Ако искате да увеличите мощността на автомобилния си двигател, тогава предполагаме се питате дали да заложите на компресор или на турбо.
Щяхме да бъдем много щастливи, ако можехме да ви дадем еднозначен и категоричен отговор на коя от двете системи да се спрете, но истината е, че такъв няма и дебатите по темата продължават от години и все още са много са актуални не само у нас, но и по света.
Затова няма да взимаме страна в дебата, а ще направим опит напълно безпристрастно да ви запознаем и с двете механични системи, а решението на коя от тях да заложите ще оставим на вас.
И турбокомпресорите, и компресорите се наричат системи за принудителна индукция. Наричат се така, тъй като и двете системи са проектирани да увеличат производителността на двигателя, използвайки принудително пълнене на горивната камера с въздух.
И двете системи компресират въздуха, който навлиза в двигателя. Така в горивната камера на двигателя нахлува повече въздух, а това на практика води до увеличаване на мощността на двигателя.
Въпреки, че имат еднаква цел, компресорът и турбото се различават както като конструкция и местоположение, така и като начин на работа.
Най-простичко казано, компресорът е вид доста опростено механично устройство, чрез което се компресира въздухът, който постъпва в горивната камера на мотора на превозното средство. Устройството се задвижва от самия двигател, а мощността се предава посредством фрикционен колан, закрепен към коляновия вал.
Мощността, която се създава от задвижването се използва от компресора, за да компресира въздуха, след което доставя този въздух под налягане към двигателя. Това става с помощта на всмукателен колектор.
Компресорите, които се използват за увеличаване мощността на двигателите са три основни вида:
Няма да отделяме специално внимание на видовете компресори, само ще споменем, че от изискването за налягане и наличното пространство за инсталиране зависи кой от видовете компресорни системи може да бъде приложен.
Турбокомпресорът, както отбелязахме в началото, изпълнява същата функция както компресора. За разлика от компресора обаче, турбото е малко по-сложно устройство, което се състои от турбина и компресор. Друга основна разлика между двете системи за принудителна индукция е, че докато компресорът черпи енергия от двигателя, турбокомпресорът получава мощността си от отработените газове.
Начинът на работа на турбото е сравнително прост: Когато двигателят работи се отделят както споменахме газове, които вместо да се отделят директно в атмосферата преминават през специален канал и задвижват турбото. То от своя страна компресира въздуха и го подава към горивната камера на двигателя, за да увеличи той мощността си.
За да добиете още по-ясна представа за това каква е разликата между компресор и турбо, нека направим едно бързо сравнение между двете устройства.
Компресорът се задвижва от коляновия вал на мотора на превозното средство, докато турбокомпресорът се задвижва от генерираната енергия на отработените газове.
При компресора няма забавяне. Мощността му е правопропорционална на мощността на двигателя. При турбото има забавяне или т. н.„турбо лаг”. Тъй като турбината се задвижва от отработените газове, се нуждае от време, за да се завърти напълно, преди да започне да нагнетява въздуха.
Компресорът консумира до 30% от мощността на двигателя, за да се захрани. Консумацията на мощност от турбото е или нулева, или съвсем минимална.
Работата на турбината зависи от скоростта на автомобила, докато компресорът има фиксирана мощност и не се влияе от скоростта на машината.
Работата на компресора увеличава разхода на гориво, докато работата на турбото го намалява.
Турбото се нуждае от много масло (един литър на всеки 100 000 км.), за да понижи работната температура. Компресорът не се нуждае от масло, тъй като не генерира висока работна температура.
Компресорът е по-малко ефективен, тъй като изисква допълнителна мощност. Турбокомпресорът е по-ефективен, тъй като черпи енергия от отработените газове.
Компресорите са подходящи за двигатели с по-малък обем, докато турбините са по-подходящи за автомобилни мотори с по-голям работен обем.
Турбото се нуждае от честа и по-скъпа поддръжка, докато компресорите не.
Цената на компресора зависи от неговия вид, докато цената на турбото зависи най-вече от двигателя.
Компресорите са прости устройства и могат да бъдат монтирани в домашния гараж, докато монтажът на турбото изисква не само повече време, но и специализирани познания. Затова се налага монтажът на турбото да бъде извършен в оторизиран сервиз.
Както отбелязахме още в началото, никой не може да ви каже кой е правилният отговор на този въпрос. И сами виждате, че и двете устройства имат както своите преимущества, така и своите минуси. Затова при избора на система за принудителна индукция трябва да се ръководите най-вече от това какъв ефект искате да постигнете с монтажа.
Компресорите например се предпочитат от повече от водачи, които не търсят някаква фрапиращо увеличение на мощността на двигателя. Ако и вие не търсите това, а просто искате да увеличите мощността с около 10 %, ако търсите устройство, което не изисква голяма поддръжка и което се монтира лесно, тогава може би по-добрият избор за вас би бил монтажът на компресор. Поддръжката и обслужването на компресорите са по-евтини, но ако се спрете на този вид устройство ще трябва да се подготвите за увеличения разход на гориво, който със сигурност ви очаква.
Ако обаче обичате високите скорости и състезанията и търсите начин да увеличите мощността двигателя си с до 30 - 40%, тогава турбината е вашият мощен и много продуктивен агрегат. В този случай обаче трябва да сте подготвени, че трябва да подлагате турбото на честа диагностика, да отделяте повече пари за скъпи ремонти и да се грижите редовно да доливате масло.
д