Инсталация на амортисьори - можем ли сами?

    Авточасти / Блог / Инсталация на амортисьори - можем ли сами?

    Като шофьори знаете, че амортисьорите са едни от най-важните компоненти от окачването на автомобила ви. Знаете, че за да се погрижите за безопасността и комфорта си по време на шофиране трябва да обръщате специално внимание на тези толкова важни елементи като ги подменяте, когато се износят.

    Можем ли само да си сменим амортисьорите

    Кога амортисьорите са за смяна?

    Основната задача на тези компоненти от окачването е да намаляват вибрациите по време на шофиране. Когато шофирате по неравни пътища (каквито са повечето пътища у нас) амортисьорите обират вибрациите от тези неравности, осигурявайки добро сцепление на колелата на превозното средство така, че то да стои стабилно на пътната настилка и вие шофирайки да не усетите люлеенето на тялото на колата.

    За да могат да осигурят този комфорт при шофиране, тези толкова важни компоненти са натоварени изключително много и съвсем логично с течение на времето губят своите свойства и се износват.

    Животът на амортисьорите зависи както от марката и модела, така и от климатичните, пътните и не на последно място експлоатационните условия. Стандартно, едни качествени амортисьори, които са експлоатирани правилно могат да издържат близо 100 000 км., но експертите съветват да не чакате толкова дълго, а да преминете към смяната им след изминат пробег от 60 - 80 000 км., тъй като след това те започват да губят много бързо качествата си.

    Как да познаете, че амортисьорите губят свойствата си?

    • Aко по време на шофиране започнете да усещате, че колата се люлее.
    • Aко при завои долавяте в областта на окачването нетипични звуци като щракане, дрънкане, скърцане и други.
    • Aко управлението ви става по-трудно, а спирачния път се е увеличил
    • Aко забелязвате неравномерно износване на гумите.
    • Aко забележите течове на работен флуид или корозия върху буталния прът или опорите.

    Забележите ли някой от тези симптоми или ако всичко е наред, но сте изминали повече от 60 - 80 000 км. - помислете за смяна на амортисьорите.

    Инсталация на амортисьори - можем ли сами?

    Този въпрос си задават всички шофьори. Истината е, че смяната на амортисьорите не е особено трудна задача и ако имате поне минимални технически познания, можете съвсем спокойно да се справите напълно сами. Процесът на смяна е лесен и сравнително бърз, инструментите, които са ви нужни са базови и за да се справите ще са ви необходими единствено желание и удобно за работа място.

    Смяна на предни и задни амортисьори - стъпка по стъпка

    Подготовка

    Напълно в реда на нещата е преди да запретнете ръкави и започнете смяната на която и да е част от автомобила да се подготвите предварително с всичко необходимо за тази подмяна.

    Специално за инсталацията на амортисьорите ще трябва да си подготвите следното:

    • Равно, удобно за работа място - ако имате добре оборудван и просторен гараж, можете да работите там. Ако нямате такъв, мястото на което ще извършите смяната трябва да е напълно равно и да е достатъчно просторно, за да можете да работите спокойно
    • Нужните инструменти - необходимият инструментариум е наистина базов и включва: крик или стойка, подпори и комплект гаечни ключове и отвертки. Всички тези инструменти най-вероятно ги имате под ръка, така че няма да ви се налага да закупувате нищо допълнително, освен може би устройство за премахване на пружините на окачването.

      Него обаче можете и да наемете от някой познат механик или сервиз. За малко да забравим… За да улесните развиването на ръждясалите гайки и болтове е добре да се снабдите с WD - 40 (това е течност, която ще ви помогне изключително много да се справите с ръждата по гайките и болтовете, които трябва да развиете при деинсталацията на амортисьорите)
    • Предпазни средства - за смяната на амортисьорите предпазните средства, които ще са ви необходими са: работно облекло, ръкавици и защитни очила
    • Нов комплект предни или задни амортисьори - тук трябва да сте по-внимателни. Ако досега не ви се е налагало да купувате подобни автомобилни части е добре да се консултирате с квалифицирани механици или с консултантите в магазина за авточасти, които ще ви помогнат в избора на подходящите марки и модели амортисьори за вашия модел и марка автомобил

    Деинсталация и инсталация на предни амортисьори

    • Поставете превозното средство на равно място и изключете от скорост.
    • С помощта на стойка или крик повдигнете колата, за да можете да работите спокойно. Ако използвате крик, за да си осигурите по-голяма безопасност, поставете и няколко допълнителни подпори
    • Свалете предните колела на автомобила. (Не забравяйте, че смяната на амортисьорите се извърша винаги по двойки!).
    • Извадете маркучите за подаване на спирачна течност.
    • С ключ № 15 демонтирайте гайките, които държат амортисьорите в горната им част.
    • Демонтирайте ги и от долните им опори и ги извадете заедно с пружината.
    • Извадете пружината с помощта на устройството за вадене.
    • Отстранете стария амортисьор. Преди да поставите новия амортисьор го напомпете с ръка няколко пъти.
    • Инсталирайте новия амортисьор по обратния ред.

    Инсталация на предни амортисьори

    Деинсталация и инсталация на задни амортисьори

    • Вдигнете колата на стойка
    • Отстранете задните колела на автомобила
    • Свалете превозното средство от стойката и отворете багажника
    • Открийте болтовете, които държат амортисьорите и ги развийте
    • Вдигнете отново колата, открийте и отстранете и болтовете, които държат долната част на амортисьорите
    • Извадете амортисьорите заедно с пружината
    • С устройството отстранете пружината от амортисьорите
    • Напомпете ръчно амортисьорите няколко пъти и ги поставете в пружината
    • Инсталирайте задните амортисьори по обратния ред - както вече споменахме, деинсталацията и инсталацията на предни и задни амортисьори не е сложна задача, но ако се страхувате да не направите грешка при смяната, можете да потърсите услугите на специализираните сервизи. Цените на инсталационния процес не са високи и варират между 25 и 50 лв. в зависимост от:
    • марката и модела амортисьори
    • марката и модела автомобил
    • дали са предни, задни амортисьори или тип Макферсон

    задни амортисьори

    Защо не бива да се бавите с подмяната на амортисьорите?

    Както вече отбелязахме, тези компоненти от окачването са подложени на изключително големи натоварвания, които водят до честото им износване. Ако пренебрегнете симптомите, които показват, че са за смяна, това може да ви докара много големи проблеми, сред които:

    • увеличение на спирачния път
    • неизправности на ABS и други системи в автомобила
    • увеличаване на люлеенето на купето
    • преждевременно износване на много други части на автомобила
    • Ако амортисьорите са износени, това се отразява пряко на гумите, пружините, цялата ходова част и дори на кормилната част на колата

    Какво не бива да забравяте?

    • Винаги помнете, че амортисьорите се сменят по двойки
    • Никога не си правете експерименти и използвайте амортисьори от един и същи тип
    • При смяната огледайте внимателно прашниците, тампоните, пружината и ако се налага сменете и тях
    • Винаги преди да монтирате новия амортисьор до напомпете от 3 до 5 пъти с ръка
    • След инсталацията задължително направете реглаж на гумите
    • За да сте напълно уверени, че амортисьорите са наред, на всеки 20 000 км. извършвайте диагностика в сервиз
    • През определени интервали от време правете и визуална проверка, за да се уверите, че няма течове или корозия
    • Тъй като тези компоненти на окачването не губят свойствата си веднага, а постепенно е възможно да свикнете с по-грубата возия, с увеличаването на спирачния път или с шумовете, които чувате при шофиране. Опитайте се да не пренебрегвате дори и най-малкия признак, че амортисьорите губят свойствата си. Веднага потърсете консултация с механик, помолете за диагностика и ако тя покаже, че имате проблем, извършете своевременна смяна на амортисьорите, за да си спестите по-големи проблем в бъдеще
    • Ако не сте много сигурни във възможностите си на механик, по-добре не експериментирайте, а потърсете сервиз или поне познат механик, който е наясно какво точно прави