Как се поставят вериги за сняг?

    Авточасти / Блог / Как се поставят вериги за сняг?
    <как се слагат вериги за сняг

    Защо са ни необходими вериги за сняг?

    Ако във вашия регион зимите са тежки, то няма как да подминете поставянето на вериги за сняг. Веригите за сняг са една практична и сравнително евтина опция за придвижване в лоши пътни условия през зимата, а тяхната смяна е сравнително лесна задача.  

    Изобщо не е нужно да разполагаме с автомобил с висока проходимост, за да преживеем безпроблемно предизвикателствата, които  зимните месеци ни отправят.  Просто е нужно да изберем качествени вериги за сняг за нашия автомобил.

    Правилното поставяне на веригите за сняг и тяхната експлоатация са ключови фактори, за които да внимаваме. Веригите за сняг се делят на няколко основни типа. Погрешно поставените вериги за сняг могат да доведат  до минимални поражения като неправилно износване на гумите и също някои доста по-сериозни като евентуално разкопчаване на веригата по време на каране и предизвикване на пътен инцидент. Веригите за сняг се делят на твърди и меки.

    За кои автомобили са предназначени?

     

    Предлаганите на пазара стандартни вериги за сняг са предназначени за максимум четири радиуса на гумата. Веригите за сняг спадат към три категории:

    • вериги за леки автомобили
    • за камиони
    • за автомобили с висока проходимост

    За високопроходимите автомобили и камионите веригите за сняг имат малко по-големи брънки и някои видове имат допълнителни шипове.

    Веригите за сняг се поставят на задвижващите колела на автомобили с предно и задно окачване. На автомобили с окачване 4х4 зимните вериги се слагат на всички колела. Когато купуваме комплект вериги за сняг към него трябва да има детайлни насоки за експлоатация, включващи нагледни картинки как трябва да изглеждат правилно поставените вериги на колелото.

    Не трябва обаче да забравяме след като сложим зимни вериги да направим една тестова обиколка за около 10-15 м., за да видим дали са се наместили правилно на гумите и дали не сме объркали нещо при заключването им. Желателно е това да стане в светлата част от денонощието.

    Препоръчва се да хвърлим едно око и на вътрешната част на гумите за всеки случай, за да проверим дали веригите за сняг не влизат в контакт с някоя неподвижна част на автомобила. В противен случай веригите могат да се заплетат и да ни докарат злополука.

    вериги за сняг

    Твърди

    Твърдите вериги са най-стария вид. Те износват малко повече автомобилните гуми. Най-често използваните вериги за сняг са тип “меча стъпка“. Другите достъпни видове са ромбовидна, класическа с правоъгълна форма и такава с три вида оплетка, които спадат към твърдите вериги за сняг.

    Меки

    Меките вериги за сняг приличат много на твърдите. Те са изработени от армирана гума, полиуретан и устойчива пластмаса. Те са снабдени с допълнителни шипове, които осигуряват максимално сцепление при каране на лед.

    Този тип вериги за сняг могат да се ползват за градско каране и при средно ниво снежна покривка и не крият риск за окачването и структурата на гумите. Недостатъкът при тях е, че не могат да се ползват за много дълбок сняг.

    Също така монтирането им е по-трудно от твърдите вериги, захабяват се по-бързо, а също и са по-скъпи. При тях разрешената скорост за каране надвишава тази на металните вериги. Поради и тази причина меките гуми могат да се поставят на нископрофилни гуми и на коли, които нямат голям просвет между подкалника и гумата. Тяхната шарка наподобява тази на металните вериги.

    Класически с правоъгълна оплетка

    Те са отличен избор за дълбок сняг, но не са подходящи за употреба на твърда асфалтова настилка. Характеризират се със здравина и издръжливост, но могат да захабят окачването и гумите, ако се използват твърде дълго,тъй като от тях идват силни вибрации.

    Меча стъпка

    Универсален вид вериги за сняг и най-предпочитан пред останалите видове. Еднакво добри както за сняг и лед, кал, така и за асфалтова настилка. Но разбира се както е с повечето видове вериги, не е препоръчително да се кара с тях твърде дълго на асфалт.

    меча стъпка

    Тип три вида оплетка

     

    Този тип вериги за сняг са подходящи за дълбок сняг, лед и кал. Когато се използват обаче на твърда настилка, се получават вибрации, правещи возенето некомфортно преживяване, а също и се износва по-бързо окачването, както и автомобилните гуми.

    Ромбовидна форма

     

    Класическата и ромбовидната вериги за сняг са подходящи както за сняг, лед и кал, така и за пътища с по-твърда настилка.

    Съществуват също така пръстени/прешлени за сняг, текстилни и течни вериги за сняг. Те представляват част от верига за сняг, която се монтира самостоятелно, за да се преодолее определен заледен или заснежен участък.  

    Този тип вериги за сняг не са подходящи да се ползват постоянно. Могат да бъдат използвани за спешни стиуации като например закъсал автомобил. Монтират се много бързо и лесно. Винаги се поставят на всички задвижващи колела като могат да се слагат един или повече пръстена на една гума, в зависимост от това доколко е закъсал автомобилът.

    Тетскилните вериги за сняг, наречени още“чорапи“, също се слагат бързо и лесно и не произвеждат вибрации като стандартните вериги за сняг. Но пък естествено те не осигуряват същия ефект на сцепление като традиционните метални вериги за сняг.

    Течните вериги се слагат със спрей, съдържащ специална смола и са едно временно и  функцонално решение за заледени участъци, ако не разполагаме в момента с вериги за сняг. Те не повреждат гумите и окачването, но се налага да пръскаме от спрея след всяко преминаване от заледен участък на асфалт и отново на лед, тъй като слоя спрей се изтърква от асфалта и се губи сцеплението.

    Препоръчва се  да направим едно пробно поставяне на зимните вериги преди да тръгнем на дълъг път. Ако разполагаме с инструкции за монтиране на вериги за сняг, хубаво е да се съобразим с тях, тъй като всеки модел си е с различни спецификации.

    вериги за сняг

    Много е важно да подберем правилния размер вериги за размера на нашите гуми. Те са указани на кутията на веригите.  Въпреки че веригите за сняг тип “меча стъпка„ са с мултифункционални размери, възможно е да има минимално разминаване в тяхното закопчаване.

    Веригите за сняг се поставят на задвижващите колела. Използват се само върху сняг или лед, тъй като в противен случай, ако се ползват върху асфалт, това може да повреди не само веригата, но и самата гума.

    Обикновено не е препоръчително да развиваме повече от 50-60 км. в час когато сме със вериги за сняг. Тъй като автомобилът с поставени вериги за сняг няма добър баланс на гумите, имаме още една причина да спазваме това ограничение на скоростта.

    Слагането на вериги за сняг е много лесна и бърза процедура, която не би трябвало да е проблем за всеки шофьор.

     

    Поставяне на зимни вериги тип меча стъпка. Стъпки:

    меча стъпка

     

    Изваждаме веригите от опаковката и ги поставяме на земята близо до гумата, за да се ориентираме по-лесно кой край към къде е. По-удобно ще ви е, ако се снабдите с топли ръкавици за ремонт. Ако джантите ни разполагат с тасове, добра идея е да ги свалим преди поставянето на веригите за сняг, особено ако са здраво закрепени.

    Прехвърляме зад колелото единия край на металното въже на зимните вериги, като внимаваме да не го оплетем по никакъв начин.

    Следващата стъпка е да повдигнем двата края на веригата и да ги закопчеем със заключващия механизъм на горната част на колелото. После бутаме леко назад металното въже с краищата, които вече сме закопчели. Наместваме веригата за сняг по гумата, докато не се уверим, че то обхваща симетрично гумата. Издърпваме тези части на веригата, които висят свободно, така че да са в правилна позиция.

    След това се стараем да стегнем добре веригата за сняг и проверяваме дали е заключена добре според инструкциите към тях. Една верига е правилно закопчана, когато няма свободно висящи части.

    Повтаряме всички гореспоменати стъпки и за другото задвижващо колело и сме готови за зимно каране.

    Когато изминем няколко метра, спираме и затягаме още малко веригата за сняг, която вече ще се е наместила по колелото. (Допълнителното стягане е важно, защото хлабаво поставените вериги за сняг оказват по-голямо триене върху гумата и впоследствие тя се захабява по-бързо.)

    В края на зимата, когато искаме да свалим веригите за сняг, изпълняваме стъпките в обратен ред. Не забравяме да ги измием с вода и подсушим преди да ги приберем.

    Едно от нещата, които е хубаво да правим, ако искаме да удължим живота на веригите си за сняг, е да се стараем да спазваме скоростта за каране с вериги, зададена от оригиналния производител.

    В случай че развиваме висока скорост, създава се центробежна сила, която кара веригите за сняг да се отделят от колелото при движение, което създава риск за евентуално закачане на веригата към част от подкалника.

    В най-лошия случай е възможно разкопчаване на веригата, която естествено е възможно да се заплете около гумата, окачването на автомобила и спирачната система.

    Хубаво е да помним, че при закъсване на участък с дълбок сняг или кал, не бива да подаваме газ рязко и да форсираме, за да се измъкнем бързо оттам. Причината за това е,че въртеейки бързо гуми с вериги за сняг можем да премахнем слоя сняг или кал, стоящи между нашия автомобил и асфалта. Така съответно ще ни бъде още по-трудно да изкараме заседналия автомобил. В краен вариант ще ни е необходима пътна помощ или помощ от лебедка или трактор.

    Как да запазим веригите си за сняг за по-дълго?

    verigi

    Степента на износване на зимните вериги зависи от пътната настилка, колко често се използват веригите, а също и стилът на каране, дали правим резки ускорения и внезапни спирания. Когато караме често на асфалт, какъвто и тип вериги да ползваме, гумите ни ще се захабят много по-бързо отколкото на път със снежна покривка.

    Затова и е желателно да слагаме зимни вериги само при нужда. С цел да си спестим бърозо износване на гумите, а също и запазване на зимните вериги, можем да сваляме веригите за няг след изминаване на заснежения пътен отсек или поледица. Така ще загубим около 10 -15 мин. в смяна, но пък ще съхраним окачването на колата и гумите.