Как работи съединител на кола?

    Авточасти / Блог / Как работи съединител на кола?

    Чудили ли сте някога какво се случва в колата, когато натиснете педала на съединителя? А интересно ли ще ви е да узнаете защо изобщо трябва да натискате този педал? Предполагаме, че водачите с по-дълъг стаж са наясно с отговорите на тези въпроси, но сме сигурни също така, че на една немалка част от младите участници в пътното движение ще им е интересно да разберат малко повече за ролята, която играе съединителя за ефективната работа на колата и как точно работи.

    как работи съединителя

    Що е то съединител и каква е ролята му?

    Убедени сме, че ако се поразровите в литературата за устройството на моторните превозни средства ще откриете по-подробни и написани на технически език определения за съединител, но ние ще го обясним ето така…

    Съединителят е важен компонент от устройството на автомобила, чиято функция е да съединява (свързва) двигателя с трансмисията. Казано иначе, това е вид механично устройство, което е предназначено да осигурява краткотрайна връзка на двигателя със скоростната кутия по време на смяна (превключване) на предавките. Освен това той осигурява предаването на въртящ момент и предпазва трансмисията от повреди, причинени от прекомерно натоварване, вибрации и т. н., и т. н.

    Защо е нужен съединител?

    Представете си, че карате кола, двигателят на която е свързан директно с трансмисията. Когато потеглите и искате да промените предавките, това няма как да се случи, а когато решите да спрете, ще се наложи да изключите напълно двигателя. Шофирайки без съединител, двигателят на колата ви ще е изложен на огромно натоварване и животът му ще продължи… не повече от няколко дни.

    За да не се случи това, МПС - тата са снабдени със съединител, благодарение на който се осъществява гладкото свързване и изключване на маховика на двигателя към входящия вал на скоростната кутия по време на движение на автомобила. Казано по-простичко, съединителят е основният виновник да можете без никакъв проблем и последствия за двигателя да сменяте предавките.

    Кои са основните компоненти на съединителя?

    За да разберете как работи, трябва да имате представа какво включва един комплект съединител. А те, основните компоненти са няколко:

    • задвижващ диск
    • маховик
    • притискаща плоча
    • освобождаващ лагер
    • корпус

    Задвижващ (фрикционен) диск

    Този диск се намира между маховика и притискащата плоча. От двете му страни има фрикционен материал (подобен на материала на спирачните накладки), върху който притискащата плоча и маховикът се „търкат”, когато са напълно захванати. (Заради покритието си задвижващият диск се нарича още фрикционен).

    Маховик

    Маховикът е монтиран на коляновия вал на двигателя и изпълнява ролята на главен (основен диск). Обикновено маховикът е двумасов и се състои от две части, свързани помежду си чрез пружини.

    Притискаща плоча (притискащ диск)

    Притискащата плоча има за задача да прилага и оказва натиск върху задвижващия диск. При по-старите модели автомобили този натиск се оказва посредством пружини с намотки, а при съвременните модели натискът се извърша чрез диафрагмена пружина.

    Oсвобождаващ лагер

    Функцията на този лагер е да освободи пружинния товар или чрез кабел, или чрез хидравлично управление, така че предаването на въртящ момент да бъде прекъснато.

    Kорпус

    Всички компоненти на съединителя се събират заедно в един общ корпус или т. нар. „кошница”. Стандартно, корпусът е неподвижно закрепен към маховика.

    kak raboti syedinitelq

    Как работи съединителят на кола?

    Когато колата е в движение, съединителят е задействан постоянно. Това значи, че притискателната плоча (притискателният диск) оказва постоянен натиск върху задвижващият диск. Тъй като този диск е закрепен за маховика, който от своя страна е свързан с входящия вал на двигателя, то той се върти заедно с него, така че да може да предава въртящия момент от двигателя на колата към скоростната ѝ кутия.

    Щом педалът на съединителя се натисне, движението му се предава към освобождаващия лагер, който пък кара притискащия диск да се отдели от задвижващия диск. По този начин до скоростната кутия не достига мощност от двигателя и предавката може да бъде променена.

    След смяната на предавката просто педала на съединителя се отпуска (педалът е вдигнат), притискащият диск се връща на мястото си и съединителя отново е задействан.

    Видове съединители

    Въпреки, че всички тези механизми имат сходен принцип на работа, те се класифицират в няколко групи според няколко основни критерия:

    Според вида си на задвижване

    В зависимост от вида на задвижване, съединителите се разделят на:

    Механични

    Механичните съединители са най-разпространени към момента в автомобилите. Този вид съединители се състоят от един, два или повече задвижващи дискове, които са компресирани с маховик или между спирални или диафрагмени пружини. Повечето механичните съединители са „сухи”, а задвижването им се извършва като се оказва натиск на педала на съединителя.

    Хидравлични

    Този вид съединители използват хидравлична течност, за да предадат въртящ момент. Хидравличните съединители няма механична връзка между задвижващия и задвижвания компонент.

    Електрически

    Разликата между електрическия и механичния съединител се състои в наличието на електрически мотор при електрическия съединител. Този мотор се активизира, когато педалът на съединителя бъде натиснат. Електрическият двигател премества кабела, измества освобождаващия лагер и освобождава фрикционния диск, за да могат предавките да бъдат сменени.

    Според типа триене

    Според този критерий съединители се делят на „сухи” и „мокри”. В основата на работа на „сухите” съединители стои силата на триене, произтичаща от взаимодействието на сухи повърхности: главни, притискащи, задвижващи дискове и т. н. („Сухите”, еднодискови съединители са най-често срещаните типове съединители в превозни средства с ръчна трансмисия).

    При „мокрите” съединители триещите повърхности са потопени с маслена баня. В сравнение със „сухите”, този тип съединители осигуряват по-плавен контакт между дисковете, агрегатът се охлажда по-ефективно поради циркулацията на течността и съединителят може да предаде по-голям въртящ момент на трансмисията.

    Според броя на задвижващите дискове

    По отношение този критерий съединителите могат да бъдат разделени на еднодискови, двудискови и многодискови. Еднодисковите съединители се ползват основно в леките автомобили, двудисковите са предназначени основно за монтаж в товарни камиони и автобуси с голям капацитет, а многодисковите се използват при мотоциклетите.

    Според начина на прилагане на сила

    Пружинни

    Този вид съединители използват спирални или диафрагмени пружини, за да упражнят натиск върху притискащата плоча, за да задействат съединителя.

    Центробежни

    Като подсказва названието им, този вид съединители използват центробежна сила, за да задействат съединителя. При този тип няма педал, който да се натисне, а съединителя се задейства автоматично в зависимост от скоростта на двигателя.

    Центробежните видове съединители използват тежест, която е насочена към фиксиращия елемент. Когато оборотите на двигателя се увеличат, центробежната сила задейства лоста на коляновия вал, който натиска притискащата плоча, което кара съединителя да се зацепи. Този вид съединители не се използват при автомобили.

    Полуцентробежни

    Тъй като центробежните работят ефективно само когато двигателят работи на по-високи обороти и не са ефективни при ниски скорости, възниква нуждата от полуцентробежните съединители, които използват както центробежна, така и пружинна сила. Така, когато скоростта е нормална, въртящият момент се предава от пружинната сила, а когато е по-висока се предава от центробежната сила. И този вид не се използват при автомобили.

    Електромагнитни

    При този вид съединители задвижващият диск е закрепен към електромагнитна намотка. Когато се подаде електричество към тази намотка тя започва да работи като магнит и привлича притискащия диск.

    съединител

    Кога е дошло време да обърнете внимание на съединителя?

    Съединителите, както всички други механизми са изложени на тежки натоварвания имат определен експлоатационен живот, който варира между 30 000 и 160 000 километра в зависимост от марка и модела на автомобила и от стила на шофиране.

    Затова, щом достигнат лимита на изминатите километри се появяват и проблемите, които показват, че е време за подмяна на съединителя.

    Добрата новина е, че преди да спре да изпълнява ефективно функциите си, съединителят „предупреждава”, че не работи нормално и ако сте наясно с основните симптоми, можете да извършите смяната навреме и да избегнете по-големи проблеми.

    Симптоми, които показват, че съединителят е за смяна

    Мек е като масло

    Ако съединителят е работи нормално, когато натискате педала трябва да усещате леко съпротивление. Ако спрете да усещате подобно съпротивление и когато натиснете педала той „потъва” като в купа с масло, това е ранен признак, че животът на съединителя е към края си.

    Съединителят „приплъзва”

    Най-ясно ще забележите този симптом, ако се опитате да смените предавките, карате нагоре по хълм или се опитвате да изпреварите и искате да смените предавките. Самото „приплъзване” се получава, тъй като съединителя не може да захване или изключи напълно фрикционния диск, когато натискате или отпускате педала на съединителя. Този симптом показва, че съединителят ви „плаче” за смяна и тя трябва да бъдат взети навременни мерки и смяната да бъде извършена по възможно най-бързия начин.

    Издава нехарактерни звуци или миризми

    Когато натиснете педала на съединителя и чуете звук, който наподобява шлайфане на метал, това в 99,9% от случаите означава, че някой от елементите на съединителя са износени. Заедно със звуците на стържене на метал в метал можете да усетите и доста неприятна миризма, което е още една индикация, че експлоатационният живот на съединителя е към края си.

    Усещате силни вибрации

    Ако когато се опитате да смените предавките и натиснете педала усетите нехарактерни вибрации на автомобила, това е още един от признаците за износен съединител. Вибрациите се получават от диска на съединителя, който периодично губи от сцеплението си с маховика.

    как работи съединител на кола

    Надяваме се, че сме успели да внесем поне мъничко яснота за това как работи съединител на кола и да ви запознаем с основните видове съединители и симптомите, които показват, че животът на съединителя е към края си.

    От вас се иска единствено да шофирате, без да натоварвате излишно съединителя, да се грижите добре за неговата поддръжка и да не пропускате да го смените, ако забележите някой от признаците, които ви посочихме малко по-горе.