Окачването е проектирано да увеличи триенето между пътната настилка и гумите на превозното средство, да подобри комфорта на пътниците и да осигури стабилност на управлението.
Всички тези задачи обаче го подлагат на изключително голямо натоварване и е напълно в реда на нещата да дойде момент, в който някой от компонентите му да се износи и да се нуждае от ремонт или смяна.
Дърпането или тегленето вляво или вдясно е най-честият признак за проблеми с окачването, но е и най-трудният за диагностициране без помощта на специалист.
Казваме това, тъй като причините автомобила да дърпа така могат да се дължат на редица проблеми като:
Ако проблемът са гумите, то той може да бъде лесно отстранен, като те просто трябва да се напомпат или завъртят. Напълно е възможно обаче “дърпането” да се случва и поради повреда или износване на амортисьори, сферични шарнири, рамена или други компоненти от окачването.
Възможно е дори проблемите да се дължат на повреда в управлението или спирачната система.
Затова нашият съвет е, ако усетите подобно дърпане първо да проверите състоянието на гумите и ако те са наред да не продължавате да карате, а да посетите сервиз.
Там е добре да бъде извършена диагностика на окачването и ако се налага, колелата да бъдат прецизно подравнени в съответствие с изискванията на производителя.
Една от основните роли на системата на окачване е да осигури комфорта при пътуване, като “обере” вибрациите и несъвършенствата на пътя. Ако това се промени и започнете да усещате все по-силно неравностите по пътя, това е ясна индикация, че имате проблем с окачването и по-точно с амортисьорите или подпорите на автомобила.
Проверката можете да извършите и сами като натиснете с цялата си тежест предната част на автомобила и преброите колко пъти отскача, след като го пуснете. Ако се залюлее и подскочи повече от три пъти, проблемът е в амортисьорите или подпорите.
Възможно е да смените амортисьорите и в домашни условия, но смяната не е много лесна и изисква да имате технически познания, за да се справите успешно. Затова ви препоръчваме да се обърнете към сервиз, където ще установят какъв точно е проблемът и ще го отстранят бързо и качествено.
Пружините са важен компонент от окачването. Те са те тези, които държат теглото на колата и понасят цялата ѝ тежест. Ако се износят или счупят, това може да причини големи щети на автомобила и дори да доведе до трудности в управлението му.
Ако автомобилът ви е паркиран на равно място и забележите, че единия му ъгъл е по-ниско от останалите, това най-вероятно се дължи или на неправилно налягане на гумата или на неизправност на пружината (което е по-вероятно).
Погледнете първо гумите и ако някоя е мека просто вдигнете налягането. Ако се окаже, че не е в тях проблема, тогава направете тест, като натиснете ъгъла на провисване и се ослушате. Ако пружините не са наред, ще чуете неприятно скърцане.
Същото скърцане и други неприятни звуци ще чуете и при преминаване по неравности, а ако започнете да срещате и трудности с управлението при завои, съветваме ви изобщо да не чакате, а да посетите сервиз.
Износените или счупени пружини на окачването не са проблем, който да подценявате, тъй като повредената пружина не може да контролира теглото на автомобила, който поддържа, а това може да доведе дори до инциденти.
Ако при ежедневно (не екстремно) шофиране забележите, че при спиране колата ви сякаш се “гмурка” напред преди да спре, накланя се на една страна, когато правите завой или “кляка”, когато ускорявате, това са признаци за повреда в някой от компонентите на окачването.
Обикновено това поведение на автомобила се дължи на износени амортисьори, които трябва да бъдат сменени своевременно.
Ако на суха и хубава пътна настилка и с нови гуми спирачният път на автомобила ви е увеличен, потърсете сервиз за пълна диагностика на окачването. Увеличеният път при посочените по-горе условия обикновено означава, че имате или луфт около колелата, или износени амортисьори.
Може би най-ясният признак за проблеми с окачването е неравномерното износване на гумите. Ако протекторът на някоя от тях е силно износен на определени места, това трябва да включи “червената лампичка”, че окачването не е наред.
И в този случай посещението в сервиз е наложително, тъй като се налага не само гумите да бъдат сменени, но и да бъде извършен реглаж, за който са необходими специализирани машини.
Ако установите, че управлението на автомобила ви затруднява, особено когато се движите при ниски скорости, това е индикация, че имате проблем или с окачването, или със системите за кормилното управление.
И в двата случая се налага да посетите сервиз, за да се установи къде точно е проблемът. Възможно е да имате както ниско ниво на течност в сервоуправлението, дефектна помпа или течаща рейка, така и износени втулки за управлението на рамото.
Сигурен проблем с окачването имате и ако когато погледнете амортисьорите, те не са сухи и сравнително чисти, а мазни и оставят петна по асфалта, когато паркирате автомобила си на паркинга.
“Мазните” амортисьори означават, че течността им изтича отнякъде и те не могат да вършат ефективно работата си. А това на практика значи само едно - проблеми с окачването.
Както казахме и преди, ако имате технически познания и необходимия инструментариум, можете да смените амортисьорите сами, като за целта трябва да направите следното:
В началото споменахме, че окачването се състои от много компоненти, които са изложени на огромно натоварване, поради което в определен момент се износват и трябва да бъдат сменени. Това обаче не означава, че не можете да удължите живота им и да се радвате по-дълго време на ефективно окачване.
Наясно сме, че пътищата у нас са осеяни с неравности и дупки и няма как да шофирате винаги по безупречно гладки пътища. Можете обаче да внимавате и да избягвате да влизате в дупки, които могат да причинят преждевременното износване на амортисьорите.
Начинът, по който управлявате автомобила си се отразява на ефективността на окачването. Например, ако карате плавно, ускорявате постепенно и навлизате плавно в завоите ще установите, че имате много по-малко поражения по окачването в сравнение с по-неразумните или екстремните шофьори.
Гумите са съществена част от окачването и е много важно да ги поддържате правилно напомпани. Защото ако не са, те няма да носят и разпределят правилно теглото на автомобила и това ще повлие върху всички останали компоненти на окачването.
Когато проверявате налягането на гумите, проверявайте и износването на протектора. Ако установите, че той е по-малко от 1,6 мм трябва да предприемете стъпки по смяната на гумите с нови.
Ако предния и задния мост не са добре регулирани, това може да направи автомобила нестабилен. А това се отразява силно не само на компонентите по окачването, но и може да застраши безопасността ви на пътя.
Поне веднъж на всеки 20 000 мили завъртайте гумите, за да сте сигурни, че се износват равномерно. Ако карате с неравномерно износени гуми не само ще усещате силни вибрации и автомобилът ще подскача по неравностите, но и ще износите амортисьорите много по-бързо.
Както няколко пъти вече споделихме, амортисьорите са изключително важни за комфорта при пътуване, затова не бива да ги пренебрегвате. Ако усетите, че возията се е променила или ако забележите течове от амортисьорите веднага трябва да ги смените.
По време на смяната на маслото, помолете вашия механик да огледа съединенията по окачването. Те са отговорни за поддържането и добрата работа на управляващите рамена, затова е добре от време на време да им се добавя смазка, която намалява триенето и удължава живота им.
Понякога, особено при леко ПТП голяма част от шофьорите поправят козметичните повреди, но забравят да погледнат окачването. А то може да е било засегнато при удара и това да причини изместване на геометрията на колелата, изкривени джанти, напукани лагери, спукани или счупени пружини и какво ли още не.
Затова е добре, дори и при съвсем леко ПТП да се посети сервиз, за да се инспектира системата на окачване и ако се открият скрити щети да се поправят докато е време.