Акумулаторът е жизнената сила на автомобила. От неговата работа зависи не само дали превозното средство ще пали адекватно, но и дали всички електрически елементи в автомобила ще работят без проблем. Казано по-друг начин, не работи ли автомобилната батерия на пълна мощност, колата нито ще тръгне на път, нито ще можете да ползвате радио, чистачки, прозорци и т. н., и т. н.
Като шофьори, обичащи своите автомобили сте наясно, че трябва да обръщате внимание на акумулатора. Знаете и че ще дойде време, когато искате или не трябва да смените акумулаторната батерия.
Има няколко предупредителни знака, които показват, че акумулатора ви е слаб или “умира”.
С течение на времето компонентите на батерията се износват и тя става по-малко ефективна. Когато това се случи, на акумулаторната батерия ще ѝ отнема все повече време, за да създаде заряд на стартера и да “запали” двигателя на автомобила.
Казано с други думи, ако все по-често се налага дори и в топло време да завъртате ключа на стартера по няколко пъти, докато успеете да стартирате автомобила, това е индикация, че на акумулатора му остава много малко време, преди животът му да приключи.
Акумулаторът захранва всички електрически елементи в автомобила. Когато той е изтощен или за смяна, няма да може да подава достатъчно енергия към тях. В резултат на това фаровете ще започнат да светят слабо и ще се появят проблеми при работата на всички останали електрически системи.
Ако батерията ви е повредена и от нея изтича електролит, ще започнете да усещате миризма като от развалени яйца. Усетите ли в купето подобна неприятна миризма, не мислете дълго - акумулаторът трябва веднага да се смени.
Ако забелязвате бяло или пепеляво вещество по металните елементи на батерията, това е индикация, че имате проблем с корозията. Корозиралите клеми на акумулатора могат да доведат до проблеми в напрежението или при стартирането на двигателя.
Дори и да не откривате някой от горе изброените симптоми, ако акумулаторът ви е стар, се налага неговата смяна. Ако не го смените в посочените от производителя срокове, можете да попаднете в неприятната ситуация да останете някъде на пътя просто, защото батерията ви внезапно е “умряла”.
За да сте напълно сигурни, че акумулаторната батерия се нуждае от смяна, а не от зареждане, можете да направите следните няколко теста:
Проверката на заряда на акумулатора е сравнително лесна и можете да я направите сами. Тестът се извършва с помощта на волтметър или с мултицет. Проверката се извършва като изключите акумулатора, измерите напрежението на клемите и направите оценка на получения резултат.
Ако измереното напрежение в акумулатора е 12,6 V, това означава, че батерията е напълно заредена и работи правилно. Ако напрежението е със стойност 12,2 V, това е индикация, че батерията е слабо заредена, а ако стойностите, които отчитате са под 12V, това значи, че акумулатора се нуждае от спешно зареждане.
Ако след като я заредите акумулаторната батерия заработи с пълния си капацитет, тогава не се налага да я сменяте все още. Но ако дори и след като сте я заредили напълно палите трудно или срещате проблеми с електрическите елементи в автомобила, нямате друг вариант, освен да смените батерията с нова.
Тестът на капацитета на акумулаторната батерия е важен индикатор, който може много ясно да покаже дали акумулатора е за смяна или не. Проверката е сложна и се извършва предимно в сервизите, където имат специални тестер машини. Чрез тези тестери, служителите в сервизите измерват действителния капацитет на батерията.
Този тест се нарича AVR тест и с него могат да се тестват освен акумулатора и алтернатора и системата на зареждане. След извършване на теста от сервиза ви издават разпечатка, показваща точния капацитет на акумулатора, измененията (ако има такива) и дали се налага смяна на батерията или не.
Ако батерията на автомобила ви е слаба и не работи както трябва, има начини чрез които можете да я върнете към живот. Разбира се, ремонтът на акумулатора е възможен единствено, ако е от обслужваемите видове.
Ако имате някакви технически познания и малко познания по химия, можете да се справите с доливането на електролита и сами. Ще са ви необходими:
Изключете запалването. Сложете ръкавиците и предпазните очила, за да се предпазите от изгаряне от киселина. След това извадете акумулатора и го поставете на удобно за работа място.
Отстранете капачките на пластмасовия капак на обслужваемия акумулатор.
Загрейте на котлона един литър дестилирана вода. Водата трябва да е гореща, но без да кипи. (Не използвайте вода от чешмата, защото може да съдържа минерали, които да полепнат по плочите).
Разтворете 10 супени лъжици магнезиев сулфат във водата.
Изсипете солния разтвор през дупките в горната част на батерията. Разтворът трябва да залее плочите до маркираните нива.
Заредете акумулатора със зарядното устройство (една нощ е достатъчно).
Доливането с вода е стандартен начин, чрез който можете лесно да удължите живота на обслужваемата батерия. За да долеете водата е необходимо да направите следното:
Акумулаторът, без значение от вида си има определен живот и дори и да успеете да го ремонтирате и върнете към живот, все ще дойде ден, в който трябва да го смените. Можете обаче да забавите смяната му, ако спазвате някой правила.
Акумулаторът се натоварва и разрежда всеки път, в който стартирате двигателя, но след това се зарежда по време на движението на автомобила. Ако често карате само на кратки разстояния, акумулаторната батерия няма да може да възстанови напълно изгубената си мощност и напрежението ѝ постепенно ще намалява, докато накрая ще ѝ бъде невъзможно да “запали” двигателя.
Вибрациите от движението на автомобила могат да съкратят живота на батерията драстично. Ако не е закрепена добре, вибрациите могат да повредят вътрешните ѝ компоненти, което на практика означава да съкратите живота на батерията.
Това означава да не забравяте светлините, когато двигателят на автомобила е изключен. Проверявайте по два пъти дали сте изключили всичко преди да излезете от автомобила. Забравите ли включени светлините при неработещ двигател, вероятността да изтощите акумулатора е много голяма.
Проверявайте често акумулатора и ако забележите, че е замърсен или по клемите има нечистотии, веднага забършете със суха кърпа. Ако клемите са корозирали, ги изчистете с разтвор от вода и сода за хляб и след това ги забършете със суха кърпа.
Най-добрият начин да следите за живота на акумулатора е като проверявате с волтметър или мултицет напрежението поне веднъж в месеца. Така винаги ще сте информирани дали батерията се нуждае от зареждане или не.
Ако не използвате за дълъг период от време автомобила си, акумулаторът със сигурност ще се изтощи. Не правете тази грешка, тъй като ще съкратите драстично живота му. Ако няма да карате няколко месеца колата си, поне няколко пъти месечно я “палете” за кратко, за да поддържате акумулатора жив.