Как се сменя маховик?

    Авточасти / Блог / Как се сменя маховик?

    Ако чувате почукване, когато се опитате да запалите студения мотор на колата, долавяте необичайни звуци при неутрална предавка или усещате силни вибрации и прещракване при спиране или тръгване, вероятността да имате проблем с маховика е доста голяма.

    Как се сменя маховика

    Долавяте ли някой от тези симптоми, е добре да не чакате прекалено дълго, а да тествате маховика. Ако не можете да го тествате сами, тогава решението е да посетите сервиз, където със сигурност могат да установят дали в маховика е проблемът и дали е за смяна.

    Ако се установи проблем с износен или пукнат маховик и наистина се налага да го смените, имате два варианта за действие. Или да оставите смяната му на специалистите от сервиза, или да се опитате да се справите сами.

    • Изберете ли първия вариант, ще отпаднат всички притеснения за смяната и от вас се иска единствено да оставите колата си в сервиза и да си я приберете след няколко дни с подменен маховик. Единственият недостатък (нека го наречем така) е, че освен парите, които трябва да дадете за нов маховик ще трябва да заплатите и за труда на механиците в сервиза.
    • Ако се спрете на вариант 2, трябва да сте напълно сигурни, че имате добри технически познания и можете да се справите и сами. Казваме това, тъй като самата процедура по смяната на маховика не е много сложна, но достъпът до него може да ви създаде доста проблеми.

    Как да смените маховика сами?

     

    Започнете с подготовката, която включва инструменти като:

    • стойка или крик за повдигане на автомобила
    • комплект гаечни ключове
    • тресчотки
    • отвертки
    • клещи
    • специализиран почистващ препарат
    • кърпа за забърсване

    Подгответе си и нов маховик за смяна, защитно облекло (ръкавици и очила) и сте готови да започнете.

    • Изключете колата от скорост и се уверете, че сте извадили кабелите на акумулаторната батерия
    • Ако се налага, свалете задвижващите колела (само ако това се налага)
    • Вдигнете автомобила на стойка или с помощта на крик на удобна за работа височина
    • За да достигнете до маховика трябва да разглобите съединителя и скоростната кутия. Имайте предвид, че това на практика е най-сложния процес, който ще ви отнеме и доста време
    • Отстраните ли съединителя и скоростната кутия вече имате достъп до маховика и можете да започнете със свалянето му
    • Маховикът е закрепен с няколко монтажни болта. Ще ги забележите лесно, тъй като се намират в центъра на маховика. С помощта на подходящия инструмент ги развийте внимателно. (За да улесните работата си, развийте болтовете в кръстосан ред).
    • Внимавайте при изваждането на маховика. Имайте предвид, че е доста тежък и ако не сте подготвени, напълно е възможно при ваденето да го изпуснете и да се нараните.
    • Преди да започнете монтажа на новия маховик, огледайте състоянието на съединителя и ако забележите нещо нередно е добре да се замислите дали не е по-добра идея да смените комплект съединител + маховик.
    • Проверете и лагерите на задвижването и уплътненията на маховика и ако не сте напълно сигурни, че са наред сменете и тях.
    • Огледайте вече сваления маховик. Ако забелязвате по него тъмни петна, износване или пукнатини по масивната част, това означава, че наистина трябва да го смените с нов.
    • Преди да монтирате новия маховик, почистете добре с препарат и чиста кърпа мястото.
    • Монтирайте маховика по обратния ред. Затегнете добре задържащите болтове и се уврете, че корпуса на маховика е правилно разположен.
    • Прикрепете отново съединителя и скоростната кутия. Свържете всички елементи и кабели, които сте отстранили и се уверете, че сте се справили според инструкциите на автомобила.
    • След като приключите със смяната направете тест драйв.

    Смяна на маховик

    Как да смените зъбния венец на маховика?

     

    Ако след като свалите маховика установите, че проблемът е основно с износения зъбен венец, можете да смените само него и да си спестите малко пари от покупката на маховик.

    За да смените зъбния венец на маховика ще са ви необходими:

    • меко длето (медно или месингово)
    • чук
    • нов зъбен венец
    • електрическа фурна или печка

    Тъй като елементът се нагрява, като предпазно облекло ще са ви необходими освен защитни очила и по-дебели ръкавици.

    Смяната на зъбния венец на маховика се извършва по следния начин:

    • Свалете маховика и огледайте добре короната (зъбния венец). Ако той е много износен и трябва наистина да се смени, поставете маховика на твърда основа и с помощта на длетото нанасяйте равномерни удари по периметъра на короната.
    • Ако короната не се отстрани по този начин, включете фурната или електрическата печка на 250 градуса и пъхнете за няколко минути в нея маховика. Внимавайте да не го загреете прекалено
    • Щом маховика се загрее, отново го поставете на равна основа и с длетото отстранете зъбния венец
    • Почистете с кърпа мястото
    • Вземете новия венец и го загрейте. Това се налага, за да може да се увеличи диаметъра му преди монтажа и лесно да „влезе” на мястото си. Температурата на фурната отново трябва да е около 250 градуса, а загряването трябва да извършите много внимателно. В никакъв случай метала не трябва да се зачерви
    • Достигне ли необходимата температура за термично разширение, извадете венеца от фурната и го поставете на маховика. Няколко минути след като го поставите той ще се охлади и ще прилепне плътно към маховика

    Как се сменя маховика на автомобил

    При какви ситуации се налага смяна на маховик?

     

    Знаете, че всеки автомобил има маховик. Този компонент играе много важна роля както при стартирането на двигателя, така и при смяната на предавките.

    За съжаление, маховиците не траят вечно. С времето се износват и напукват, не могат да изпълняват функциите си ефективно и се налага да бъдат сменени.

    Смяната става наложителна особено, ако се появят симптоми като:

    • Приплъзване на предавките - ако когато преминавате на нова предавка забележите, че тя се „връща” назад или стои неутрална, това е индикация, че маховика трябва да се смени. Ако той не бъде сменен своевременно, след време ще се повреди и съединителя
    • Проблем с оборотите - ако имате проблеми с оборотите на колата, причината е най-вероятно в износения маховик.
    • Вибрации при натискане педала на съединителя - ако педала на съединителя вибрира все по-силно, когато го натиснете, това най-често означава, че маховика има проблем. Обикновено в този случай става дума за разхлабена пружина или уплътнение, но е възможно проблемът да е в износения маховик и тогава се налага смяната му
    • Разходите на гориво се увеличават- увеличеният разход на гориво може да е индикация и за други проблеми, но нищо не пречи да обърнете внимание и на маховика, тъй като често тъкмо той е причината да наливате бензин на всяка бензиностанция
    • Съединителят е за смяна- въпреки, че не е задължително едновременно със съединителя да сменяте и маховика, всички експерти съветват да го сторите, тъй като и комплект съединителя и маховика имат приблизително еднакъв живот

    Разходи за смяна на маховик

     

    Цените за смяната на маховика зависят основно от модела и марката на автомобила и дали маховика е едномасов или двумасов. На пазара се предлагат както маховици на цени от 300 - 400 лв., така и такива, цената на които може да надхвърли 1000 лв.

    Разбира се, винаги имате шанс да откриете маховик на доста добра цена, но за да успеете, трябва да следите промоциите и намаленията, които водещите магазини за авточасти предлагат.

    Смяната на този компонент в сервиз също не е много ниска, но за радост повечето специализирани сервизи предлагат доста добри отстъпки, ако закупите маховика от тях.