Смяна на комплект спирачни челюсти

  • Mar 1, 2023

Всички автомобили имат спирачна система, която от своя страна може да бъде дискова или барабанна. Накладките са част от дисковата система, а спирачните челюсти - от барабанната.

Тези два компонента изпълняват една и съща функция - забавят и спират превозното средство и на пръв поглед изглежда, че са еднакви. Но всъщност се различават немалко и като дизайн, и като механизъм на работа.

Тъй като дисковата система е по-популярна и сме убедени, че сте запознати с работата на накладките, решихме да си поговорим малко повече за спирачните челюсти и тяхната смяна.

Смяна на комплект спирачни челюсти 2

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВАТ СПИРАЧНИТЕ ЧЕЛЮСТНИ НАКЛАДКИ?

Те са едни от най-важните елементи от барабанната дискова система. Разположени са вътре в барабана и представляват извито парче метал, върху което от едната страна е поставен фрикционен материал.

 

КАК РАБОТЯТ ЧЕЛЮСТНИТЕ СПИРАЧКИ?

Когато водачът натисне педала на спирачката, колесния цилиндър на барабанната система принуждава челюстите да се разтворят и да се притиснат към вътрешната страна на барабана. Това създава триене между фрикционния материал, с който са облицовани и барабана, което кара колата да намали и спре. Когато педалът бъде освободен, специалните възвратни пружини карат челюстите да се върнат в първоначалното си положение.

Барабанните системи и спирачните челюсти са елементи от по-стар тип система, поради което днес използват основно при по-стари модели автомобили или като задни спирачни системи при новите превозни средства.

 

Плюсове и минуси на спирачните челюсти

  • По-евтини са за производство, което ги прави много по-достъпни като цена в сравнение с дисковите накладки.
  • Тъй като са разположени в задната част на превозното средство поемат по-малка част от спирателната сила, което удължава живота им. Освен това са разположени вътре в спирачния барабан, което ги предпазва от дъжд, корозия, ръжда и замърсяване.

 

Ето ги и минусите

  • Генерират високи температури по време на триенето. Когато по време на спиране спирачните челюсти освобождават сила на триене, тази кинетична енергия прегрява цялата спирачна система, причинявайки ѝ бързо износване.
  • Имат по-малка спирачна сила. Въпреки, че челюстите са с по-големи повърхности и имат повече фрикционен материал, за да създават нужната сила на триене при спиране на превозното средство, те обикновено нямат толкова голяма спирачна сила като накладките на дисковата спирачна система.

Смяна на комплект спирачни челюсти 3

КОИ СА СИПТОМИТЕ, ПРЕДУПРЕЖДАВАЩИ ЗА ИЗНОСЕНИ ЧЕЛЮСТИ?

Макар, че експлоатационният им живот е по-голям от този на накладките в дисковете спирачна система, и челюстите се износват с времето и се  налага да бъдат сменени.

Едни от най-честите признаци, които показват, че трябва да обърнете внимание на състоянието на тези елементи са:

  • Удължен спирачен път - тъй като основната задача на спирачните челюсти е да упражняват спирателна сила върху барабаните, идва време, в което фрикционния материал, с който са покрити се износва. А когато това стане, с всяко натискане на спирачката, дебелината на материала, с който челюстите са покрити намалява, изтънява и ерозира, което оказва негативен ефект върху спирачната ефективност на автомобила.
  • Неприятен шум и вибрации - появата на тези два симптома могат да се дължат както на износването на челюстите, така и от появата на корозия, причинена от изтичане на спирачна течност.

Дори и да не са на лице подобни симптоми, експертите съветват челюстите да бъдат проверявани регулярно и ако се установи, че дебелината на фракционния материал е доближила критичните 1,6 - 2 мм да се сменят своевременно.

 

Смяна на комплект спирачни челюсти

Смяната на тези елементи от барабанната спирачна система изисква доста опит, тъй като операцията не е никак проста и могат да бъдат допуснати немалко грешки. Затова и нашият съвет е, ако не сте правили подобна смяна преди и нямате опит да се обърнете към опитен механик.

Разбира се, ако сте уверени в себе си и искате да опитате да се справите сами, ще се опитаме да ви дадем основни инструкции за смяна на комплект челюсти.

 

КАК СЕ СМЕНЯТ КОМПЛЕКТ ЧЕЛЮСТИ ЗА СПИРАЧЕН БАРАБАН?

 Смяна на комплект спирачни челюсти 4

Подготовка

За да работите спокойно трябва да имате достатъчно пространство и възможност да вдигнете колата на подемно устройство. Подгответе си инструментариума, който включва:

  • Чук
  • Комплект отвертки
  • Клещи
  • Чисти кърпи
  • Комплект ключове

 Не забравяйте да сложите предпазно облекло, очила и ръкавици.

Етапи при смяна

  • Вдигнете превозното средство на удобно за работа ниво. Най-добре би било да разполагате с подемно устройство, но ако такова не е налично можете да използвате и крик и допълнителни подпори.
  • Демонтирайте задните колела.
  • С помощта на чук и плоска отвертка демонтирайте защитната капачка на лагера на главината.
  • Щом отстраните капачката използвайте гаечен накрайник с подходящия номер и развийте гайката на главината на колелото, а после демонтирайте спирачния барабан.
  • С помощт на клещи или друг удобен за работа инструмент извадете краищата на пружините от отворите в накладките. Отвийте болтовете, махнете спирачния кабел за паркиране и демонтирайте стария и износен комплект спирачни челюсти. Отново с клещите отстранете пружините и останалите елементи от челюстите.
  • Почистете добре и в обратна последователност съединете новия комплект спирачни челюсти.
  • Щом приключите и сте напълно сигурни, че не сте пропуснали да сложите някоя пружина, съединете компонента на ръчната спирачка към лоста на челюстта.
  • Монтирайте новия комплект към цилиндъра и долния упор, поставете стопиращите пружини и поставете болтчетата по местата им.
  • Поставете барабанния цилиндър по обратния ред.
  • С гаечния накрайник завийте отново гайката на главината и поставете новата предпазна капачка на главината на колелото.
  • Монтирайте задното колело и сте готови.

 

Още няколко съвета

  • Демонтажът и монтажът на спирачните челюсти както вече споменахме са сложни и ако нямате опит не е добра идея да предприемате смяната сами. По-доброто решение да потърсите добър механик или сервиз, където ще извършат визуална проверка на състоянието на челюстите, главния цилиндър, спирачните линии и аварийната спирачка.  И ако след прегледа и теста установят, че смяна се налага ще я извършат професионално и бързо.
  • Ако все пак решите, че ще пробвате в домашния гараж, не започвайте работа без помощник, който има малко по-голям опит от вас.
  • Никога не разглобявайте двете страни едновременно. Така, ако случайно сгрешите, винаги можете да погледнете и да поправите грешката си своевременно.
  • Когато купувате комплект спирачни челюсти, купете и нов комплект пружини. Не струват много, но ще са ви полезни.
  • Не забравяйте, че барабанните спирачки и челюстите към тях са различни видове. Преди покупката се уверете, че моделът отговаря на вашия модел автомобил.
  • След поставянето, челюстите трябва да се регулират задължително. Ако не можете сами, потърсете механик, който да го извърши правилно.
  • При разглобяването подреждайте елементите по реда им за сваляне и ако имате възможност снимайте. Така, когато започнете да сглобявате ще намалите риска да пропуснете компонент или да го поставите не на място.
  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация