Как да изберем масло за двигателя на автомобила?

    Авточасти / Блог / Как да изберем масло за двигателя на автомобила?

    Топ съвети за правилен избор според тип двигател и полезност на маслото

    Защо е важен изборът на масло?

     

    Главната задача на двигателното масло е да не позволява сухо триене между различните движещи и допиращи се части на двигателя и по този начин не позволява преждевременното му износване. Редовната смяна на маслото предотвратява натрупването на вредни замърсители, а по-рядката смяна води до по-кратък живот на двигателя.

    В маслата се съдържат различни видове добавки, с чиято помощ се постига една добра производителност на автомобилния двигател. Те спомагат за неговото охлаждане и пречистване от маслото. Всеки вид масло за мотор има специален класификационен код, които разкрива степента на защита на двигателя и икономичност на горивото.

    Тъй като модерните автомобилни двигатели са значително подобрени и търпят по-силно натоварване, отколкото преди, което видоизменя самите свойства на двигателното масло. Тъй като двигателят при своята работа достига високи температури, това предизвиква химически промени в състава на маслото, което го кара да старее.

    Като добавим и попадането на вода и гориво в маслото, както и смесването му  с отработили газове, сажди, серни съединения, то, за да забавим стареенето на маслото, наистина е необходимо да го сменяме често. Препоръчително е редовно да се проверява нивото на маслото в двигателя и да не се стига до неговото намаляване под минимума.

     

    Как да направим правилен избор на двигателно масло ?

    Изборът на масло за двигателя не трябва да се пренебрегва, тъй като от двигателното масло зависи и как ще функционира автомобила. Важно е да знаем, че не всички масла отговарят на една и съща кола.

    Различните видове масла са създадени за различни цели. Има няколко определящи фактора, които биха могли да са ни като ориентир, когато избираме масло: каква марка е колата ни и какви са нейните характеристики, каква е възрастта на колата и двигателят, препоръки от производителя за тип масло, при какви климатични условия караме, как експлоатираме автомобила, вискозитет на маслото.

    Ако пък не караме често, смяната на маслото един път в годината е достатъчна. Всеки може лесно да се обърка сред разнообразието от марки масла на пазара. При избора си не трябва да се предоверяваме на ярки реклами и различни видеа с рекламна цел.

    Всеки производител е посочил в сервизната документация за автомобила експлоатационни и вискозитетни спецификации и в това число периодичността на смяна на маслото.

    Разбира се тези приети рамки са относителни и имат своите вариации при различните модели. Проверката за типа масло, указан от производителя  особено се препоръчва при случаи, когато автомобилът ви е нов и е доставен с гаранцията. При подобен случай не се препоръчва смяната на маслото, тъй като оригиналният производител може да не извърши безплатен ремонт при необходимост.

    Интервала за смяна на маслото се определя от броя изминати километри. От тези технически характеристики можем да разберем кога трябва да се извърши смяна на маслото.

    В сервизното ръководство трябва да е посочен основния тип масло за нашия автомобил и какви са допустимите опции за масло, от които можем да избираме. Ако пък не разполагате с ръководството, помнете, че по принцип е препоръчително на всеки 10000 км. да се смени маслото.

    Ако автомобилът ви е стар, това означава и стар двигател. По-гъстите масла са добър избор за остарели двигатели. При смяна на маслото желателно е да се смени също и масления филтър на колата, чиято роля е да филтрира отлаганията и твърдите частици, които са отпадни продукти от преработката на горивото в двигателя.

    Що се касае смяната на марката масло, спомнете си начина, по които е функционирал автомобила ви при предишното масло, което сте ползвали. Ако не сте имали проблеми, то тогава няма причина да сменяте марката.

    Друго нещо, за което трябва да внимаваме е процента на вискозитет (течливост) на маслото, препоръчан от производителя. Всеки двигател е създаден така, че да използва автомобилно масло със специфичен вискозитет, за се осигури оптимално смазване на частите му.

    Употребата на прекалено тънко масло може да доведе до по-бързо износване на двигателя, а пък използването на такова с по-голяма плътност ще доведе до по-затруднена работа на двигателя.

    Вискозитетът е показател за начина, по който маслото тече към работните компоненти, колко лесно бива филтрирано от филтъра и се връща обратно към двигателя. Колкото по-нисък е  вискозитетът на маслото, толкова по-бърз ще е този цикъл.  Всеки производител към упътването за експлоатация на двигателя дава и указание какъв трябва да е оптималният вискозитет на маслото за нашия двигател. Ползвайте винаги масло с подходящ вискозитет за вашия тип двигател.

    Моно-вискозни и мулти-вискозни масла

    По отношение на типа вискозитет маслата се делят на моно-вискозни и мулти-вискозни масла. По голямата част от собствениците на автомобил ползват мултивискозни масла, тъй като са подходящи за употреба при всякакви температура.  

    Първото число в индекса на вискозитета показва начина, по който маслото тече през есенно-зимния сезон, а второто - начина, по който тече при по-високите пролетни и летни температури. Ако не сте сигурни кой е най-правилният индекс на вискозитета за вашата кола, по-добре се посъветвайте с производителя, или с техническото ръководство към автомобила.

     

    Съществуват два индекса на вискозитета: клас по SAE и клас по ACE. SAE е международен ACE  Първият е международен и с него се означав сезонността на маслото - зимен, летен или всесезонен.

    Индексът ACEA е създаден според спецификацията на европейските автомобилни двигатели. За SUV-та например съгласно ACEA е подходящ един вид масло, а за градски тип автомобили – друг вид.

    Що се касае климата на мястото, където карате, ако например карате автомобила си в планината, където климата е прохладен и предразположен към чести изменения, за вас са подходящи многофункционалните видове масла. Те запазват качествата си при различни температури.

    Индексът W обозначен на маслото показва начина, по който маслото функционира при ниски и високи температури. Ако индексът на вискозитет на маслото е висок, то това значи, че е неподходящо за есенния и зимния сезон.

    Нека обобщим и видовете масла:

     

    Маслата за двигател биват синтетични, минерални и полисинтетични (още наричани частични).

     

    Минерални

    Тези с минерален произход се получават на природна основа чрез директна обработка на суровия нефт без допълнително обработване. Всяко минерално масло е различно като качествата и съставът му зависят от условията и начина по добиване на крайния материал.

     

    Тъй като са по-гъсти, минералните масла са подходящи за по-стари двигатели. Този вид масло в момента постепенно се измества от синтетичните и полисинтетичните, чието търсене постоянно расте.

     

    Агрегатите на старите коли, които са по-малко амортизирани могат да работят и с полусинтетични и дори синтетични масла.  Минералните масла обаче имат по-добри смазочни свойства, но са по-тънки от другите и цената им е по-висока.

     

    Моторното масло с висок пробег има добър вискозитет и добавки и представлява разумна опция  за старите коли, както  и за тези с по-голям пробег. Употребата на подобен тип масло подобрява функцията на остарелия двигател. Минералното масло е добре да се сменя веднъж годишно, дори и когато автомобилът ни няма толкова пробег, колкото е указан от производителя на колата ни.

     

     

    Синтетични

     

    Синтетични – получени по изкуствен начин посредством контролирани лабораторни химични процеси и допълнителни присадки. Добиването им става чрез прилагането на нов подход, при който базовото минерално масло се заменя с масло от синтетичен произход. Провеждат се химични процеси, в резултат на които се изменя молекулярната структура и характеристиките на маслото.

    Има добър баланс между компонентите му, които се добавят към една устойчива основа , която от своя страна запазва качествата им. Процесът на синтез се провежда под пълен контрол чрез определена технология, чийто резултат е масло от висок клас, чистота на състава и високи показатели .

    Синтетичното масло е устойчиво на окисляване, функционира добре при ниски температури  и осигурява равномерен слой без разкъсвания, дори при високи натоварвания на мощни двигатели. То също така е по-трайно от другите видове масла и най-подходящо е за товарни автомобили, превозващи тежки товари и SUV.

    Осигурява отлично смазване и защита на всички части на двигателя, има по-добри вискозитетни свойства и е изключително трайно. То защитава добре двигателя от прегряване, забавя неговото износване  и има почистващ ефект върху него.

    При него няма нагарообразуване и е много по-екологично от другите масла, само цената му е по-висока. Основното предимство на синтетичните масла, пред другите видове, е тяхната по-добра адаптация към по-съвременните двигатели. Не се препоръчва по-рядка смяна на синтетичното масло от две години.

     

    Полисинтетични

    Полисинтетичните масла са смес межу синтетичните и минералните масла като общият състав на минералното масло е между 10% и 25% , а останалата част е синтетично масло. Те едновременно предоставят добро качество и достъпна цена.  

    Подходящо е за  многоклапанни двигатели с или без турбо компресор, по-висока температура и по-високо работно налягане. Животът на полисинтетично масло достига до около 10 000  - 12 000 км.

    Този вид масло осигурява здрав маслен слой, който трудно се разкъсва, издържа както при ниски, така и при високи температури  и осигурява добра защита при стартиране на двигателя дори при много ниски температури.

     

     Ако се колебаете какво масло да изберете за вашия двигател, посъветайте се все пак със специалист , който ще ви насочи към най-добрите производители на качествени масла или магазини за масла.

    Едни от водещите марки моторни масла са FUCHS MOTUL TOTAL CASTROL LIQUI MOLLY COMMA VALVOLINE SHELL ELF BARDAHL SELENIA  DUGLAS OIL.