирачни дискове ще ни коства 45-60 лв. 120 лв. е общата сума за смяна на предни и задни накладки и дискове. Приготвяме си по-голяма сума (около 150 лв.), ако заплащането е за времетраене от 1-2 часа.

    Разбира се, едно от предимствата да си сменим накладките и дисковете в сервиз е, че ще получим компетентен съвет от човек с опит в сменянето на спирачни системи и ще получим части с добро качество.

    Ще се извърши и смазване на  водачите на спирачните апарати. В сервиза ще ни направят също така проверка на спирачните дискове и ще преценят точно според следите от употреба дали се нуждаят от смяна.

    Смяна на накладки у дома

    Без съмнение излиза по-евтино сами да си сменим накладките. С подходящите материали смяната на накладките би трябвало да ни отнеме 2 часа.

    Но първо трябва да се снабдим с всички нужни инструменти за смяна на накладките. Тук идва и въпросът каква марка спирачни накладки да изберем – водеща или малко известна.

    В момента има богата гама от спирачни накладки на пазара и е верояно да бъдем привлечени от идеята да си вземем евтини спирачни накладки. Често разликата между цената на водещите марки и цената на по-малко популярните не е много голяма. Основният факт е, че накладките с по-висока цена от известни марки са били подложени на повече изпитателни тестове и материалите вложени в тях са по-издръжливи на различни температури. Но се препоръчва да не пестим средства когато става въпрос за спирачни накладки. Тази инвестиция не е напразна,  тъй като инвестираме във собствената си безопасност на пътя.

    Все пак изберете цена според бюджета си, но се придържайте към авторитетни марки. Ако се затруднявате да направите избор на марка, не се колебайте да се обърнете към сервизен механик.

    Списък от необходими неща за смяна на накладки:

    •   накрайници торкс различни размери

    •   гаечни ключове различни размери (за немски автомобили)

    •   накрайници шестостен различни размери

    •   хидравличен крик

    •   щанга

    •   стойки (две)

    •   1/2″ тресчотка

    •   3/8″ тресчотка

    •   1/2″ върток

    •   3/8″ различни удължения

    •   1/2″ различни удължения

    •   малки стеги

    •   универсална смазка WD-40

    •  
    ръкавици
     

    •   телена четка

    Стъпки на работа:

    1. Разхлабване на болтовете на джантата на избраното колело за смяна. Това става лесно докато автомобилът  все още не е повдигнат с включена ръчна спирачка.

    2.Повдигане на автомобила и сваляне на гумите

    3. Сваляне на спирачния апарат, проверка на състоянието на водачите, уплътненията и прадпазната капачка.

    4. Махане на съпорта на спирачния апарат

    5. Разглобяване на спирачния диск