Правилната и навременна смяна на моторното масло е една от най-важните дейности по поддръжка на всеки автомобил.
Двигателят се състои основно от метални части, които са в непрекъснато движение, докато той работи. По време на работата си, частите се търкат една в друга и ако няма нещо, което да намалява триенето помежду им, много скоро тези толкова важни за правилната работа на двигателя части ще дефектират една по една.
И точно тук идва ролята на моторното масло! Благодарение на него, металните части получават достатъчно добро смазване, за да могат да работят добре и в синхрон. Освен, че моторното масло намалява триенето на елементите на двигателя, то отнема топлината и предпазва частите от корозия.
За да върши добре работата си обаче моторното масло трябва да се сменя на определен период от време.
Когато двигателят работи, маслото е в непрекъснат досег и с металните части и с петролните продукти и след известен период от време в него проникват нагари и други твърди частици, които го замърсяват. Масленият филтър помага донякъде, пречиствайки маслото от тези примеси, но след време и той започва да се задръства и не може да се справи с всички отпадъци.
Освен замърсяването, след определен период от време и под влияние на температурата и на контакта си с металните части на двигателя, моторното масло променя своите качества и вече не може да осигури ефективна защита на двигателя.
За да не сте стига до там, се налага през определен период от време маслото и масления филтър да бъдат сменяни.
По-опитните шофьори знаят, че маслото се сменя или веднъж в годината или според изминатите километри. Всеки производител посочва в указанията си на колко километра трябва да се извърши смяна на маслото, но обикновено:
Този пробег, който посочват производителите обаче е само препоръчителен, тъй като има и други фактори, които трябва да се вземат предвид при смяна на маслото като:
Посещението в специализиран сервиз е препоръчително, но можете и сами да се справите, ако следвате стъпките, с които сега ще ви запознаем.
Започваме!
Подгответе се предварително като си осигурите подходящите инструменти и разбира се - точния тип моторно масло и филтър. Ако не сте сигурни какви трябва да са маслото и филтъра вижте какво препоръчва производителя.
Сега запалете двигателя и го оставете да поработи за няколко минути. Това действие е необходимо, тъй като когато двигателя не работи, маслото намалява вискозитета си и металните частици, нагари и други замърсители се утаяват. Затова включете двигателя, за да може маслото да се втечни малко. Това позволява и да бъде източено по-лесно.
След загряването не започвайте веднага да източвате, а изчакайте няколко минути, за да позволите на маслото леко да се поохлади.
Позиционирайте автомобила си на равен терен, повдигнете го и се уверете се, че е стабилен преди да започнете работа.
Щом това е свършено, вдигнете капака, намерете пръчката за измерване на маслото на двигателя и я махнете (това помага за по-лесното източване на маслото).
Открийте гнездото за изпускане на маслото и поставете съда, в който ще източвате маслото под пробката за източване.
С помощта на гаечен ключ отвийте щепсела от гнездото и оставете маслото да потече в съда, който се подложили предварително. Маслото ще изтече бързо, но не бързайте, а почакайте още няколко минути, за да сте напълно сигурни, че всичко е изтекло напълно.
Забършете добре резбите и щепсела за изпускане на маслото с парцал и проверете визуално състоянието им. Ако нещо не ви се струва наред - подменете го, а ако всичко е наред, след като ги почистите ги поставете на мястото им и затегнете с гаечен ключ към гнездото.
Разхлабете капачката на филтъра с подходящ ключ и оставете маслото да изтече (като не забравяте да сложите подходящ съд преди това).
Махнете масления филтър и почистете с парцал много добре филтърното отделение. Има автомобили, които са с вградени филтри, затова вижте вашият автомобил с какъв е. Защо казваме да проверите? Ако автомобилът ви е с вграден маслен филтър, най-вероятно той се намира в горната част на мотора и тогава трябва да свалите филтъра преди да източите маслото от двигателя.
Ако автомобилът ви не е с вграден филтър, тогава той се намира в долната част на двигателя и можете да го извадите след като източите маслото от двигателя.
Поставете новия филтър. Инсталирайте го ръчно върху двигателя, като го завъртате по посока на часовниковата стрелка.
Добавете новото масло в двигателя. Използвайте подходяща и удобна фуния, за да улесните запълването на мотора с ново масло. Уверете, че наливате точния тип масло и че сте напълно сигурни колко масло трябва да сложите.
Ако не сте много наясно, прочетете отново указанията или погледнете в сервизната книжка какво е отбелязано от предишния собственик. Използвайте пръчката за измерване, за да сте сигурни какво е нивото на маслото, което вече сте изсипали. Внимавайте да не препълните двигателя с масло, защото ще си имате проблеми!
Затворете и затегнете добре капачката, след като заредите двигателя с правилното количество и вид масло.
Запалете мотора и го оставете да работи на празен ход за няколко минути. Това ще позволи на моторното масло да се раздвижи в двигателя и в масления филтър.
След като оставите моторното масло да циркулира в двигателя за няколко минути, изгасете мотора и го оставете да се поохлади за малко. След това с помощта на измервателната пръчка проверете нивото на маслото - то трябва да е по средата между „минимално” и „максимално”. Макар, че някой производители препоръчват нивото да е максимално, не ви го препоръчваме.
На финала отбележете в сервизната книжка на автомобила датата на смяната на маслото и на масления филтър.