За да работи безупречно един двигател, той трябва да може да достига оптималната си работната температура възможно най-бързо и да я поддържа стабилна при всякакви условия на натоварване. За да се случи това, той разполага със система, която да се грижи за ефективното му охлаждане.
Температурите, които се генерират при изгарянето на горивната смес достигат до 2000 градуса по С и ако не бъдат намалени и контролирани могат да причинят много големи щети по двигателя. За да не се стига до там се налага температурата, при която той работи да се поддържа в границите на нормалното чрез процес на охлаждане.
При този процес, топлината от изгарянето на горивото се прехвърля към охлаждащата течност, която циркулира през цялата системата я изпуска навън. Един или повече вентилатори, инсталирани преди и отдолу на радиатора подпомагат охлаждането. А за да се поддържа относително постоянна температура на течността за охлаждане, циркулацията ѝ се контролира от термостат.
Много често, дори и шофьори с опит си задават въпроса коя е оптималната работна температура на техния двигател. Истината е, че няма един - единствен отговор на този въпрос, тъй като диапазона на работните температурни граници зависи както от спецификациите на двигателя, така и от това дали е бензин или дизел.
Но ако трябва да посочим някакви средни оптимални стойности, тогава можем да кажем, че е прието за нормална работна температура да се счита диапазона между 90 и 120 градуса по С (195 - 220 по Фаренхайт).
Причините, които могат да доведат до увеличаване температурата на двигателя с вътрешно горене са доста, но почти винаги в основата им стои някаква неизправност в охладителната система.
Течността за охлаждане се “движи” през маркучи, докато преминава между двигателя и радиатора. Ако някой от тях е пукнат, разхлабен или запушен, това може да причини теч, който от своя страна да доведе до повишаване температурата на автомобилния мотор.
За да проверите дали проблема е в маркучите просто трябва да отбиете колата встрани и да погледнете под нея. Ако има теч в системата няма как да не забележите мокрото петно, което се е образувало върху асфалта.
Задачата на течността, която циркулира през охладителната система е да отнема топлината от нагретите елементи на двигателя. Ако нивото ѝ е недостатъчно, охлаждането на двигателя е неадекватно и съответно води до неговото прегряване. Същото се случва и ако течността е стара и доста замърсена, тъй като не може да поема толкова много топлина и да върши работата си ефективно.
За да направите проверка на нивото на течността вдигнете капака на автомобила и изчакайте 10 - 15 минути, преди да се опитвате да отвиете капачката на резервоара. Ако установите, че нивото е ниско, просто трябва да долеете течност или в краен случай дестилирана вода и всичко ще е наред.
Важно е да не се опитвате да отваряте резервоара преди двигателя да се е охладил, тъй като докато той е горещ, температурата на течността достига до над 90 градуса по С. Освен това е и под налягане. Ако се опитате да отвиете капачката преди двигателя да е изстинал напълно, течността ще излезе под налягане и вероятността да се изгорите е много голяма.
Това е ключов елемент от охладителната система, който гарантира, че течността преминава към радиатора, когато това е необходимо. Най-общо казано, този елемент функционира като клапан, който “отваря” и “затваря” електрическите връзки, когато двигателят достигне определена температурна стойност. Ако термостатът е “залепнал” или счупен, няма да може да “отвори” и съответно няма да пропусне преминаването течността през радиатора в точния момент. А това означава, че двигателят ще започне да прегрява.
Проверката на състоянието на термостата е трудно да бъде извършена само с визуален преглед. Затова ви съветваме, ако имате съмнения, че прегряването се дължи на термостата да се обърнете към вашия сервиз.
Радиаторът е мястото, на което охлаждащата течност отива, за да отдаде топлината си. Ако този елемент е замърсен, това, както и сами се досещате се нарушава работата му, а това обикновено води до прегряване на двигателя.
Затова специалистите съветват на всеки изминати 80 до 100 000 км да извършвате проверка на състоянието му и да го промивате профилактично. Ако пък е повреден, трябва да се установи конкретната причина за повредата (вентилатор, теч или друго) и радиатора да се ремонтира или замени с нов.
Помпата е сърцето на охладителната система и участва активно в поддържането на циркулацията на течността за охлаждане. С течение на времето обаче този елемент може да ерозира, да се износи и дори да се счупи, което да доведе до прегряване на двигателя. При съмнения за повредена помпа съветът на експертите е веднага да посетите сервиз и да не се опитвате да се справите сами с проблема, за да не нанесете допълнителни щети.
Голяма част от превозните средства имат монтиран вертикално монтиран охлаждащ вентилатор, който се задвижва посредством колана (задвижващия ремък) на коляновия вал. Този задвижващ колан обаче има експлоатационен живот от 30 до 120 000 км, след което трябва да бъде сменен.
Ако сте пропуснали да го направите, вероятността да се счупи е много голяма, а стане ли - двигателят ще започне да прегрява. В този случай съветът на специалистите е просто да не пропускате регулярната проверка на състоянието на задвижващия колан и да го смените при първите признаци на износване.
Електрическият вентилатор издухва студен въздух върху радиатора, за да помогне за намаляване на температурата на охлаждащата течност, която циркулира в него.
Ако колата прегрява е добре да проверите състоянието на вентилатора, тъй като той е сред елементите, които най-често се повреждат. За да направите проверката отбийте в страни и проверете бушона на вентилатора, датчика за температура и самия вентилатора дали са добре свързани.
Както може да се случи двигателят да повиши работната си температура и да започне да прегрява, така е напълно възможно да преохлажда или казано по друг начин - да не може да достигне до оптималната си температура за ефективна работа. Причините да работи на “студено” също са доста и са свързани с неизправност в охлаждащата система.
Този електрически елемент трябва да се включва единствено, когато управляващия блок му подаде специална команда въз основа на показанията на температурните сензори. При неизправност обаче той може да започне да работи в постоянен режим или да се включва без подадена команда и без да има нужда от него.
Възможно е двигателят да не може да достигне до оптимална работна температура, ако нивото на течността е ниско, ако сте използвали неподходяща такава или ако не сте спазили пропорциите на смесването на антифриз и дестилирана вода.
Една от често срещаните причини за понижените работни температури на двигателя е проблем в термостата, при който той остава отворен и през радиатора постоянно циркулира охлаждаща течност. Това води не само до преохлаждането на двигателя с вътрешно горене, но и до невъзможност за достигне до оптималната температура.
Също така това води до увеличение в разхода на гориво, отделяне на по-високи вредни емисии, до по-бързо износване на елементите на двигателя и не на последно място - до по-бавното или недобро отопление в купето.