Кои са най-често сменяемите части за камиони?

  • Mar 1, 2023

Вски собственик на автомобил знае, че нито един от елементите в превозното му средство не е вечен. Частите и консумативите се износват и чупят с времето и трябва да бъдат заменяни с нови.

Поради по-голямото натоварване и по-екстремните условия, в които товарните камиони работят, частите им се износват и провалят по-често, отколкото елементите на леките автомобили.

Допитахме се до експерти и професионални шофьори на камиони, които ни споделиха кои са най-често сменяемите части за камиони и изготвихме кратък списък, който може да ви бъде от полза.

Кои са най-често сменяемите части за камиони? 2

Три части за камиони, които изискват по-голяма поддръжка и честа смяна

 

Накладки

Спирането на камиона е също толкова важно, колкото и стартирането му. Но докато камион, който не може да запали не може да застраши безопасността на никой, то ако не може да спре навреме се превръща в убиец на пътя.

Като шофьори знаете, че спирачните накладки са едни от най-важните, но и най-бързо износващите се елементи от спирачната система на МПС.

Разбира се, и накладките на леките автомобили се износват, но накладките на големите камиони поемат основната част от натоварването при спиране, поради което са едни от най-бързо износващите се части и се нуждаят от по-честа смяна.

Симптоми, които показват проблем с накладките

Необичайни шумове и скърцане

Необичайните звуци, които издават спирачките, когато ги натиснете е един от първите признаци, че накладките са износени. А ако освен шумовете доловите и звуци като от смилане или търкане на метал в метал, това със сигурност означава, че е време да смените накладките.

 

Мек педал

Ако при натискане на педала той падне долу, това е индикация или за износени накладки, или за изтичане на хидравлична течност. И в двата случая положението не е добро, затова трябва да вземете мерки, за да установите точния проблем и да го отстраните своевременно.

Кои са най-често сменяемите части за камиони? 3

Как да удължите живота на спирачните накладки на камиона?

Шофирайте внимателно и избягвайте бързите и резки спирания. Ако често карате в трафик, не дръжте крака си постоянно на спирачката, готови “да скочите” върху педала на всеки няколко минути.

 

Как да отстраните проблемите?

Добрата новина е, че накладките се сменят сравнително лесно и се предлагат на достъпни цени. Ако имате опит в ремонта, просто трябва да закупите нови накладки и да ги смените. Ако не сте опитни в механиката, обърнете се към специализиран сервиз.

 

Съединител

Този елемент е “работен кон”, благодарение на който можете да придвижите без проблем тежките товарни автомобили от точка А до точка В.

Поради отговорната задача, която извършват, съединителите на тежките камиони се изработват от висококачествени материали и са разработени да могат да издържат на големи натоварвания. Но както всеки друг компонент, и те също се повреждат и износват с времето.

 

Симптоми, които показват, че съединителят е към края на експлоатационния си живот

Подхлъзване

Ако докато се опитвате да ускорявате двигателят работи на бързи обороти, но камионът се движи бавно, това означава, че дискът на съединителя е износен.

Шумове при натискане на педала на съединителя

Ако при изключен двигател натиснете педала на съединителя и той издава шумове, най-вероятно имате проблем с механизма за освобождаване на съединителя.

Чувате скърцане и неприятни звуци

Ако при освобождаване на съединителя чувате неприятно скърцане, това обикновено показва проблеми с освобождаващия лагер или с износен пилотен лагер на коляновия вал.

 

Как да удължите живота на съединителя?

Не дръжте крака си на педала (не “карайте” съединителя), не се бавете при смяна на предавките и не ги превключвайте често. Винаги използвайте ръчната спирачка, когато паркирате камиона. Посещавайте редовно сервиза, който обслужва камиона ви за диагностика и профилактика на съединителя.

 

Отстраняване проблеми на съединителя

Ако трябва да бъдем напълно откровени, смяната на този елемент може да бъде доста трудна, ако не сте наясно какво правите. Затова нашият съвет е, ако не сте напълно убедени, че можете да се справите да оставите смяната на професионалистите.

Разбира се, ако държите да се пробвате, първо трябва да премахнете трансмисията, след което да свалите притискащата плоча и диска на съединителя. Ако маховика също е износен, трябва да свалите и него. После се налага да почистите добре и да поставите елементите на новия съединител в обратния ред (маховика, диска, плочата и т. н.)

Кои са най-често сменяемите части за камиони? 4

Гуми

Гледката на шофьор на камион, който сменя гума в страни от пътя е обичайна и често се вижда. Това е така, тъй като продължителното шофиране на дълги разстояния износва протекторите на гумите на камионите доста бързо.

А когато протекторът е износен, гумите не могат да осигурят добро сцепление с пътната настилка и камионът на практика става неуправляем. И въпреки, че гумите за камиони са проектирани да издържат на по-голямо натоварване, те си остават едни от най-често сменяемите части на камиона.

 

Кога гумите на камиона са за смяна?

Износен протектор

Както вече споменахме, протекторите на гумите за камиони се износват по-бързо, а това може да застраши безопасността ви. Затова, ако усетите, че гумите нямат добро сцепление, поднасят на завои или камионът ви поднася на мокра настилка, трябва да проверите дебелината на протектора.

Ако тя е намаляла не бива да се бавите, а да посетите сервиз, в който да ви сменят гумата. Казваме да се обърнете към сервиз, тъй като при всяка смяна на гумите те задължително трябва да се балансират и да се провери тяхното налягане.

 

Загуба на налягане

Ако след като сте проверили налягането на гумите преди път усетите, че някоя от тях е по-мека, това най-вероятно означава, че нещо не е наред. Обикновено проблемът е или във вентила, или гумата някъде е спукана.

В този случай отново трябва да посетите сервиз, за да разберете какъв точно е проблемът. Ако гумата е спукана, от сервиза ще ви предложат или вулканизация или смяна на гумата.

 

Напукана странична стена

Ако поддържате камиона си добре едва ли ще се стигне да карате с гуми с напукани странични стени или с “балончета” по тях. Но ако все пак забележите нещо подобно, веднага трябва да посетите сервиз и да смените по най-бързия начин гумите на камиона.

Това, че гумите, съединителя и накладките са най-често сменяемите части на камиона не е изненадващо, тъй като това са елементите, които работят при най-екстремните условия.

Но едновременно с тях има и много други елементи и резервни части, които се нуждаят от добра поддръжка и честа смяна. Такива са например течностите, светлините, чистачките и много други компоненти.

Затова е добре да обръщате внимание на всеки един елемент от камиона си и да не допускате един ефективно работещ компонент да се превърне в проблем.

  • Бърза доставка
  • Огромен асортимент
  • Пестите пари
  • Плащане с карта
  • Професионална консултация