Как се сменя лагер на предна главина?

    Авточасти / Блог / Как се сменя лагер на предна главина?
    Лагер главина 1

    Лагерите на предната главина на автомобила са важна част от структурата на всеки автомобил. От тяхната правилна функция зависи ефективното въртене на колелата и работата на спирачния диск.

    Те имат отговорна задача. Подложени са непрекъснато на високи натоварвания и изискванията към тях са завишени по отношение на поемането на вибрации. Те трябва да имат дълъг експлоатационен период и нисък коефициент на триене.  

    Предната главина и лагерът са компоненти на окачването на автомобила, които спомагат за движението на въртенето на всяко колело и поемат значителна част от теглото на автомобила и натоварването по време на шофиране.

    лагер главина 2

    Лагерът за главината с най-прости думи представлява устройство за намаляването на триенето и спомагане на въртенето. Въртенето води до значително по-малко триене в сравнение с плъзгането. Автомобилният лагер изпълнява тази си своя функция посредством малки топчета, намиращи се между два гладки метални пръстена.

    Лагер главина 4

    Чрез грес или смазка лагерът се върти заедно с въртенето на колелото, а ролята на топчетата е да спомагат за по-свободното въртене на главината. Обаче износените лагери могат да превърнат пътуването ни в недотам приятно преживяване. Той трябва да е в отлично състояние, за да изпълнява правилно задачата си, така че не трябва да го подценяваме и редовната проверка е препоръчителна.

    Един повреден лагер може да ни изиграе лоша шега, особено когато сме се отправили на дълъг път. Ако не обърнем на време внимание на лагерите си, могат да се появят необратими сериозни последици и дори такива с фатален край.   Повреждането на лагера на предна  главина не бива да се пренебрегва и е разумно за всеки да посети  автосервиз за консултация.

    Лагерите за главина спомагат за въртенето на колелата при минимално съпротивление и  носят тежестта на колата. Те представляват директната връзка между статичните и движещите се елементи на автомобила. Те се характеризират с високотехнологична компактност и дават максимално висока прецизност при управление на автомобила.

    Главината е оборудвана е с  интегрирани сензори за скоростта, чиято роля е да генерират сигналите от датчика ABS/ESP и от тях зависи контрола върху  спирането.

     

    Кога знаем, че лагерът се нуждае от смяна?

    ЛАГЕР ГЛАВИНА 6

    Обикновено производителите на лагери не дават специални инструкции относто кога и как да стане смяната на лагерите или да определят пробег. Обаче едно от най-лошите неща, които можем да направим е да пренебрегнем звука идваш от лагерите ни и да ги оставим да се износят още. Прекаленото износване на лагера води до блокиране и заключване на колелото.

    Силното стържене, идващо от от предните колела на автомобила е сигурен знак, че нещо не е както трябва с някой от предните ни лагери. Други признаци за повреда са  шумът  от лагера при завиване, забележимите белези на  повреда на семеринга, когато сме свалили колелото на автомобила.

    Също когато сме вдигнали автомобила с крик и разклатим колелото нагоре надолу, ако усетим значителен луфт в главината, значи имаме проблем. Отпърво стържещият шум е едва доловим, но след време става по-силен и се чува по-ясно.   

     

    Необичаен шум

    лагер главина 6

    Обикновено стържещият звук идващ от областта на колелата, там където се намира лагерът за предна главина, обикновено се усилва при висока скорост, но го има при всякакви скорости. Силното бучене или стържещ звук е сигурен знак, че има някакъв проблем с лагерите на автомобила ни. Необичаен звук може да се появи при завъртане на едно от колелата.

    Ако забележим, че автомобилът ни издава силен виещ или стържещ звук ,то това значи, че лагерът е износен. При увеличаване на скоростта се увеличава също и бученето. Ако въпросния лагер не се смени в близко време, той може да откаже да работи, защото превъртането на главината се съпровожда с нагряване на материала, от който е изработен лагера. Така главината може да се скъса и колелото да падне. Обикновено по-бързо се износват предните лагери, защото там тежестта е по-голяма.

    Съвременните модели автомобили са капсуловани и при тях нямаме нужда от гресиране и сервиз. При тях нямаме точно зададен срок кога да ги сменим. Старите модели автомобили имат два конусни лагера и техният живот може да се удължи като се свалят и гресират. При тях лагерите може да не се сменят по две в комплект. Може да се смени само този, който е започнал да издава силен звук.

    Хлабавината на лагерите за главини е друг често срещан проблем при тях. Тя може да възпрепятства пълния контрол над автомобила. Този симптом на колата не трябва да се бърка с нужда от реглаж или наличие на износени части.

    При  повечето коли с предно предаване, колелото не би трябвало да мърда въобще. При някои модели е приемливо предните лагери да се движат 2мм. При завъртане на гумата с ръка, ако чуем някакъв шум или усетим някакво съпротивление или неравност, то това е знак, че лагерите ни са повредени и се нуждаят от ремонт.

    lager glavina 6

    Друга причина за преждевремнна повреда на лагер е грешното му поставяне или  подреждане, наличие на пропукване, теч или повреда в уплътнение, натрупване на мръсотия, загуба на грес, деформиране предизвикано от страничен удар.

    Когато има повреда в семеринга на лагера, вода и мръсотия навлизат в в кухината, което води до отмиването на греста. По този начин лагера се унищожава и следователно причинява силния и дразнещ шум от колелото.

    Поради теч в уплътнението се намалява количеството смазка на лагера. Липсата на смазване е също една от главните причини за повреда на лагерите. Тъй като уплътненията са уязвими и могат много лесно да се пропукат и да допуснат попадане на вода, пясък и мръсотия  в лагерната кухина. Това поврежда топчетата в лагера, както и вътрешната и външната му обшивка. Този проблем кара лагера да издава неприятен звук, когато се върти колелото.  

    Ако открием твърде  късно този проблем, с лагера ни е свършено. Във вътрешността на един износен лагер можем да открием малки частички метал, които са причината за сериозна повреда в лагера. Тъй като лагерите са направени от закалена стомана, то можем да си направим сметката за степента на повредата.

    лагер главина 8

    Какво представлява ремонтът на лагер за предна главина?

    Обикновено цената на подобен тип ремонт не е висока, но пак зависи от модела на нашия автомобил. Цената на нов лагер започва от 30лв. и стига до 800лв. Всъщност самият процес на смяна на лагера не е лесен.

    Разбира се, препоръчителна е смяната на лагери в автосервиз, тъй като там механиците разполагат с всички необходими инструменти  и работят с качествени части. Но ако разполагаме с необходимите професионални инструменти и знание как да извършим ремонта, то смяната на лагери не би трябвало да е проблем за нас.

     

    Стъпки на ремонта:

    лагер главина 9

    За да заменим лагер на предна главина, ни е необходима хидравлична преса, с която да го изкараме от механизма на главината.

    • Не забравяйте, че всяка марка и модел автомобил си имат своите спецификации на частите и протичането на ремонта на преден лагер варира при различните модели.

    Стъпка 1 – Повдигаме автомобила с помощта на стойки/подпори

    Стъпка 2 - Махаме гумата разположена при повредения лагер

    Стъпка 3 - Сваляме  джантата от тази страна, от която ще сменяме лагера като развиваме  гайката в центъра на полуоската.

    Стъпка 4 - Демонтираме колелото с повредения лагер

    Стъпка 5  - Демонтираме компонентите на спирачната система

    Стъпка 6 - Използваме клещи резци и торцов накрайник №30, за да отстраним шплента

    Стъпка 7 -Сега вземаме клещи с кръгли челюсти и торцова бита №7, за да махнем пружината на спирачния супорт

    Стъпка 8 - Вземаме торкс №Т30 и махаме болтовете на спирачния диск, използваме торцов накрайник №18 и звездогаечен ключ №18

    Стъпка 9 - С помощта на чук и отверка с прав шпиц  отхлабваме закрепването на носещия шарнир

    Стъпка 10 -Вземаме торцов накрайник  №Е18, за да махнем болтовете, държащи главината

    Стъпка 11 - С помощта на отверка премахваме  щекера на ABS датчика

    Стъпка 12 - Помагаме си с чук при изваждането на главината

    Стъпка 13 - Поставяме новата предна главина и затягаме болтовете с торцовия накрайник

    Стъпка 14 - Свързваме датчика и с чук закрепваме главината към носещия шарнир

    Стъпка 15 -Поставяме спирачния диск и завинтваме болтовете

    Стъпка 16 - Монтираме спирачния супорт

    Стъпка 17 - Закрепваме шплента

    Стъпка 18 - Поставяме гумата и сме готови

    Няколко неща, за които да внимаваме:

    лагер главина

    • Лагерите е добре да се сменят в комплект от два.
    • Препоръчително е след като сменим лагерите да коригираме луфтовете  от гайката на главината.
    • Трябва да сменим гайката на главината, когато сменяме и лагера.
    • Много е важно и как монтираме новия лагер, тъй като правилната му позиция води до по-бавно износване. Лагерите на автомобила ни могат да издържат десетки  хиляди километри без да се повредят, стига да са точно подравнени.

      Ако не сте сигурни дали ще успете да поравните лагерите си правилно при монтаж, някои онлайн магазини продават цели главини заедно с лагера, което улеснява този, който ще ги монтира.

     

    Как да удължим живота на лагера?

    -Ако се стараем да караме по-внимателно и да избягваме дупките. Също така автомобила не бива да се натоварва твърде много. Животът на лагерите значително се скъсява, ако -например колата вози редовно 4-5 души по лоши пътища.

    -Друг определящ фактор за живота на лагерите ни е начина ни  на каране и как спираме.Ако често набиваме рязко спирачки, това води до бързо изпаряване на греста на лагерите. Проучване показва, че при такситата има най-бързо износване на лагерите.

    -Редовната проверка на лагерите и навременната им смяна е един от начините за предотвратяване на проблеми в бъдеще.