Смяна на маслен филтър - как се прави и от кого?

    Авточасти / Блог / Смяна на маслен филтър - как се прави и от кого?

    маслен филтър

    Накратко за маслото

    Двигателното масло е важен елемент от правилната поддръжка на всеки автомобил. От качеството на маслото зависи смазването и степента на охлаждане на двигателя. То е смесена основа, състояща се от суров нефт, който е преминал процес на дестилация, или синтетичен продукт и специални добавки.

    Целта на добавките в маслото е да се създаде защита за двигателя и да се удължи неговия експлоатационен живот. Правилно подбраното моторно масло намалява механичното захабяване на двигателя и триенето между компонентите му и евентуалното му прегряване.  Също така снижава риска от поява на корозия и намалява вибрациите, които се произвеждат докато двигателят функционира.

     

    Автомобилното масло е едно от нещата, чийто качества много бързо намаляват. Маслото за двигател най-вече губи качествата си, ако двигателя е подложен на голямо натоварване и му липсва достатъчно смазване.

    Натоварването на двигател се получава от шофирането на къси разстояния (до 10 км.), шофиране по пътища в лошо състояние, непрекъснатото тръгване и внезапно спиране, което градското каране включва в себе си, както и от честотата на каране. Друг виновник за остаряването на маслото може да бъде дългото застояване на автомобила без да се кара.

    Задачата на масления филтър е да пречиства маслото от малки невидими за окото замърсявания, които понижават ефективността в работата на двигателя. Той се намира близо до двигателя или е поставен директно върху него.

     Съществуват и хартиени филтри с цилиндрична форма, които се помещават в отделен корпус. Маслото подпомага работата на двигателя при различни температури.  Затова и ролята на масления филтър е толкова важна.

     

    На колко често да сменяме масления филтър?

     

    Честотата на подмяна на масления филтър варира при всеки автомобил и зависи от индивидуалните шофьорски умения на водача.

    Желателно е да правим смяна на масло на всеки 15-20 хил. км.   Ако пък караме интензивно, то подмяната е добре да става на 10-15 000 км.

     

    Необходима ли е смяна на масления филтър и на колко време се прави?

    Полезни съвети

    Всъщност подмяната на маслото е една от най-важните ни задачи по поддръжката на автомобила и не бива да я подценяваме.

    Когато сменяме маслото подменяме също и масления филтър. Не забравяйте винаги да следвате инструкциите в упътването на автомобила от производителя.

    Закупувайте само тази марка масло, която е указал в препоръките автомобилния производител или в зависимост от това с какъв вид масло се е ползвал автомобила.

    Не забравяйте редовно да следите лампата на маслото. 90 процента от случаите на изгасване на двигателя се дължат на доливане на масло. 

     

    Желателно е да закупуваме само качествени резервни части от утвърдени производители, които са подходящи за нашия модел автомобил. Не е хубаво да използваме маслени филтри, които не са подходящи за вида на нашия двигател.

    Не бива да се използва дизел за бензинов двигател или пък бензин за дизелов двигател.

    Не е препоръчително да се шофира на ниски обороти. Ниските обороти на двигателя водят до неговото лошо смазване.

     

     

    Можем ли да пропуснем смяната на масления филтър?

     

    Докато повечето от нас може би си мислят, че смяната на маслен филтър е лесна, но всъщност това не е така. Желателно е редовно да подменяме масления филтър, за да предпазим двигателя си от повреди.

    Ако не сте сигурни че можете да се справите с подмяната на масления филтър, оставете тази задача в ръцете на професионалистите.

    Смяна на маслен филтър стъпка по стъпка

    Преди да пристъпим към ремонта трябва да превключим предавките с ръчна спирачка, както и да се уверим, че разполагаме с всички нужни инструменти за извършването на ремонта.

    Необходими са ни инструменти за отваряне на винта за източване и защитни ръкавици. Ако автомобилът ни е нов, добре е да знаем, че при някои нови модели коли има електронни датчици, които се нуждаят от рестартиране.

     

    Начинът ,по който ще сменим масления си филтър, зависи от  марката и модела на автомобила ни, както и годината му на производство.

    Един от  начините  за смяна на маслото е изпускането му в отвор, който се помещава в масления картер. Някои автомобили са снабдени със специален сух картер за масло. Там маслото се държи в отделен резервоар. Когато двигателят работи, маслото се изпомпва от този резервоар.

    Друг надежден и бърз начин за смяна на маслото е изсмукването му навън с помощта на тръба. Тя се поставя на мястото на пробката.

    Смяната на масления филтър е лесна операция. Просто трябва да открием тапата за масления филтър на нашия модел автомобил, да я развием и да оставим старото масло да се оцеди. Ако след източването на маслото има останали частици масло, то се препоръчва задължителната подмяна на масления филтър с нов.

     

    Ето и стъпките:

     

    1. С помощта на маслен филтърен ключ развиваме масления филтър. Развиваме обратно на часовниковата стрелка.В него може да има остатък от масло, така че внимаваме да не се изцапаме. Части от гуменото уплътнение на филтъра могат да останат прилепени към двигателя, така че е добре да ги отстраним чрез остъргване, за да не попадат в дупката за масло.
    2. В съд за източване премахваме останалото масло от филтъра. Използваме отверка, за да пробием дупка в кутията му и го обръщаме наобратно, за да изтече маслото, с което го подготвяме за рециклиране. Изтичането на маслото от стария филтър може да отнеме 12 часа.
    3.  Навлажняваме уплътнението на новия филтър и завинтваме новия маслен филтър внимателно след което го включваме в оборот.
    4. За поставянето на масления филтър може да не ползваме маслен ключ за затягане, ако не разполагаме с достатъчно пространство, освен ако не е препоръчан за употреба от автомобилния производител в инструкциите към автомобила.


    5.Почистваме пробката за източване на масло и си помагаме с регулируем гаечен ключ, за да я затегнем.

    6.Наливаме от новото масло в отвора за източване като си помагаме с фуния. Затваряме отвора с капачката.

    7.Запалваме двигатела за около 30 – 60 сек. През това време проверяваме за евентуални течове, ако се налага да източим излишно масло около филтъра. Показателят или уредът за налягане на маслото (ако автомобилът ни има такъв) трябва да се появява на всеки 10-15 сек.

    8.Изключваме двигателя  и изчакваме около 5-10 мин. Служим си с пръчка, за накараме маслото да се вдигне до нужното ниво.

     9.Махаме съда за източване на маслото, което поставихме под колата.

    10.Запалваме отново автомобила и правим няколко обиколки с него и отново гледаме показателя за налягане на маслото на таблото и проверяваме с пръчка нивото.