Превозните средства разчитат на няколко механични устройства, за да генерират необходимата енергия и мощност за работа. Тези компоненти са достатъчно здрави, за да могат се справят с голямо натоварване и стрес и да не спират да спират да работят. Едни такива елементи са полуоските.
Най-общо казано, това е компонент, чрез който се предава енергията от двигателя към други части на задвижването, които не могат да се свържат директно с двигателя поради разстояние или други причини.
Както току-що споменахме, функцията, която изпълняват тези компоненти е да предават въртящия момент от двигателя към елементите на задвижването и по-специално към колелата. Към всяко от колелата на автомобила има по една полуоска.
Освен това те имат за задача да компенсират всички промени в ъгъла или дължината, като по този начин осигуряват гъвкава връзка между различните компоненти, отговорни за движението на автомобила.
Според това дали са предназначени за автомобили с предно или задвижване или за автомобили със задвижване 4х4, както и от това дали са предназначени за камиони, автобуси или леки автомобили полуоските могат да бъдат няколко основни вида.
Разтоварени - Този вид полуоски са предназначени основно за автобусите и товарните автомобили със задно задвижване.
Стандартно, този тип полуоска се фиксира в задвижващият мост, а гредата на моста се свързва към главината на колелото с помощта на лагери. Така полуоската може да предава въртящият момент, без да усеща натоварването, тъй като то се поема от лагерите.
Частично натоварени - Този вид елементи се използват основно в конструкцията на леките и лекотоварните превозни средства.
За разлика от първия вид, при частично разтоварената полуоска лагерът стои между самата полуоска и корпуса и е фиксирана директно към главината на колелото. Поради тази причина върху полуоската периодично действат хоризонтални и вертикални сили на огъване.
Полуоски за предно предаване - Дизайна на полуоските, които се използват в конструкцията на автомобилите с предно задвижване е малко по-различен от предните два типа и прехвърлят въртящия момент по малко по-различен начин.
За разлика от разтоварения и частично натоварения тип, полуоските за предно предаване се състоят от няколко компонента: задвижваща ос (вал), и две карета (външно и вътрешно).
Самата конструкция на този тип полуоска осигурява много по-равномерно предаване енергията от въртящия момент, без значение от това какво е положението на окачването и колелата. Освен това този тип полуоски обират вибрациите и осигуряват много по-тиха и комфортна возия.
Докато са в експлоатация тези много важни автомобилни елементи са подложени на постоянно огъване предвид факта, че трябва да осигуряват стабилна, но и еластична връзка между отделните части, за да може колата да се движи.
Освен това те се натоварват и при всяко спиране, тръгване и завой на автомобила и са подложени на екстремни натоварвания, когато превозното средство се движи по неасфалтирани, разбити или с неравности и дупки пътища и магистрали.
Добрата новина е (ако може така да се нарече), че ако имате проблеми с тези механични елементи няма как да не разберете. Някой от най-явните индикации за възможни проблеми са следните няколко.
Другата хубавата новина е, че обикновено тези елементи са доста здрави и на практика рядко се провалят. Така че може и да се окажете късметлия и никога да не ви се наложи да сменяте подобна част.
Ако пък изтеглите късата клечка, едни от най-често срещаните проблеми с полуоските обикновено са свързани с :
Разбира се, възможно е проблемите да се дължат и на - блокиран лагер, износени или разбити шилци, скъсан маншон на карето и много други.
Затова е важно, ако забележите някой от признаците, които по-горе споделихме да не чакате дълго, а да се свържете с вашия механик или сервиз, за да установите какъв точно е проблемът и да го отстраните своевременно.
Истината е, че всичко зависи от това какъв и колко е голям проблема. Ако неизправността не е голяма е възможно просто да се смени износената част от полуоската. Но ако е голяма, тогава се налага полуоската да бъде сменен с нова.
Не ви го препоръчваме, дори и да имате опит в ремонтите на превозни средства. Казваме го, защото, за да се направи ремонт на този елемент са необходими специализирани познания, уреди и инструменти.
Затова нашият съвет е, ако сте забелязали някакви нередности с полуоските да се обърнете към сервиз. Там механиците ще установят дали наистина има проблем и ако има такъв дали има възможност да сменят само някой от елементите или се налага смяна на цялата полуоска.
Доста често се налага да бъде извършена смяна на каре, маншон, лагер или семеринг, а това не е никак лесна задача.
Ако се налага смяна на този механичен елемент нашият съвет е да пазарувате само от магазини за авточасти, които се ползват добра репутация и за които сте сигурни, че предлагат авточасти от високо качество и от популярни марки.
Ако не сте сигурни от къде да пазарувате, можете да разгледате предложенията, които ще откриете на страниците на нашия магазин - Nas Auto.Ние предлагаме широка гама от полуоски, карета, маншони, лагери и семеринги на полуоски за почти всички марки и модели автомобили.