Какво е ангренажна верига и кога се налага да я сменим?

    Авточасти / Блог / Какво е ангренажна верига и кога се налага да я сменим?

    Какво представлява ангренажната верига?

    angrenajna veriga

    Ангренажната верига е част от двигателя на автомобила и нейната роля е да синхронизира въртенето на коляновия и разпределителния вал в долната и горната част на двигателя. Тя спомага за това впускателните и изпускателните клапани на двигателя да се отварят и затварят в синхрон  през точно определени интервали при всеки такт на двигателя, както и от нея зависи запалването.

    Общо взето тя играе ролята на свръзка между най-горната част на двигателя (главата на цилиндъра и клапаните) и долната (буталата и картера). На външен вид наподобява верига на колело и издава повече звук от ангренажния ремък.

    Добрата синхронизация между изпукателните, всмукателните клапани и запалителните компоненти на ангренажната система е предпоставка за добрата мощност и цялостна производителност на двигателя, както и икономичния разход на гориво.

    Тъй като коляновият вал при четиритактовите двигатели се върти с два пъти по-голяма скорост, отколкото разпределителния вал, необходима е система, за да ги синхронизира. Тази система може да бъде няколко вида и да включва няколко различни елементи:

    • Ангренажен ремък, който да свързва валовете
    • Зацепване просредством серия зъбни колела
    • Ангренажна верига, която свързва зъбците на разпределителния и коляновия вал

     

    Нека да разгледаме тези системи и техните предимства и недостатъци:

    -Директно зацепване

    При директното зацепване има много шум и предизвиква вътрешна загуба на мощност. Този вид система е преобладвала през началото и следата на 20в.

    -Ангренажна верига

    Ангренажната верига издава по-тих звук от директното зацепване, но пък издава повече шум от ангренажния ремък. Недостатъкът на ангренажната верига е, че при изминаване на голям пробег тя се разтяга. При това разпъване на веригата могат да се чуят звуци от стържене  и тропане, както и несъотвествие между отварянето и затварянето на клапаните и запалването.  Причина за разтягането на ангренажната верига може да стане повреда на обтегачите на ангренажната верига.

    Ангренажните ремъци от своя страна са разпространени при автомобилите със съвременни двигатели. При тях шумът е по-малък в сравнение с ангренажните вериги и директното зацепване. Също така при тях се осъществява по-малко триене, което помага за постигането на по-малка загуба на мощност на двигателя. Животът на ремъците зависи от материалите, от които са изработени.

    Те са направени от синтетична гума и имат допълнителни кевларени влакна, които не позволяват на ремъка да се разтегне и също така дават правилна синхронизация, с което се постига по-голям пробег.

    Една от главните разлики между ангренажната верига и ангренажния ремък е, че ангренажната верига в случай на скъсване може да създаде повече щети, в сравнение с ангренажния ремък. Когато ангренажната верига се скъса, това води до непоправими поражения върху двигателя, който буквално става неизползваем след това.

    Другото, което е различно между ангренажната верига и ремъка е, че обтегачите на веригата се контролират от налягането на маслото в двигателя. Тъй като доброто смазване на ангренажната верига зависи от качеството на маслото, важно е да го подменяме периодично. Ако нивото му падне доста, обтегачите ще блокират и ангренажната верига също ще се повреди. Предимството на ангренажната верига обаче е, че тя не си взаимодейства с водната помпа и затова не се налага да сменяме водната помпа заедно с ангренажната верига.

    По своята функция наподобява ангренажния ремък, но се характеризира с по-голяма издръжливост. Докато някои производители твърдят, че ангренажната верига може да остарее заедно със самия автомобил, други препоръчват честата й подмяна.

     

    Добре е да се сменя средно на около 100-200 000км. или при всеки периодичен преглед дори и двигателят да си работи видимо нормално. Навременната подмяна на ангренажната верига осигурява оптимална работа на двигателя.

    Хубаво е да се сменя  заедно с ролките, обтегача, зъбчатките, тъй като не е добре да се поставя нова ангренажна верига на вече захабени ролки. Най-добре е всички елементи да се взимат в комплект, за да се избегне възможността от несъвместимост между частите.

    Когато ангренажната верига се скъса при ниска скорост, може просто да се изплъзне от ролките и да не нанесе сериозна щета. Но ако скъсването й стане при високи обороти на двигателя, веригата ще повреди всичко, с което влезе в контакт при скъсването си. Възможен е ремонт е след това, който никак няма да е евтин.

    Предупредителните знаци за повреда в ангренажната верига са лошата работа на двигателя и поява на тропане. За разлика от нея обаче, ангренажният ремък не издава никакви предварителни признаци за повреда, и скъсването му става изведнъж, след което клапаните се огъват и се разрушават буталата, което ни гарантира скъпи ремонти.

    Затова и правилната поддръжка е важна и е превенция срещу повреди в двигателя.

    angrenajna veriga 2

    Полезни съвети

    Хубаво е редовно да проверяваме в какво състояние е задвижването според инструкциите на оригиналния производител, както и стриктно да следваме интервалите за смяна на ангренажната верига.

    При смяна на ангренажната верига трябва да се подходи с внимание, тъй като от това зависи и после как ще работи двигателя. Когато ангренажната верига не е монтирана правилно, двигателят също няма да работи както трябва. Ремонтът изисква да се извърши прецизно.

    Винаги трябва да сменяме елементите на задвижването следвайки препоръките към нашия автомобил. Покупката на качествени резервни  части със сигурност удължава живота на ангренажната верига.

     

    Стъпки по смяна на ангренажната верига

     

    • Демонтиране на предпазните капаци
    • Блокиране на зъбните колела
    • Подмяна на веригата
    • Подмяна на плузгаите и обтегаите веригата
    • Подмяна на маслената помпа, ако е необходимо
    • Поставяне на предпазните капаци

     

    Симптоми на повредена ангренажна верига

    angrenajna veriga3

    Когато ангренажната верига се повреди, това може да нанесе щети по коляновия и разпределителния вал, буталата, стените на цилиндъра.

    Един от признаците за повреда по ангренажната верига е  почукването, което не бива да подценяваме, както и загуба на мощност, трудно запалване, работа на празен ход. Друг знак за опъната ангренажна верига е  загубата на мощност.

    В случай че автомобилът ни е с интерферентен двигател, скъсването на ангрежнажната верига може сериозно и непоправимо да увреди двигателя и след време да се наложи да купуваме нов двигател.

    Когато ангренажната ни верига е повредена, това ще наруши работата на двигателя и ще повиши горивните емисии на автомобила ни.

    Разхлабването на ангренажаната верига може да доведе до повреда на другите компоненти, намиращи се в близост до нея.

    Прекаленото опъване и евентуално скъсване на ангренажната верига може да причини някои проблеми като например повреда в клапаните на двигателя. При скъсана ангренажна верига двигателят няма да има компресия и няма да може да запали.

    Също така повредата на ангренажната верига може да доведе до пренагряване на двигателя. Тъй като водната помпа се задвижва от ангренажната верига, разхлабването на ангренажната верига нарушава работата на водната помпа.

    Ако разберем, че правилното положение на водната помпа е изместено спрямо ангренажната верига, то е хубаво да сменим водната помпа заедно с ангренажната верига.

    Когато ангренажната помпа се скъса или прескочи някой зъбец, клапаните започват да влизат в контакт с буталата. Това поврежда буталата и предизвиква клапаните да се огънат, което носи щети на двигателя.

     

    Ако забележим при проверка, че ангренажната верига е силно опъната, добре е да я сменим с нова, докато не се е стигнало до скъсване. Важно е да знаем, че неправилното монтиране на ангнеражна верига също може да доведе до сериозна щета по двигателя. Тъй като смяната на ангренажната верига е деликатна работа, то добра идея е да се доверим на професионален сервиз и да закараме автомобила си на ремонт.